Älkää teilatko... Kysymys lapsen osapäivähoidosta....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiyslomalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiyslomalainen

Vieras
Eli olen raskaana ja toisen lapsen olisi määrä syntyä ihan lähiviikkoina. Esikoinen on päivähoidossa päiväkodissa nyt 5 päivänä viikossa 9-15 aiemmin oli pidemmän päivän kun olin työelämässä mutta nyt siis äitiyslomalla. Tyttö kaipaa kovasti ikäistään seuraa ja viihtyy erinomaisesti pk:ssa. Ikää 1v8kk. Mietinkin, että kannattaako minun jatkaa tytön hoitoa kokopäiväisenä siis 9-15 koska matkaa pk:hon on 2-3 km ja autoa ei ole käytössä? Ja jos pitäisin osapäiväisenä niin sittenhän menisi päiväuniajat ihan hassusti. Nyt tyttö saisi olla hoidossa ja nukkua päikkärit rauhassa eikä minullakaan olisi niin kiire ravata tätä väliä muutaman tunnin välein. Mieskin voisi välillä hakea lapsen sitten työmatkallaan kotiin. Mitäs tuumaatte?

on kai sellainenkin mahdollisuus että ei ole joka päivä hoidossa? mut olis sitten koko päivän, niin rytmi säilyisi. Mulla ei ole esikoinen ollut kunnallisessa hoidossa, mut ollaan käyty kerhoissa ym. vauva syntyy lähiviikkoina ja olen miettinytkin tuon esikoisen tulevia "virikkeitä" kun ei sinne kerhoonkaan voi heti sen vauvan kanssa lähteä..

Mulla oli 5-vuotias pk:ssa täydet päivät (7/8-15) vielä 5kk vauvan syntymän jälkeen. Osittain juuri tuosta ns ravaus syystä...lapsi viihtyi, itse sai vietää aikaa vauvan kanssa rauhassa jne.
Kesälomien alettua otin kokonaan pois pk:sta.

*muoks* Niin ja meillä oli 10pv/kk sopimus, ei siis joka päivä ollut, mutta sillon kun oli, niin koko päivän.

ajattelin vain, että tuttu rytmi säilyisi ja kaverisuhteet pysyisivät mukavina, kun pääsis leikkimään kavereiden kanssa. Mutta tietysti voisin pitää pidempää päivää esim. 3 kertaa viikossa ja sitten pidennetty viikonloppu. Esim. ma-ke klo 9-16.30 asti jolloin mies pääsis hakemaan tytön.

Entisenä päiväkodin tätinä suosittelen, että hoitopäivät on kolme peräkkäistä päivää joko alku- tai lppuviikosta ja hoitoaika vaikka 9 - 15. Tällä tavalla pysyy hyvin rytmissä, kun on selkeästi kotipäivät ja hoitopäivät ja teille jäisi aamuun rauhallista aikaa ja iltapäivällä ehtisi nukkua päikkärit ja syödä vielä välipalankin päiväkodissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ajattelin vain, että tuttu rytmi säilyisi ja kaverisuhteet pysyisivät mukavina, kun pääsis leikkimään kavereiden kanssa. Mutta tietysti voisin pitää pidempää päivää esim. 3 kertaa viikossa ja sitten pidennetty viikonloppu. Esim. ma-ke klo 9-16.30 asti jolloin mies pääsis hakemaan tytön.

kuullostaa ihan hyvältä suunnitelmalta :) kannattaa ainakin koittaa :)

kaverisuhteet? alle 2vuotiaalla! :laugh: kyllä ne "kaverisuhteet" säilyy ton ikäsellä vaikkei jokapäivä näe täyttä päivää.

Tuon ikäisen ei yleensä tarvitse käydä, mutta itse tiedät oman lapsesi peremmin. Mutta miten olisi joka toinen viikko täysipäiväisenä? Näin säilyisi rutiinit ja lapsi saisi molemmista parhaat palat.

Meidän 4 vuotias jatkoi päiväkodissa 12pv/kk, kun vauva syntyi viime keväänä. Hän on ti,ke ja to hoidossa 9-15. Ihan hyvin on mennyt viennit ja haut meiltä vauvan kanssa kävellen/pulkkailen.

Miksi alle 2v kaverisuhteiden pitäisi jotenkin "säilyä", eikös ne kerkiä vielä monta kertaa ne kaveritkin vaihtua ja muuttua elämän aikana ja minkä verran tuon ikäinen vielä muiden lasten kanssa leikkii? Eikös se leikki ole vielä rinnakkaisleikkiä tovin aikaa.. Kyllä sitä touhua kotonakin on ihan tarpeeksi!

voit pitää puolipäiväisenä ja pitää hoidossa esim.8-11.30 ja sit kävelette kotiin nukkuun tai sit just jotain 8-15.. toi on muuten suositus aika jos toinen vanhemmista on kotona toi 8-15, miks ihmeessä pitäs olla 16.30..... ei siel pk.ssa enää mitään toimintaa ole klo.15.00 jälkeen ja monesti aikuisiakin vähemmän ja just siksi tuo suositusaika onkin että iltapäivään ei tarvi tavallaan turhaan varata liikaa aikuisia kun eniten lapsia on aamupäivällä ja silloin tarvitaan myös eniten hoitajia..

Alkuperäinen kirjoittaja näen punaista.:
Miksi alle 2v kaverisuhteiden pitäisi jotenkin "säilyä", eikös ne kerkiä vielä monta kertaa ne kaveritkin vaihtua ja muuttua elämän aikana ja minkä verran tuon ikäinen vielä muiden lasten kanssa leikkii? Eikös se leikki ole vielä rinnakkaisleikkiä tovin aikaa.. Kyllä sitä touhua kotonakin on ihan tarpeeksi!

Ajattelen jo pidemmän päälle, eskari, koulu jne. Tyttö selvästi nauttii kavereista ja kiukuttelee kotipäivinään, plääh!

ton ikäinen saa ihan tarpeeksi vielä kotona virikkeitä. Eikä alle 3 v. vielä leiki niin kavereiden kanssa vaan se on enemmänkin "hengailua", toki poikkeuksiakin on.

Mun mielestä lapsen paikka on kasvaa kotona vaikka mä itse lapsia hoidankin työkseni.

aio juuri tehdä saman, toisen lapsemme la on 13.04. ja ajattelin maaliskuun alussa alkaa esikoista (täyttää siis 2 vuotta helmikuussa), pitämään kolme päivää viikossa kotona ja 2 tarhassa ja kun on tarhassa sen tops 7 tuntia.. 8-15 tai 9-16.
1) Nähdäkseni miten vauva-arki alkaa sujumaan kakkosen kanssa ja että esikoisella on aikaa myös tottua siihen.. :)
En halua että jos minulla tulee rankkaa niin esikoinen joutuisi siitä "kärsimään" jos en jaksa viedä häntä puistoon joka aamu ja iltapäivä ja riippuen vauvan rytmistä.

Toiseksi : Mieheni tekee myös yötyötä joten nukkuu päivisin kotona tietysti mutta häntä en ole esikoisenkaan aikana herättänyt päivällä.. Että jaksaa oman työnsä hoitaa.

Kolmas syy miksi en halua tarhapaikkaa pois antaa on se että meidän alueella on ruotsinkielisiin päivähoitopaikkoihin sadan lapsen jono ja tarha missä poikamme on aivan loistava, henkilökunta ykköslaatua ja ryhmä on sopivan kiinteä ja pieni (18 lasta)..

AIvan loistopaikka joten siksi valintani on tämä.. jos jollai on siihen nokan koputtamista niin sou what. Hän tekee elämässään miten itse parhaaksi näkee..

Helsingissä ainakin hoitopaikan voi laittaa määräaikaisesti katkolle ja näin paikka odottaa kun on taas tulossa päivähoitoon takaisin.

Meilläkin monet vanhemmat pitävät lapsen hoidossa kun ovat itse pienemmän kanssa kotona. Ja toteavat miten paljon lapsi haluaa tulla hoitoon, kuinka se viihtyy ...
Lapsi kumminkin sanoo hoidossa että haluaisi olla äidin kanssa kotona ...
joten ei ne aina viihdy vaan osalla vanhemmat ovat selvästikkin päättäneet että lapsen on viihdyttävä ...

Jos oikeasti haluat pitää lapsen hoidossa niin silloin se 2-3päivää viikossa 9-15 kuulostaisi hyvältä.

Tuosta ravaamisesta on kokemusta sillä esikoinen aloitti oman mammalomani aikana päivähoidon viitenä päivänä viikossa 9-12. Myöhemmin siirryttiin 9-15 hoitopäiviin ja niitä pidän loistavina. Lapsi saa rauhassa leikkiä eikä jää päivä kesken mutta toisaalta ei tule liian pitkääkään päivää.

Ja kun teillä olisi hoidossa sen 2-3 päivää viikossa niin ei tarvisi joka päivä ravata nita viemisiä ja hakemisia. Sen enempää päivähoitoa ei mielestäni tuon ikäinen terve lapsi tarvitse, saa siinä samalla sitä kallista aikaa myös kotona äidin ja vauvan kanssa. Ja noina hoitopäivinä äiti saa sitten levätä ja keskittyä vauvaan. Pidempi hoitoviikko tai pidemmät päivät tuntuisivat jo raskailta lapselle, varsinkin jos sen ihmeämpää hoidotarvetta ei ole. =)

Alkuperäinen kirjoittaja näen punaista.:

Ajattelen jo pidemmän päälle, eskari, koulu jne. Tyttö selvästi nauttii kavereista ja kiukuttelee kotipäivinään, plääh!

No alle kolmevuotias ei kyllä vielä mitään vakituista virikehoitoa tarvitse jos ei ole lääkäri katsonut aiheelliseksi kehitysviivästymän tms. vuoksi. Tuossa iässä lapset kiukuttelee ja se on ihan normaalia. Vie lasta vaikka puistoon tai perhekahvilaan tai jonnekin jossa saa kontaktia muihin lapsiin.

on tosi nuori virikehoitoon! jestas. eriasia jos olis esim yli 3 vuotias.
jos on pakko viedä hoitoon, jota en kyl ymmärrä kun on nin pieni, niin maks 2 pv viikko ja ei montaa tuntia.
ihan naurettavaan puhua 1vuotiaan kaverisuhteista :D
ajattele niitä sit joskus eskarista eteenpäin

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

kaverisuhteet? alle 2vuotiaalla! :laugh: kyllä ne "kaverisuhteet" säilyy ton ikäsellä vaikkei jokapäivä näe täyttä päivää.

entä äiti-suhde?

Yhteistyössä