Älkää kuvitelko että kaikki ovat teistä niin kiinnostuneita että keskittyisivät ajattelemaan juuri teitä koko ajan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keskustelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keskustelija

Vieras
Tuli mieleen tämmöinen asia, mutta ennen kuin tulin tänne puhumaan siitä, tarkkailin asiaa jonkin aikaa sekä netti- että oikean elämän keskusteluissa. Tutkimukseni jälkeen olen varma siitä, että puolet kaikesta pahasta mielestä ja ihmisten ja ihmisryhmien huonoista väleistä johtuu olemattomista syistä.

Kyse on siis siitä, että toisen ajatuksista tehdään päätelmiä, yleensä negatiivisia ja niistä sitten pahoitetaan mieli.

Kaikki ovat varmasti kuulleet, miten vaikkapa lastenvaunujen kanssa bussissa liikkuessaan saa "paheksuvia katseita" tai "vinoja katseita". Tai päinvastoin, lastenvaunuja kun yrittää ohittaa vaikka pyörällä, niin sieltä tulee "murhaavia mulkaisuja", kun "kävellään kuin Euroopan omistajat".

Itse olen liikkunut kolmen pienen kanssa bussissa, kaupungilla ja ostoskeskuksissa, joskus ne ovat huutaneetkin mennessään, ja imettänyt olen niin kahvilassa kuin puistonpenkilläkin. Ikinä en ole saanut mitään pahoja katseita! Vaikka nyt, kun olen miettinyt tätä asiaa, olen erikseen tarkkaillut, miten meitä katsotaan.

Sen vain olen havainnut, että kun ihminen kohtaa toisen, hän luonnostaan vilkaisee tähän. Ja suomalaisella kun on yleensä sellainen ilmeetön, jopa murjottava perusilme, voihan se tuntua pahalta katseelta.

Mutta jos nousee bussiin lastenvaunujen kanssa ja näkee jonkun katsovan itseään "pahasti", miten voi tietää, että se ärtymys johtuu juuri lastenvaunuista? Voihan hän olla ärtynyt vaikka jostain ulkonäön piirteestä. Tai pukeutumistyylistä. Tai siitä, että joka pysäkiltä nyt tuleekin porukkaa, vaikka ollaan jo myöhässä. Tai hän kurtistaa kulmiaan, koska yrittää ankarasti muistaa, missä olenkaan nähnyt tuon henkilön ennen. Tai yrittää muistaa, mitä pitikään ostaa kaupasta, eikä edes huomaa koko vaunumammaa!

Entäpä kun joku oman perheen asia vaikka hieman poikkeaa valtavirrasta, niin jopas joku toinen "katsoo pitkään", "katsoo vinoon", "katsoo siihen malliin että..."

Esimerkkiä: Tuttavani, nuori äiti lasta odottaessaan oli neuvolassa pahoittanut hieman mieltään, kun "tullessani sinne se katsoi vähän pitkään että noin nuori ja lasta saamassa".

Miten ihmeessä hän sellaisen luki ensimmäisestä katseesta? Ei siis ollut ääneen sanottu sellaista, varmistin vielä. "Ei se mitään sanonut... Ja oli se sitten ihan ystävällinen ja mukava..." On mainittava, että itse olen samanikäinen, olin käynyt aiemmin samalla terveydenhoitajalla, ja minulle hän oli maininnut, että tämähän onkin paras ikä saada lapsia!

Uskonkin, että ystäväni on itse epävarma siitä, mitä toiset ajattelevat hänen iästään ja näkee sitten paheksuntaa sielläkin, missä sitä ei ole.

Varmaan sama aika monella. Eli mietitään, että varmaan toiset ärtyvät kamalasti tästä-ja-tästä, ja sitten nähdään sitä ärtymystä joka katseessa, joka sattuu itseä kohti osumaan.

Vielä yksi esimerkki suorastaan taiturimaisesta ajatustenluvusta:
Asiakaspalvelijoiden alempiarvoisuudesta | Aasiakas.net

Minusta tämän tarinan pahiksen sanat olisi voinut tulkita monella muullakin tavalla... Jospa hän vain tarkoittikin ihan sitä mitä sanoi? Ehkä tarinan kertojallakin olisi elämä mukavampaa, jos ei tarvitsisi nähdä pahansuopuutta joka puolella, kuten iloisesti ja leveästi hymyilevän vanhan tutun juttelussa!

(P.S. En nyt sitten tarkoita, ettei kukaan oikeasti paheksu lastenvaunuja busseissa tms, onhan niitä jotka sellaisesta tulevat oikeasti meuhkaamaan. Mutta olkaamme varmoja ja murehtikaamme vasta sitten kun asia on sanottu ääneen.)

Laitoin tämän tänne jo aiemmin otsikolla "Ajatustenluvusta" mutta otsikko ei oikein tainnut avata aihetta. Kokeilen nyt vielä hyökkäävämpää otsikkoa ja nyt jos ei tule keskustelua, uskon jo ettei kiinnosta:) Kiitos ja anteeksi!

Asiaa. Olena ajatellut, että tuollainen ajattelutapa kertoo jonkinlaisesta narsismista. Itseä se häiritsee todella paljon, koska en jaksa ajatella kenestäkään yhtään mitään ja aina ollaan valittamassa, että olin kiukkuinen, kateellinen, utelias tai jotakin muuta paskaa.

Samaa mieltä, empä ole mäkään saanut ainuttakaan paheksuvaa katsetta (kerran kyllä joku toinen pienen vauvan äiti mulkoili tosi pahasti) vaikka olenkin kärrännyt huutavaa lasta ja imettänyt esimerkiksi siellä bussissa ja vaikka missä muuallakin. :)

En usko, että tuntemattomat oikeesti katsoo tarkoituksella pahasti juuri ikinä, kai mäkin nyt jonku sellasen paheksujan tuntisin jos niitä oikeasti olisi joka paikka täynnä. :D

Ja lähes kaikki satunnaiset ja tuntemattomat oikeastikin pahastikatsojat voi sivuuttaa sillä, että niillä ei ole kaikki kotona. Ei siinäkään ole mitään henkilökohtaista.

Mä luulin aina et musta ei kukaan puhu pahaa, tai katso pahasti tai että joku suhtautuisi jotenkin huonosti. No mulle sit tultiin kertomaan et olenkin tosi seurattu ja ei tykätty- ihminen. :D En kyllä vieläkään tajua miksi?

Mutta edelleenkin olen samaa mieltä kuin tekstissäsi kirjoitat.

[QUOTE="vieras";24070733]Asiaa. Olena ajatellut, että tuollainen ajattelutapa kertoo jonkinlaisesta narsismista. Itseä se häiritsee todella paljon, koska en jaksa ajatella kenestäkään yhtään mitään ja aina ollaan valittamassa, että olin kiukkuinen, kateellinen, utelias tai jotakin muuta paskaa.[/QUOTE]

No näinpä! Tätä palstaa kun lukee,niin välillä mietin että oonko jotenkin outo,kun en jaksa välittää mitä vieraat ihmiset mun ympärillä touhuaa tai ajattelee. Ihan yks paskan hailee mulle :D Enkä vastaavasti jaksa itse ajatella kenestäkään yhtään mitään,en ainakaan siinä määrin että siitä ottaisin murhetta tai avautuisin tänne. Jos jollakin on niin huono elämä,että ei oo muuta tekemistä ja ajattelemista kuin mun asiat,niin suosittelen hankkimaan harrastuksen.

Laitoin tämän tänne jo aiemmin otsikolla "Ajatustenluvusta" mutta otsikko ei oikein tainnut avata aihetta. Kokeilen nyt vielä hyökkäävämpää otsikkoa ja nyt jos ei tule keskustelua, uskon jo ettei kiinnosta:) Kiitos ja anteeksi!

Ihan asiaa kirjoitit! Täällä netissä kyllä arvostelijoita ja negatiivisuuden kylväjiä riittää. Itse olen mennyt lapsineni maailmalle, vetäissyt hymyn naamaan ja saanut paljon hymyjä ja hyviä keskusteluja aikaiseksi. :D Monet mummot ja papat on olleet ihanimpia, mutta kyllä ihmisten suhtautuminen lapsiin, imetykseen ja kaikkeen tähän on ollut positiivista.

Toki vastaan tulee ihmisiä ja mielipiteitä joista voisin pahoittaa mieleni, mutta yritän nähdä asioiden taakse ja selvitä ilman turhaa harmistumista ja turhaa katkeruutta erilaisia ihmisiä kohtan. :)

[QUOTE="vieras";24070770]Mä luulin aina et musta ei kukaan puhu pahaa, tai katso pahasti tai että joku suhtautuisi jotenkin huonosti. No mulle sit tultiin kertomaan et olenkin tosi seurattu ja ei tykätty- ihminen. :D En kyllä vieläkään tajua miksi?

Mutta edelleenkin olen samaa mieltä kuin tekstissäsi kirjoitat.[/QUOTE]

No hyi,tommonen ois inhottavaa :/ Miks kukaan tulee ylipäätään sanomaan tommosta? Joskus teininä jotkut mulle tuntemattomat ihmiset tuntuivat tietävän kaiken mun elämästä.. eräs tyttö meni hiukan noloksi kun kysyin että anteeks,kuka sä olet,ollaanko me tavattu joskus? Mä en tiennyt edes hänen nimeään ja hän tiesi mun kaikki ihmissuhdekuviot :D

[QUOTE="vieras";24070770]Mä luulin aina et musta ei kukaan puhu pahaa, tai katso pahasti tai että joku suhtautuisi jotenkin huonosti. No mulle sit tultiin kertomaan et olenkin tosi seurattu ja ei tykätty- ihminen. :D En kyllä vieläkään tajua miksi?

Mutta edelleenkin olen samaa mieltä kuin tekstissäsi kirjoitat.[/QUOTE]

Mutta olikohan se totta? Oliko vain yksi ihminen, joka tuollaista sanoi?

[QUOTE="vieras";24070962]On se mahdollista, aivan kuten voi olla ihailtu tietämättään. En sano että se olisi totta hänen tapauksessaan, mutta ihmisellä saattaa olla ominaisuuksia jotka tekevät hänet sosiaalisesti sokeaksi.[/QUOTE]

Mies on sellaisessa asemassa että lähes kaikki hänet tuntevat. En olisi uskonut, että julkisuudessa oleminen tuo niin paljon roskapostia ja aiheuttaa ihmisissä tarvetta puhua pahaa, en siis ollut vuosiin tietoinen mitä meistä puhuttiin. Useampi on sanonut ja vihjaillut ihmeellisistä jutuista joita meistä kiertää. Tuntuu välillä tosi inhottavalta, kun luulin että ihmiset on lähtökohtaisesti mukavia.
En anna tuon kuitenkaan masentaa itseäni, koska tuollainen panettelu on niin hölmöä ja tyhmää.

Just tänään olin kaupassa lukevinani takana tulevan muorin ilmeestä, että mun ostoskärryt on liian keskellä käytävää, ja aloin kiireessä siirtyä. Muori tulikin ihailemaan turvakaukalosta näkyviä kuopuksen pikkuisia jalkoja...

Pienellä paikkakunnalla uusina yrittäjinä ollaan kyllä saatu kohdata ihan todellistakin ei-niin-hyvää-tarkoittavaa juoruilua.

Tuolla aasiakas.netissä muutenkin ne "aasiakkaat" aika monesti tuntuu olevan sellaisia, että itse sanomisissa ei ole mitään vikaa, mutta kun sanotaan niin "ylimielisesti" tms...

[QUOTE="aasi";24072229]Tuolla aasiakas.netissä muutenkin ne "aasiakkaat" aika monesti tuntuu olevan sellaisia, että itse sanomisissa ei ole mitään vikaa, mutta kun sanotaan niin "ylimielisesti" tms...[/QUOTE]

Mutta otappa huomioon että asiakaspalvelija/myyjä on yleensä keskivertoa parempi lukemaan ihmisen eleitä, ilmeitä, äänenpainoja ym. koska asiakaspalvelun vuoksi se on osattava. Tämän lisäksi niitä naamoja näkee päivittäin niin paljon, että vertailu on helpompaa.

Minä kyllä olen niin kiinnostava ja ihmeellinen, että oletan ihmisten ajattelevan lähes hetkittäin vain minua. Sekä irl että tällä palstalla.

:D

ei vaan ap. totta monella tapaa tuo sinun kirjoituksesi.

Itse ainakin monta kertaa esim ajatellut juuri jotain ikävää ja kääntänyt sitten katseeni "vihaisella ilmeellä" jotakuta ihmistä kohti, varmaan juuri tällaisista katseista tulee helposti väärinkäsityksiä ja joku ajattelee että paheksun häntä jostain syystä. :D

Viimeksi tuli mieleen, että ajattelikohan eräs nainen niin, kun katsoin ajattelematta oikein päästä varpaisiin ei niin nätillä katseella. Hän oli raskaana ja kuiskasi kaverilleen jotain ja molemmat jäivät tuijottamaan kunnes hätkähdin että "ups taisin katsoa häntä ikävästi". Olin ihan ajatuksissani ja mietin juuri jotain ikävää ja sen jälkeen, katselin raskaana olevaa naista ja samalla mietin että onpas kivat vaatteet äitiysvaatteiksi. :D

Ainakin jos joku ei ole kamalan itsevarma esim siitä iästään, tulee helposti ajatelleeksi että kaikki paheksuvat juuri siitä asiasta...vaikka aika harvaa varmaan edes kiinnostaa. :D

Ja juu tämä NUORI äiti ei katsellut paheksuen sitä IÄKÄSTÄ raskaana olevaa. Ei ole tapana. :D