alkaa jo ahdistaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissR
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MissR

Vieras
..kun en koskaan pääse käymään yhtään missään ilman vauvaani. Tai jos joskus jonnekin lähden, koko ajan olen levoton ja mietin miten vauva mahtaa pärjätä kotona ilman minua, kun minulla on hänen ruoat mukanani ja muuta hän ei huoli kuin tissiä. Muutaman kerran olen tullut kaverin luota kotiin (ollut vain vajaat kaksi tuntia pois kotoa) ja täällä vauva huutaa nälkäänsä. Ei tee mieli enää edes mennä käymään kenenkään kaverinkaan luona. :(

4 kk ikäinen vauvani ei osaa juoda tuttipullosta ollenkaan. Vinkkejä kaivataan, miten sais opetettua vähän pullollekin? Imetystä aion jatkaa, mutta olisi tosi kiva päästä JOSKUS itsekin, vähän enemmän huoletta, käymään jossain lähikauppaa kauempana ilman vauvaa. Vauvani syö välillä kuuden, välillä alta parin tunnin välein, ja noita syömisten tiheyksiä ei voi ennakoida. Vauva ei myöskään syö tissiä silloin kun hänelle sitä tarjoan, vaan vasta sitten kun hänellä on tosissaan nälkä. Esim. kampaajalle tms. paikkaan menosta on turha haaveillakaan, siis jos pitäisi mennä jonnekin just tiettyyn kellonaikaan, you know. Vauvaa en myöskään mielelläni ota mukaan joka paikkaan, kun saa usein rintaraivareita ja vieraassa paikassa syöminen on vaikeaa. Vaikka rintamaitoni riittää periaatteessa hyvin vauvalle, niin rintaraivareiden ja pullon hylkimisen vuoksi aloitin soseiden antamisen viikko sitten. Voisinkohan ajatella että noiden soseiden turvin voisin jonkun ajan kuluttua päästä esim. vähän shoppailemaan, soseet kun vauvalleni tuntuu kelpaavan? Tuntuu että pää hajoaa pian jos en kohta pääse vähän tuulettumaan jonnekin ilman vauvaa.

onko vauvallesi kukaan muu tarjonnut tuota pulloa kuin sinä? ei meilläkään heti pullo kelvannut kun minä tarjosin, kauhea tappelu siitä tuli mutta kun äitini tuli vauvaa hoitamaan ja tissiä ei ollut lähimaillakaan niin kyllä pullostakin maistui kun nälkä oikeasti tuli. sinun pitää vaan rohkeasti jättää vauva hoitoon; ei se nälkään taatusti kuole. tsemppiä!!

minäkään en todellakaan saa vauvaa syömään pullosta...
Ja jos olen paikalla ei vauva silloinkaan syö pullosta...
mutta kun nälkä oikein iskee niin kyllä sitä maitoa nassuun uppoaa kun esim.isi syöttää...
Imetys on ihanaa, mutta sitovaa. Se, ettei voi pitkiä aikoja olla kotoa pois. Kerran pidin imetyksestä taukoa kun vietin baari-iltaa kaverin kanssa, no uudestaan en siihen lähde, ilta meni siihen että pumppasin maidosta kipeytyneitä rintojani koko ajan ravintolan vessassa... ja seuraavana päivänä ajattelin ettei enää vastaavaa tuskaa...

Kiva kuulla että löytyy kohtalotovereita. Minäkin ajattelin pari viikkoa sitten että olis kiva käydä pitkästä aikaa baarissa kerran, mutta hylkäsin ajatuksen kun ymmärsin että kun siellä joisin jotain siideriä muutaman tuopillisen niin sekös se vasta maidontuotantoa entisestään kiihdyttäisi ja ilta menis kans aivan pilalle kipeiden kivikovien tissien ja jatkuvan pumppaamisen vuoksi... Baariin lähden vasta sitten kun olen imetyksen lopettanut ja maidontulo suurinpiirtein loppunut. :) Mutta joku 4 tuntia olis kiva olla välillä kotoa poissa, kaverin luona tai shoppailemassa. Kerran olen käynyt vauvan kanssa Cittarissa ja toista kertaa en lähde, kun heti alkoi huuto..! Pakko varmaan jättää mies vauvan kanssa kotiin joskus (kun olen ensin saanut imetettyä vauvan tietty) ja heittää toivo siihen sosepurkkiin ja ajatella ettei vauva muutamassa tunnissa nälkään kuole... Muuten hajoaa pää!

Juu ei meilläkään pullo kelvannut ennen kuin pakkotilanteessa. Vauva oli yön yli sairaalassa ja äiti kotona nukkumassa. Aamulla ipana oli oppinut pullolle. Siperia opettaa.

Olette varmaan kokeilleet erilaisia pulloja/tuttiosia? Meillä kävi parhaiten luonnonkuminen tutti ja nimenomaan vellimalli. Mikäli vauva oppii pullolle, on sitten helpompaa käydä ulkosallakin. Minullakin nimittäin oli sellainen tissivauva, joka ei syönyt rintaa kuin rauhallisessa hämärässä paikassa nälkäisenä. Huonossa tilanteessa tuli se raivari. Pullo sen sijaan kävi missä vain. Ja noin iso vauva ei enää vierotu rinnasta, vaikka pulloa saisikin satunnaisesti.

Sitten voi tietysti koittaa antaa hörppyyttämällä tai ruiskulla maitoa, jos ei muu kelpaa. Auttaa pahimpaan nälkään.
Ja sosesta on tosiaan apua. Niillä maha täyttyy ja äippä voi sitten antaa tissiä seuraavaan nälkään.

Kyllä äidin on syytä päästä välillä tuulettamaan päätä.

Vielä lisäys edelliseen: Vellitutti ilmeisesti kelpasi maitotuttia paremmin siksi, että lapsi oli oppinut hyvin perusteellisesti hampurilaisimuotteen. Sillä ei sitten saanut maitotutista mitään irti, mutta vellitutista sai.

Kiitti Lina vinkistä, pitääkin kokeilla tuota vellituttia josko siitä imeminen onnistuis. Ja voi tosiaan olla, että ""pakkotilanteessa"" vauva saattaisi oppiakin ottamaan pullosta..

Meilläkin on ollut hankalaa oppia pullolle, mutta nyt on hieman edistytty. Minun katsoessani ja syöttäessäni ei kyllä onnistu.
Meillä ei syönyt yhtään silikonisesta tutista, mutta luonnonkuminen tutti maistuu. Oletko koittanut hörppyytystä? Meillä myös 4 kuukautinen tykkää hörppiä lääkemitasta (on olemassa myös hörppyytysmukeja, mutta korkit ja mitat käyvät hyvin). Sillä saa melkein paremmin isä syötettyä kuin pullosta. Samoin on hörppinyt muutaman kerran kumisesta ""vellinokasta"", jos ei ole suostunut imemään pullosta. Toinen mistä voisi syödä, jos tarjoaisi, on ""lääkeruisku"", jolla olen antanut nestmäistä särkylääkettä: siitä tykkäisi varmaan imeskellä myös rintamaitoa. Tsemppiä:)

Yhteistyössä