Alipaino ja lapsettomuus...?

Hei,
odotan parhaillani lapsettomuusklinikan ensikäyntiä, ja moni asia luonnollisestikin jännittää jo etukäteen. Näistä yhtenä oma alipainoni, josta terkkarit ja gynekologit ovat huomautelleet jo kauan ennen kuin olen edes harkinnut perheen perustamista. Kiinnostaisikin tietää, onko kenellekään todettu alipainon olevan (osa?)syy lapsettomuuteen, vaikka kuukautiset tulisivatkin normaalisti ja suht säännöllisesti. Itselläni kierto on yleensä 26-28 päivää (joskus satunnaisesti pari päivää yli tai alle), eikä menkkoja ole koskaan jäänyt väliin.
 
Mulla on ollu aina lievää alipainoa, mutta menkat ovat tulleet aina säännöllisesti silloin tällöin muutaman päivän heitolla. Yksiäkään menkkoja ei muistaakseni ole välistä jäänyt. Lapsettomuushoitoihin mekin hakeuduimme vuoden yrityksen jälkeen ja mietinkin aivan samoja asioita kuin sinäkin nyt. Kaikki oli kuitenkin omalta osaltani kunnossa, mutta kylmä totuus iski vasten kasvoja, kun miehellä todettiin azoospermia eli yhteisiä biologisia lapsia meillä ei ollut mahdollisuutta saada. Mutta tosiaan, en usko että alipainolla sinänsä on vaikutusta raskaaksi tulemiseen mikäli vain menkat tulevat säännöllisesti ja ajallaan. Tällöin todennäköisesti (ei tietysti välttämättä) myös ovulaatiokin tapahtuu..? Lääkärin kanssakin tästä oli silloin aikoinaan keskustelua eikä hänkään ollut suuremmin alipainosta huolissaan, kun kuitenkin kierto oli säännöllinen.
Tsemppiä tulevaan! Toivottavasti kaikki on kunnossa.
 
Nii,ei säännöllinen kierto takaa aina ovulaatiota. Itselläni on 29pv kierto muttei mitä ilmeisemmin ovulaatiota, tai vaihtelevasti on,mutta kierto ei ole synkroninen. Olen itse alipainoinen,ollut aina.
Ehkä enemmän vaikuttaa se,onko alipaino "luontaista" vai rajun laihdutuksen tulos. Osa lääkäreistä pitää alipainoa (kuin ylipainoakin) huonona,osa taas ei näe suoraa syytä lapsettomuuteen.
On mulla muutama kaveri,yksi anoreksian kourissa ollut, joka juuri sai vauvansa. Menkkoja hällä ei ollut ollut 1.5v ja raskautui silti yllättäen. Luonto on ihmeellinen.
 
Kiitos vastauksista! Itsekin olen luonnostani alipainoinen - painoni ei siis ole minkään laihduttamisen tai himourheilun tulosta, vaan olen ollut aina tällainen. En ole aiemmin tullut edes ajatelleeksi, että sillä voisi olla vaikutusta hedelmällisyyteen, kun tosiaan menkkojen kanssa ei ole ollut koskaan ongelmia... mutta mistä sitä tosiaan tietää, tapahtuuko ovulaatiota vaikka kierto olisikin päällisin puolin kunnossa. No, ei tässä muuta voi kuin toivoa parasta. =)
 
SINTTI juu,kuule nou hätä :)! Jos oot aina ollu tollanen,kuukautiset kuitenki toimii säntillisesti,niin se kertoo kyl siitä et periaatteessa kaikki tosiaan on kohdallaan! Kun painoin alimmillaan joskus tosi vähän,gyne totesi,et noooh..on sulla täällä takamus/reisiosastossa riittävästi rasvakudosta hormonitoiminnan kannalta :xmas: :) Meillä lapsettomuuteen on sit muut syyt :)
:hug:Tsempiä!!
 
Itsekin painin saman ongelman, eli alipainon kanssa.
Menkat tulleet säännöllisesti joka kuukausi, mutta silti huoletti hoitojen alettua, mitä lääkäri siitä sanoo. Nimittäin painoani ei voi vain "nostaa" niinkuin haluaisi, vaan olen jämähtänyt sinne 46 kiloon ja siellä näytän pysyvän.
Onneksi lääkäri ei kysynyt/sanonut mitään, olin ihan hermona ennen sinne menoa, että entä jos se käskee minun lihottaa vaikka 5 kiloa... Kysyi vain tupakoinnit ja alkoholin juonnit.
 

Yhteistyössä