Alhainen verenpaine

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ristinolla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Ristinolla

Vieras
Onko alhaisesta verenpaineesta haittaa (alku)raskauden aikana alkiolle/sikiölle? Unohdin kysyä asiaa tänään neuvolassa, kun tulos oli 100/64 (viikko sitten suht samat).

Heippa,

lääkärin mukaan ei haittaa, mutta mulle suositteli suolan lisäämistä ruokavalioon (!) ja lisäksi sitä, että aina laukussa mukana salmiakkia tmv.
Itse pyörtyilin alhaisen verenpaineen takia pari kertaa joskus rv 25 seudulla, nyt rv 32 ja verenpaine onneksi vähän kohonnut.
Jostain vauvalehdestä luin, että etenkin jos matala verenpaine, ei saisi nukkua selällään, koska sikiö saa entistä huonommin silloin verta.
Mutta salmiakki ja laku siis lääkärin suosittelemaa :)

Lakritsan glykyrritsiini voi edesauttaa ennenaikaista synnytystä, siksi tuo 50g/päivärajoitus.
Mulla on kans verenpaine matalalla, 90/63 oli viimeksikin neuvolassa ja olin jo juonut aamukahvinkin. En uskalla paljoa salmiakkia syödä kun esikoinenkin syntyi keskosena eikä syytä tiedetä, mutta kahvia juon maksimisallitun määrän. Mun tietääkseni sikiölle ei ole juurikaan haittaa, korkea verenpaine kai on huonompi. Mitä nyt pyörtyilyvaara...
Mä kyllä nukun mieluiten selällään, en ole koskaan kuullut että se olis matalan verenpaineen kanssa paha =-O.

Mulla ollu koko raskauden aikana matalat paineet.Rv 8 oli 98/62 matalin ja korkein rv 32 oli 116/70.Nyt menossa 38+0 eikä mitään haittaa ole ollut eikä nlatäti/lääkäri asiaan ole juuri muuta sanonut kuin että ennemmin matalat kun korkeat on hyväxi,monillahan raskaus nostaa liian korkeaxi.Suolaa olen käyttänyt samoin ku ennenkin.

Heippa,
tiedän kyllä tuon lakritsi/salmiakki-suosituksen, mutta lääkäri tosiaan suositteli sitä vaivaan. Tietysti kohtuudella tässäkin tapauksessa, mutta kuitenkin ""sallitumpaa"", kun on matala verenpaine.
Vauva-lehdessä 2/2005 on lainattu Suomen Lääkäri-lehteä (51-52/2004), jossa kirjoitetaan näin:
""Äidin matala verenpaineen alapaine voi heikentää istukan verenvirtausta ja lisätä lapsen riskiä syntyä alipainoisena. Raskaana olevia kehotetaan usein turhaan vähentämään suolan käyttöään. Matalasta verenpaineesta kärsivän pitäisi jopa lisätä suolan käyttöään jonkin verran.
Suolan lisäksi verenpainetta nostavat lakritsi ja salmiakki sekä kohtuullinen fyysinen aktiivisuus. Pitää myös juoda paljon.
Selällään nukkuminen raskauden loppuvaiheessa puristaa isoja laskimoita kasaan lantion alueella. Se aiheuttaa verenpaineen laskua ja istukan huonompaa toimintaa. Selällään ei siis ole hyvä nukkua ainakaan, jos siitä tulee huono olo.""
Mutta kuten neuvolalääkärikin sanoi, alhainen verenpainehan on hyvin terveen ihmisen merkki. Ollaan siis tyytyväisiä :)!
tv. Iina rv 32

Yhteistyössä