Älkää käyttäkö vanhempia sisaruksia nuorempien lasten hoitajina!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Naapurissa monilapsinen perhe. Heillä 7v poika, joka joutuu jatkuvasti kaitsemaan 2v veljeään. Usein ei pääse uloskaan sen takia kun pitää vahtia veljeä koona. Vanhemmat myös kotona mutta haluavat olla rauhassa ja poika vahtii veljeään. Uloskin menee välillä veljen kanssa. Ja sitten kun jotain sattuu niin isä räyhää isommale pojalle. Samantyyppistä touhua monessa perheessä, laitetaan 10v hoitamaan 3v sisarusta että pääsee kauppaan tai 10v ulkoilee 4v ikäisen kanssa joka päivä kun äiti ei jaksa. Antakaa lasten olla lapsia, kyllä he ehtivät kasvaa ja ottaa vastuuta. Vanhempien velvollisuus on hoitaa jälkikasvunsa ja jos on niin lopussa ettei jaksa niin voi hakea apua.

Joopa joo, ei mustakaan hullumpi tullut vaikka mä hoidin aina nuorempani äidin ollessa töissä. Kovempaa se on ollut niille nuoremmille, se että äiti oli pois, kun mulle niiden hoitaminen. Ja mä oon ollut siis jotain ehkä 8 tai 9, silloin kun tämä käytäntö on käyttöön otettu.

Jeah. Mina kylvetin 6veena 2- ja 1-vuotiaat veljeni aitin ja isan ollessa peltotoissa :headwall: Siis voi taivas. Kumma kun kumpikin sailyi hengissa. :/ Siita alkoikin 10 vuoden urani pienempien sisarusteni (7kpl) lastenhoitajana.

Olenko katkera? Olen.

No meillä kyllä 13v poika hoitaa mielellään 3v pikkuveljeä. Ei tulisi mieleenkään etsiä pienelle hoitajaa siksi aikaa kun menee kauppaan ilman lapsia, vain että 13v ei tarvitsisi hoitaa omaa veljeään.
Vastuu on aina minulla mutta kyllä sitä sen verran pitää oman perheen kesken nähdä vaivaa että asiat hoituu.

Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Joopa joo, ei mustakaan hullumpi tullut vaikka mä hoidin aina nuorempani äidin ollessa töissä. Kovempaa se on ollut niille nuoremmille, se että äiti oli pois, kun mulle niiden hoitaminen. Ja mä oon ollut siis jotain ehkä 8 tai 9, silloin kun tämä käytäntö on käyttöön otettu.

Peesi

Meillä "isot lapset" 6 ja 9 v. oikein taistelevat kumpi saa hoitaa pikkuveikkaa.

Onhan se hyvä vähän oppia ottamaan osaa kodin töihin, mutta kohtuullisessa määrin toki, että ei liikaa vastuuta saa sysätä isommille lapsille.

Pikkuveikkahan tykkää olla isompien kanssa,ja isommat tykkää pikkuveikasta... Siis rakastaa sitä ja tykkää hoitaa sitä.

Minä olen kyllä käyttänyt! Ja käytän ehkä jatkossakin... Myös miniää olen käyttänyt lapsenvahtina, miettikääpä sitä! Vapaaehtoisia ovat olleet hommaan, joten en ole ketään kiristänyt enkä uhkaillut, joten saan kai anteeksi!

en minä laittaisi omaa vanhempaa lastani joka päivä vahtimaan pienempää/pienempiä, mutta silloin tällöin tarvittaessa miksipä ei??! ja ei se tarkoita jos joskus että esim koko päivää, juuri joku kauppa reissu tai vastaava...

Alkuperäinen kirjoittaja summer07:
en minä laittaisi omaa vanhempaa lastani joka päivä vahtimaan pienempää/pienempiä, mutta silloin tällöin tarvittaessa miksipä ei??! ja ei se tarkoita jos joskus että esim koko päivää, juuri joku kauppa reissu tai vastaava...

Just näin. Riippuen hoitajan ja hoidettavan iästä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja summer07:

Just näin. Riippuen hoitajan ja hoidettavan iästä.

niin tietysti =) vaikka vain hetkeksi jättäisinkin niin tietysti vahtijalla tulee olla sen verran ikää että kykenee siihen...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailee:
Se on katkeruutta aiheuttavaa, jos lapsi ei saa olla lapsi. Kun isompana tajuaa..

No ehkä me puhutaan vähän eri asioista nyt. Kyllä meidän kakarat saa olla ihan kakaroita vaikka välillä ovatkin pikkuveikan kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailee:
Se on katkeruutta aiheuttavaa, jos lapsi ei saa olla lapsi. Kun isompana tajuaa..

kyllähän lapsi saa olla lapsi, vai onko se katkeruutta aiheuttavaa jos luottaa (terpeeksi vanhaan) lapseen että voi hetkeksi jättää vahtimaan pienempää??? se mielestäni osoittaa että aikuinen luottaa lapseen ja kun kyse ei ole jatkuvasta koko päivä työstä!

ei joka päivä mutta silloin tällöin, jotta oppivat ihan käytännössä pienin askelin vastuuta. Meillä kakkosella on velvoite olla kotona nuorimman iltapäiväkerhon loppumisaikaan niinä päivinä kun minä tai mies ei ehditä työjuttujen vuoksi olemaan eli tälläkin viikolla tuli kolme tuollaista päivää. toki 11 v olisi halunnut kavereille, mutta se menee noinkin kun asia on sovittu että pikkusiskolle pitää olla ovi avaamassa ja olla hänen seuranaan jos ei yksin halua olla.
vanhin taas jo 11 v näppärästi vaihteli vauvan vaippaa ja oli muutaman kerran vuodessa elokuvienkin ajan lapsenvahtina ja 12 vuotiaana jopa kahden pienemmän kanssa ja myös minun kauppareissujen ajan jos en lapsia halunnut mukaan enkä odotellut miestä kotiin siihen eikä mies käynyt kaupassa.

Pitäsiköhän mennä kertomaan esikolle ettei saa tehdä mitään siskonsa kanssa ettei vaan saa traumoja vahtimisesta... :whistle: Ei vaineskaan. Kyllä on aivan totta ettei isompaa pidä velvoittaa vahtimaan ja hoitamaan pienempäänsä. Eri asia jos pyytää että katsotko hetken jos vaikka ripustaa pyykit narulle tai käy vessassa, mutta kuitenkin vanhemmilla on se vastuu. Tietenkin jos haluaa hoitaa niin saa tehdä niin mutta se ei saa estää omia touhujaan eikä viedä oikeutta olla lapsi itsekin. Liikaa vastuuta ei pidä kasata lapsen harteille.

Yhteistyössä