Verenpaine odotusaikana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kummaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kummaa

Vieras
Mikä teillä muilla odottajilla on verenpaine? Onko noussut raskauden aikana? Moititaanko neuvolassa? Kielletäänkö suolaisen syönti?

Ihmettelen, kun mulla on aina ollut erikoisen alhainen verenpaine, joka nyt raskauden loppuvaiheessa on noussut normaaleihin tavoitelukemiin, niin neuvolassa jo huolehtivat ja rajoittavat suolankäyttöäni. Miksi? Arvoni kun ovat edelleen sellaiset, joihin muut pyrkivät ja olen kyllä saanut kärsiäkin liian alhaisesta verenpaineestani erityisesti raskauden aikana, kun huimaa todella helposti. Mitään oireita ei mulla ole, esim. turvotusta ollenkaan. Ainoa raskausoire tällä hetkellä tuntuu olevan valasmainen olemukseni :)

Eikö mikään kelpaa, nipotusta? Miksi minun verenpaineeni pitäisi olla alle kaikkien tavoitearvojen vai onko se jo haitaksi, että yleensäkään nousee edes vähän?

Raskauden aikana joillekin naisille saattaa kehittyä kohonnut verenpaine. Siksi äitiysneuvolakäyntien yhteydessä on mitattava aina verenpaine ja sen kehittymistä on seurattava. Korkea verenpaine raskauden aikana saattaa olla ensimmäisiä merkkejä ns. raskausmyrkytyksestä, joka on vaarallinen tila sekä sikiölle että äidille. Raskausajan verenpaineen hoito kuuluu aina sairaalan hoitotehtäviin ja yleensä erikoislääkäri ottaa huolehtiakseen tällaiset tilanteet.

Kohonneeksi verenpainneksi raskauden aikana katsotaan tilanne, jossa painearvot ovat yli 140/90 tai lähtötasosta yläpaine on nousstu yli 30 elohopeamillimetriä tai alapaine yli 15 elohopea millimetriä. Ei-raskauteen liittyvä verenpaine tulee esille jo ennen raskautta tai 20. raskausviikon jälkeen. Kohonnutta verenpainetta esiintyy 10-17 prosentilla raskauksista.

Raskauden aikainen verenpaine liittyy mahdolliseen raskausmyrkytykseen eli pre-eklampsiaan. Tämä voi aiheuttaa lisääntynyyttä äitien sairastavuutta sekä lasten kuolleisuutta. Siksi verenpaineen seuranta ja mahdollinen hoito on erittäin tärkeää. Yleensä raskauden aikana verenpaine pääsääntöisesti pyrkii laskemaan ennen raskautta olleeseen tasoon verrattuna. Verenpaine mitataan jokaisella neuvolakerralla. Mittaamista jänittävien kannattaa harkita kotimittarin hankintaa.

Verenpainetta raskauden aikana hoidetaan levolla ja suolarajoituksella. Verenpainelääkitys aloitetaan jos verenpaine nousee liikaa.

Tunnista raskausmyrkytyksen oireet

Raskausajan verenpaineen nousuun voi liitty pre-eklampsia. Tämä tila on hyvä tunnistaa, jotta sitä voidaan seurata raskauden ajan. Suurimalla osalla tilasta ei aiheutu merkittävää haittaa. Oireita ovat mm. turvotus, ylävatsakipu, pahoinvointi, päänsärky ja näköhäiriöt. Kun näitä oireita esiintyy on syytä ottaa yhteyttä neuvolaan.

Jos verenpaine nousee oleellisesti (30%) normaalista niin neuvolassa siihen kiinnitetään huomiota. Mullakin on normaalisti todella alhainen verenpaine ja yleensä sillä on vielä tapana laskea kun olen raskaana... Voithan katsoa mitä tapahtuu jos vähennät suolan käyttöä, siitä ei nyt ainakaan mitään pahaa voi seurata. ;D
Toiset neuvolan tädit ovat tarkempia kuin toiset. Ja omaa tervettä harkintakykyäkin saa toki käyttää, mutta kyllä niitä siellä neuvolassakin kannattaa kuunnella.

Yhteistyössä