Alkaako laihoilla ja kevyillä tyttölapsilla murrosikä myöhään?

• Viestiketjun aloittaja niin kuin
  • Ensimmäinen viesti
vrneibgn
noo ainakaan tällaisissa tytöissä eivät kaikki fyysiset muutokset ehkä näy yhtä nopeasti, esim. rintojen kasvussa. ja kyllä,paino voi vaikuttaa kuukautisten alkamiseen.

En osaa sanoa miten keskimäärin menee, mutta mikään sääntö se ei ainakaan ole.

Mun erittäin laihalla ja kevyellä serkullani alkoivat kuukautiset 10-vuotiaana, muu kroppa ei tietenkään kehittynyt vielä silloin, vaan näyttää edelleen (nyt pari vuotta myöhemmin) lapselta vartaloltaan.
Paras kaverini taas kehittyi fyysisesti aikaisin; rinnat kasvoivat 12-vuotiaana ja hän on muutenkin sellainen "muodokas", ei todellakaan mikään kevyt, mutta kuukautiset alkoivat 15-vuotiaana.

"pieni"
itse olin 7lk 149cm pitkä, en muista painoa,mutta olen aina ollut laiha. 7-8 luokan välissä, eli kesällä kasvoin yli 10cm ja menkkani alkoivat "vasta" 8 luokan loppu puolella. Mutta isosiskollani kuukautiset alkoivat vasta 19- vuotiaana.

Perinnöllisiä juttujahan nämä taitaa enemmän olla, mutta kyllä varmasti tuolla koollakin on väliä.

Niin ja nykyään olen 163cm

Mä olin 13v, melki 14 kun mulla alko menkat ekan kerran ja olin todella kipee. Siitä alkoki noitten menkkojen takia hirvee helvetti. Mä oksentelin, itkin, konttasin, kroppa tuskan hiessä ja pyörtyilin. Oon aina ollu hoikka, mutta mun mielestä ihan normaali ikäsenä alko.

Rollolainen
mä olin pienikokoinen ja hoikka ja kukuatiseni alkoivat 14-vuotiaana. Väään oli jo muotoja silloin. Tyttärellä menkat alkoivat 12-vuotiaana ja hän on kyllä ollut aian hyvin laiha ja vielä pieikokoisempi kuin minä. Ei hän vieläkän ole kuin 148 cm pitkä, vaikka on aikuinen painaaki noin 42 kiloa vain.

mä...
Itse olen aina ollut todella hoikka. Puberteetti alkoi alakoulussa. Ystävälläni, joka oli myös yhtä hoikka, alkoi kuukautiset jo 9 vuotiaana.

En usko, että hoikkuus korreloisi murrosiän alkamisen kanssa.

Mein esikko on aika pien ja hentorakenteinen, ollut aina. Kroppa alkoi kehittymään (rinnat kasvamaan)
11 vuotiaana, pituutta oli 140cm ja painoa 34kg. Kuukautiset alkoi 12 vuotiaana, pituutta
pari senttiä enemmän ja painoa 35kg.

Itselläni alkoi myös 12 vuotiaana, olin paljon isompi kokoinen silloin.

Itselläni menkat alkoi 12-vuotaana,kesällä ennen yläasteelle menoa. Painoin silloin alle 40kg ja muistan kun seiskaluokan terveydentarkastuksessa hoitaja ihmetteli,miten mulla voi olla kuukautiset kun olin niin hoikka. Mutta niin ne vaan oli ja tuli ihan normaalisti. En kuitenkaan ollut mikään anorektisen laiha. Veikkaan,että ei se ylipainokaan hyväksi ole...

huolettaa
mä olin pienikokoinen ja hoikka ja kukuatiseni alkoivat 14-vuotiaana. Väään oli jo muotoja silloin. Tyttärellä menkat alkoivat 12-vuotiaana ja hän on kyllä ollut aian hyvin laiha ja vielä pieikokoisempi kuin minä. Ei hän vieläkän ole kuin 148 cm pitkä, vaikka on aikuinen painaaki noin 42 kiloa vain.
onkohan lapsi saanut ruokaa, jos on jäänyt alle 150-senttiseksi jos vanhemmat isompia?

"Keiju"
Itse olen aina ollutt hoikka. Olin jossain vaiheessa painoseurannassakin yläasteella. Kyllä ärsytti, söin normaalisti. Ei mitään syömishäiriötä tai vastaavaa. Menkat alkoi kun olin 15v.

"vieras"
Ei. Itse olin aina luuviulu, mutta kuukautiset alkoi jo 10 vuotiaana.

Monesti olen kuullut, että pitäisi painaa 40 kg, painoin sen joskus yläasteen lopulla. Lukion ekalla painoin 42 kg ja olin reilusti päälle 170 cm pitkä.

Yhteistyössä