Alkaa jo mennä hermo tohon äitien tekemää ruokaa-hommaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja millipilli:
Mua ei ärsytä aiheessa mikään muu kuin se Saarioisten uus mainos...: "Tässä on broileriii, jonka paistoi äiiitiii..." ARGH!

Ja mä kaipaan niitä just ton laulun alkuperäsiä sanoja.. eikö kukaan muista ?

tuli vaan mieleen et eikös vanhuksille ja sairaille oo olemassa näitä ruuankuljetusjuttuja, ainakin meillä mammalle tuodaan kerran päivässä ateriat kotiin? tai ajattelisin että tuskin noin suurta valikoimaa on kehitetty vain vanhuksille ja sairaille, eiköhän heidän ostovoima oo kumminkin melkoisen pieni koko myyntimäärään että tuo kannattaa.. :whistle: Toki ymmärrän ja tajuan sen että käteviä ne on tietyille henkilöille mutta pakosti tuli vaan mieleen että monikohan opiskelija esimerkiksi ostelee noita sapuskoita.. jotenkin tuntuu vaan hassulta kun kaikki pitää saada valmiina..

Alkuperäinen kirjoittaja Kökkönen:
tuli vaan mieleen et eikös vanhuksille ja sairaille oo olemassa näitä ruuankuljetusjuttuja, ainakin meillä mammalle tuodaan kerran päivässä ateriat kotiin? tai ajattelisin että tuskin noin suurta valikoimaa on kehitetty vain vanhuksille ja sairaille, eiköhän heidän ostovoima oo kumminkin melkoisen pieni koko myyntimäärään että tuo kannattaa.. :whistle: Toki ymmärrän ja tajuan sen että käteviä ne on tietyille henkilöille mutta pakosti tuli vaan mieleen että monikohan opiskelija esimerkiksi ostelee noita sapuskoita.. jotenkin tuntuu vaan hassulta kun kaikki pitää saada valmiina..
No mä tässä mietin, että mahdanko päästä edes vanhuuseläkkeelle asti ennenkuin jo käy niin, että sipulin kuoriminen ei enää onnistu. Ja eikös sulla oma lapsesikin kuulu näihin, joille tuollaiset puolivalmisteet/valmisruuat tulee olemaan melkoinen helpotus ruuanlaitossa? Ei ne kuntien ruokapalvelut vielä siinä vaiheessa järjesty, kun niveliin sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No mä tässä mietin, että mahdanko päästä edes vanhuuseläkkeelle asti ennenkuin jo käy niin, että sipulin kuoriminen ei enää onnistu. Ja eikös sulla oma lapsesikin kuulu näihin, joille tuollaiset puolivalmisteet/valmisruuat tulee olemaan melkoinen helpotus ruuanlaitossa? Ei ne kuntien ruokapalvelut vielä siinä vaiheessa järjesty, kun niveliin sattuu.

niin enpä mä oo missään sanonutkaan et kaikki on pahasta jne. Se mainos lähinnä pisti miettimään, että tosiaan on ihmisiä jotka ovat pienestä pitäen tottuneet saamaan kaiken valmiina, siinä mainoksessa just tää Rauno vaikutti sellaselta tyypiltä :)

Tiettyjä tuotteita on ihan jees että ovat olemassa helpottamassa justiin sairaiden ja vanhusten elämää erityisesti, vaikkapa pakastesipulikuutiot :) Mutta kyl mä olen sitä mieltä että heille kuuluu myös järjestää sairauteensa sellainen apu että ruuan saa ilman kaupan valmisruokaperunamuusia joka ei varmasti oo hyvää ja ne säilöntäaineetkin.. Mä en tiedä miten muissa kunnissa mutta tiedän että täällä meillä ainakin älyttömän hyvin on järjestetty vanhuksille ja sairaille apu näihin, siksi ei ehkä osaa ajatella aina että naapurikunnassa saattaa olla asiat erilailla..

Mutta kyl mä olen sitä mieltä että heille kuuluu myös järjestää sairauteensa sellainen apu että ruuan saa ilman kaupan valmisruokaperunamuusia joka ei varmasti oo hyvää ja ne säilöntäaineetkin.. Mä en tiedä miten muissa kunnissa mutta tiedän että täällä meillä ainakin älyttömän hyvin on järjestetty vanhuksille ja sairaille apu näihin, siksi ei ehkä osaa ajatella aina että naapurikunnassa saattaa olla asiat erilailla..
No mä voin kertoa, että ainakaan täällä Vantaalla ei mun likkani saa minkäänlaista kotiapua. Ei saanut edes silloin, kun taloyhtiön roskasäiliön avaaminen yhdellä kädellä oli täysin mahdotonta. Sinne jätteidensä keskelle olisi saanut kaupungin puolesta hukkua, jos me suku ei oltais käyty niitä roskia viemässä. Ja vaikka siellä joku kaupungin kodinhoitaja olisikin käynyt kerran viikossa viemässä roskat ulos, niin voit kuvitella, miltä kesäaikaan koko asunto olisi haissut, jos biojätteistä olisi päässyt eroon kerran viikossa.

Kyllä likalta ruuanlaitto onnistuu, mutta se on hidasta ja hankalaa. Moni ruoka-aine jäisi kokonaan käyttämättä, jos ei saisi kaupasta valmiiksi pilkottuna. En usko, että yks kaks yllättäin saataisiin pataljoona kodinhoitajia, kun suuret ikäluokat vanhenee. Eikä kaupungilla ole rahaakaan sellaiseen. Erilaisia apuvälineitä tarvitaan ja nuo valmisruuat ovat myös eräänlainen apuväline.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Vanhukset noita näkyy enimmäkseen ostavan. Saa olla isot eläkkeet, että on varaa. Nuo valmisruoat ovat hirvittävän kalliita.

Tai sit syövät pienempiä annoksia/kerran päivässä ruuan. Jotkut syövät sitä samaa annosta pari-useampanakin päivänä (varsinkin kotipalvelun ruokia)

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Vanhukset noita näkyy enimmäkseen ostavan. Saa olla isot eläkkeet, että on varaa. Nuo valmisruoat ovat hirvittävän kalliita.
Mun äitini täytti kesällä 80 v ja hän käyttää aika usein noita valmisruokia, esim just pakasteperunamuusia. Eiköhän mutsi ole näiden vuosien aikana kuorinut ihan riittävän monta tuhatta perunaa, ettei voi uusavuttomaksi ainakaan sanoa :D Mutta miksi nähdä vanhana ja jo vähän raihnaisena enää sitä vaivaa, kun kerran kaupoista saa valmiinakin? Mutsin voinnin pitää kuitenkin mennä vielä hiiiiiirveän paljon huonommaksi ennenkuin on pienintäkään mahdollisuutta saada minkäänlaista kunnallista kotiapua.

a) mä inhoan Saarioisten mainoksia, ne on nyt tällä äiti-jutullaan mässäillyt jo vuositolkulla, vaikka tiedän, että ainakin lapsettomien yhdistykset laittoivat adressia mainosten loukkaavuuden vuoksi Saarioisille.

b) mä inhosin jo aikoinaan Saarioisten joulumainosta 'äidille jää aikaa olla seurassa toisten kun jouluruoka on saarioisten', vannoin silloin, että vaikka en olis joulun alla tekemisissä kenenkään elollisen ihmisen kanssa niin mun jouluruokaani ei valmista Saarioinen enkä muutenkaan osta Saarioisten valmisruokia!

c) mut toisaalta minusta puolivalmisteet ovat aivan tervetullut lisä ruokakauppojen valikoimiin, mä rakastan valmiiksi pilkottua ja valmiiksi raastettua kiireisinä aikoina, vaikka toki saatan joskus aloittaa ruuan teon ihan alkupisteestä, hyvä etten lihalientä keitä itse (mummuni tekee senkin)

ja d) mä söin just pakastealtaan Pizza Ristorantea.. ei paljoa nappaa työpäivän jälkeen itse vääntää kun joku on tehnyt valmiiks noin syötävän pizzan.

Eilen tästä jo puhuttiin. Mä olen niitä uusavuttomia jotka käyttää valmiita peruskastikkeita, kun en vaan osaa tehdä ruskeaa kastiketta paakuttomana versiona eikä aina viitsi alkaa sauvasekoittimella niitä omia keitoksia siloittelemaan. Mummon Muusi on taas parasta muusia muusilaatikkoon tai uunimakkaran kanssa, hyvää ja erilaisen makuista ja nopeaa. Jotain maksalaatikkoa en todellakaan ala väsäämään alkutekijöistään, hhernariakaan en tee itse juri koskaan. Töissä taas ei aina mäkkärin ruoka kiinnosta, silloin monesti tulee vedettyä valmiita annoksia kylmäaltaasta tai pakastealtaasta. "Lisää vain vesi" -thaisoppa pakastealtaasta on sikahyvää. Valmiiksi grillatut kananpalat on hyviä ihan vaan lehtisalaatin kanssa. Käytän myös valmiiksi suikaloitua kinkkua pizzaan ja monesti ripotan päälle valmiiksi raastettua juustoa. Miksi sitten valmiiksi pilkottu makkara on jotenkin niin vaikea ymmärtää?

Jouluisinkin meillä syödään valmiita laatikkoja, mitään pottulootaa ala itse imeltelemään. Tai lanttuja survomaan.

Siksihän sitä töissä käydään että saa rahaa jolla voi helpottaa elämäänsä ja saa hankittua vähän "luksustakin". Joku ostaa vaatteita, kalliita meikkejä tai käy jatkuvaan kampaajalla, minä taas tykkään hemmotella itseäni ja perhettäni hyvällä ruualla, johon puolivalmisteet on mainio apu.

Onni vai harmiko lienee, mutta aika vähän pystyy valmista ostamaan, kun 6 hengen sakista 4 on maidotonta!!

Joskus ihan kyrsii, kun ukon kanssa pähkäillään mitä syötäis ja tuntuu välillä, että samat ruuat kulkee viikosta toiseen.

Ja sitten kun pitäis yrittää välistä sovitella ne mieltymyksetkin....

Meikä ei todellakaan viihdy keittiössä ja onneksi isäntä tekeekin ruuan, mutta kun kummallakin pitkät päivät niin siinä sitä sitten kiirettä riittääkin.

Päätarkoitus on kuitenkin tehdä hyvää ja ravitsevaa evästä ja halvalla jos mahdollista. Maidottomuus vaatii vain soveltavista yksinkertaisiinkin ohjeisiin...

Voisin melkein antaa mitä vaan, jos joku tekis meillä ruuat ja siivoais.... :D :D :whistle:

Mä kun katson vähän tv:tä niin ei mainokset ärsytä.

Kyllä mä ymmärrän että monet ostaa kaupasta valmiita kastikkeita ... Jos on kahdenkin hengen talous niin mitä sitä kattiloita sotkemaan pienen määrän takia.

Esim Oolannin pakasteperuna on meillä käytössä, se on nimenomaan esikypsytettyä pelkkää perunaa josta tulee nopeasti perunamuusi (kun lisää maidon, voin ja suolan)
Mä tykkään esim noista valmiiksi paistetuista broilereista, töihin teen monesti evääksi salaatin ja sitten niitä joukkoon tai jotain muuta, mut ei tarvitse sitä mun salaattia varten paistaa broiskunfilettä.

PS VIAn uudet valmisruuat on hyviä

Yhteistyössä