alkaako toinen raskaus näkyy aikasemmin?

  • Viestiketjun aloittaja Enkeli-83
  • Ensimmäinen viesti
Enkeli-83
Olen mietiskellyt sellasta asiaa,kun toisen raskauden näkyminen? Alkaako se näkyyn paljonkin aikasemmin ko ensimmäinen? Eikait se ala heti ennen 8 viikkoa näkyyn? vai vaikuttaako siihenkin oma kroppa?
 
en tiedä muutaku oman kokemukseni =) ja onhan varmaan ihan kroppakohtanen juttu,mutta monesti kuulee että on toinen näkynyt ennemmin. mulla alkoi housut jäämään pieneks jo n. 10viikolta lähtien. ekassa mahduin omaiin housuihini melkein puoliväliin asti.
ja olihan tää maha tosissaan kasvanut kun neuvolassakin terkkari sen totes ja sf oli 2senttiä isompi ku viime raskaudessa näillä viikoilla. terkkarille sanoinki ettei viimeks kyllä tätä vauhtia kasvanut niin sekin vain totes että se kasvaa nyt nopeemmin kun on valmiiks venyneet paikat :LOL: tiiä sitten ;)
 
kait se riippuu hirveesti oman kropan rakenteestaki, siitä kuinka paljon painoa on muuten ja minne kohtu kallistuu, pituudesta ym.
mulla eka raskaus näky vasta viikolla 27, ja silloi se maha pamahti siihen ihan parissa viikossa. tokassa raskaudessa varmaan jotain rv16 alko ihmiset kiinnostumaan mun pyöristymisestä. nyt kolmannella kerralla puolitututkin alko epäilevästi mulkoilemaan mun vatsaa jo rv 8. silloin oli pakko alkaa kertoo lähimmille ettei ne sit kuule uteluita muualta tietämättä itse mitään...
joten kyllähän tuo raskauden näkyminen aika väistämättä aikaistuu joka kerta. neuvolassa sanottii vaan että kerran ku on paikat venähtäny ni aina herkemmin antaa kroppa tilaa sille kasvavalle kohdulle. tällä hetkellä mulla on viikkoja kasassa siis jotain 20-22... jännä miten niitäkään ei jaksa enää laskea niin tarkkaa ku ekalla kerralla! :D
 
..joo ja ei yhtään lohduttanut törmätä tähän keskusteluun. poika on reilun vuoden. neljännel kuul ostin ekan mahapaidan silloin ja farkkuhaalarit. nyt oon rv8 ja jouduin ostamaan jo lantiomahafarkut. omat housut vaan puristaa liikaa. täti sano et oot lihonut ja pitäisit huolta kropastas kun oot niin nätti....sanoin hymyillen et oon raskaana eikä siitä vielä olla puhuttu muille.
 
mulla on ollu molemmista samat ajat noin suurin piirtein....
nyt kaverin mies sanoi että alkaahan susta jo pikku hiljaa huomata että odotat....viikkoja nyt siis21+5
samoilla viikoilla sain samoja kommentteja esikosta... itsestä tuntuu kyllä et olen isompi kuin esikosta mutta osa omista housuista edelleen käytössä eli en varmaan kohtuuttoman paljon enenpää oo kasvanu...
 
ruutiruttunen
Ei, vaan ekassa näkyi aikaisemmin ja oli muutenkin isompi maha kuin toisessa. Nyt kolmannessa äippähousut otin käyttöön kyllä jo 16 viikolla ja maha pomppas 17 viikolla, toisessa otin äippähousut 17 viikolla, kun omien farkkujen nappi alko painamaan. Ekan aikaan olin muutenkin paljon isompi ja kuljin verkkareissa tms.

Ekan aikana söin kuin sika, tokan aikana himoitsin fetasalaattia ja perusruokaa, nyt kolmannessa taas himoitten herkkuja. Eiköpähän tyttö lie sitten tulossa.

Mulla ei siis ole näkynyt aiemmin, nytkin on kuiteski aika pieni maha vielä. riippuu niin paljon mallista ja monista muista asioista...
 
aitikka
Just kävin ultrassa rv 12 ja hoitaja sanoi, että yleensä toisella kertaa maha pullahtaa nopeammin. Mulla oli jo heti aluksi jotain turvotusta, kun tiukat housut piti heti hylätä. Sit tilanne tasottui, mutta nyt kinnaa napin kohdalta aika pahasti ja muutamiin löysimpiin housuihin ja hameisiin mahdun. Kyllä maha pysyy siis piilossa, mutta lihoneelta varmaan näytän. Muutoinkin pidän nyt vaatteita, joita en aiemmin pitänyt. Olen kaivanut esiin sellaisia puoli-isoja roikkuvia...
 
itellä ainaki esikoinen oli 7 kk.kun aloin oottaa toista,muutama viikko raskaustestin jälkeen pömpötti jo niin söpösti et kaikki arvas!!!ja iso masuhan siitä tulikin!maha oli rv34 jo isompi mitä esikoisesta rv40!!!ja ihan eri mallinenkin,esikoisesta oli pysty maha(poika) ja tyttöö oottaessa maha levis sivuillekkin!rv30 otettu kuva oli jo sen näkönen ku lähtis synnyttämään!oli kyllä vauvakin isompi ja painoa tuli tuplasti enemmän!poika oli vain 2650g syntyi 40 viikon jälkeen ja tyttö oli 3560g ja synty 38 viikon jälkeen!poikaa oottaessa tuli alle 6kg ja tyttöä yli 12kg!!!
 

kun rupesin toista lasta oottamaan niin naapurit huomasivat kun olin aivan loppusuoralla,
mulla ei ollut oikeesti mahaa kun ihan vähäsen käytin isännän housuja raskauden aikana.
sai olla ihan tyyty väinen ettei maha painanut.. :)
joillakin se näkyy aikaisin ja jollakin ei se on ihan kropasta kiini.
 
harmaavauva
itselläni on viikkoja nyt noin yhdeksän ja tuntuu että kaikki ahistaa ja puhistaa, mutta tosin voihan olla että on vaan extra turvotusta ... esikosta ei ollu ollenkaan ja omat housutkin meni loppuun asti :D vaikka maha oli valtava, mutta oli niin ylhäällä.. nyt jo tekis mieli vetää jotkut äitiyshousut jalkaan ja painella niillä.. :) tosin ehkä hieman liian aikaista.. kaippa täällä tytön tyllerö muhii kun niin paikat leviää :D
 
kyssä
Kertokaas..

Mulla eka raskaus ja viikkoja 7 vasta. Mahaa jotenkin turvottaa ja se pömpöttää, vaikka normaalisti on ihan "normivatsa". Tuntuu hassulta, tekisi mieli vetää sitä vaan sisään :) Kun tiedän, ettei se vielä johdu vauvelin suuruudesta.

En vielä haluis että ihmiset huomais kun haluisin kertoo vasta 13 viikolla.. Onko typerää jos annan sen pömpöttää? (hyvä kysymys :D ) Sit kun ihmiset kysyy miten pitkällä oon, niin oonkin vasta niin alussa..
 
Ei minulla
Molemmista raskauksista on ollut alussa turvotusta ja olenkin joskus sukulaisilla kyläillessä valitellut että ruokavaliotani pitäisi varmaan tarkistaa kun tuntuu että tulee mahavaivoja ja turvotusta. Tai olen sanonut että olen vähän lihonut, pitääköhän siirtyä uuteen vaatekokoon. Tällaiset kommentit siis siksi ettei kukaan ala miettiä "onkohan tuo raskaana" jos maha on vähän turvonnut.

Ensimmäisestä raskaudesta kerrottiin ihmisille 12viikolla. Sitten muutaman viikon päästä kyseltiin että ollaanko vielä raskaana kun ei mahaa näy?
Mahan huomasivat ulkopuoliset rv 18, siinä vaiheessa siirryin käyttämään jo mammavaatteita.

Toisesta lapsesta ei kerrottu kellekään, odotettiin että ihmiset huomaavat. Rv18 sitten oli pakko jo kertoa kun kukaan ei huomannut mitään. (minulla ei ollut pahoinvointia ollenkaan ja voin ja jaksoin mainiosti). Siirryin äitiysvaatteisiin vasta rv 22, jota neuvolassakin ihmeteltiin.
 
Esikkoa ootellessa maha tuli selkeästi näkyviin jossain rv 16(17-18) mut tokassa oli jo 11 ja rv16 vastaava kuin normaalisti jossain rv22 kohalla mut tasoittui sit loppuun. Esikko oli 1v3kk kun rupesin toista odotaa. Nyt raskaus ihan alussa ja tuntuu jo et jotkut housut eivät mahdu kun turvottaa joten se vauvamasukin aika pian alkaa näkyä- mut mitä sitten, sitähän tässä odotellaan :D
 
ensimmäinen raskaus näkyi myöhemmin ja vasta loppuodotusaikana jouduin vaatekaappiin muutoksia tekemään...nyt ollaan puolivälietäppi ylitetty ja maha on alkanut kuukausi, toista sitten näkymään...pitänee vaatepartakkin uusia :headwall:
 
Mulla maha pullahti heti alkuunsa toisesta raskaudesta, vaikka esikoinen on jo kuusi vuotta. Eli paikat ovat kerenneet hyvin palautua. :p Tosin painoakin näyttää kertyvän ensimmäistä raskautta enemmän. Täytyy vain toivoa että lähtee yhtä helposti kuin aiemmalla kerralla.
 

Yhteistyössä