Alhainen hemoglobiini- onko kellään ollu tällasia oireita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jassåå
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

jassåå

Aktiivinen jäsen
17.04.2010
13 096
12
38
Turku
Vähän yli viikko sitten menin tosi huonoon kuntoon- hemoglobiini 78. No sain rautalääkkeet ja niitä olen nyt syöny ohjeiden mukaan. Olo on ihan kamala: sydän tykyttää, hengästyn helposti ja ihan kamala oksettava ja pyörryttävä olo.

Jos jollain on ollu tällasta, niin miten nopeesti on helpannu? Vai soitano huomenna lääkäriin ihan suosiolla...

kuulostavat ihan normaaleilta matalan hempan oireilta. Etsittiinkö sulla syytä noin matalaan arvoon? Tuo alkaa olla jo sillä rajalla, että kannattais korjata ihan punasolutankkauksella.

kuulostavat ihan normaaleilta matalan hempan oireilta. Etsittiinkö sulla syytä noin matalaan arvoon? Tuo alkaa olla jo sillä rajalla, että kannattais korjata ihan punasolutankkauksella.
Mulla on aina ollu kovin alhainen hemoglobiini, normaali jotain satasen luokkaa ja siihen päälle vielä alhainen verenpaine. Tilaa on pahentanu poikkeavan runsaat menkat...

Syö jotain todella rautapitoista, esim. maksaa, verta tai ainakin punaista lihaa (mieluiten naudan). Tai sitten paljon maksamakkaraa (etsi sellainen jossa iso maksapitoisuus). Pitäis nousta hempan PALJON nopeammin kuin pillereillä!

Jep, ihan samat oireet mulla, ja lisäks lähtee hiuksia ihan törkeesti. Anemian oireita. En oo vielä "kerenny" hakemaan rautatabuja, tarttis varmaan pikkuhiljaa raahautua apteekkiin...
C-vitamiini avustaa raudan imeytymistä, joten sitä sitten rautatablettien lisäksi.

Lääkäri muuten sanoi mulle, että kuukautisiässä olevien naisten pitäis kerran vuodessa vetäistä rautakuuri, ihan vaan varoiks varastoon.

Mulla rupee kaikki veriruuat, maksat jo tökkimään- naudan paistijauhelihaa kyl tulee syötyä raakana, mut ei tunnu mikään auttavan. Levossa tarvis vaan malttaa olla, et olis hiukan parempi olo :(

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24168150:
Mulla rupee kaikki veriruuat, maksat jo tökkimään- naudan paistijauhelihaa kyl tulee syötyä raakana, mut ei tunnu mikään auttavan. Levossa tarvis vaan malttaa olla, et olis hiukan parempi olo :(

Syö ihmeessä monipuolisesti myös kasviksia, ne auttavat rautaa imeytymään ja useissa kasviksissakin on rautaa jopa enemmän kuin lihoissa/maksassa. Kun otat raudan, älä ota maitotuotteita samaan aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Jätkä;24168174:
Syö ihmeessä monipuolisesti myös kasviksia, ne auttavat rautaa imeytymään ja useissa kasviksissakin on rautaa jopa enemmän kuin lihoissa/maksassa. Kun otat raudan, älä ota maitotuotteita samaan aikaan.

Itse asiassa kasvisten rauta imeytyy huonosti, kasvisten c-vitamiini auttaa rautaa imeytymään. Tai sitten voit vaihtoehtoisesti ottaa reilun c-vitamiinipillerin maksamakkaran/maksapihvin kanssa.

Jos anemia on jatkunut pidemmän aikaa, ei ole mitään, millä tilanteen korjaisi. Eli rautaa on hyvä popsia ainakin puoli vuotta, että varastot täyttyisivät jälleen. Jos punasolujen koko on pieni, vaikka määrä olisikin normaali, ei happi voi tietenkään kulkea yhtä tehokkaasti ja olo on aika vetämätön. Ja pienuus kielii kaemmin jatkuneesta tilasta...

Nokkosuutetta vielä kaiken muun lisäksi, nopeuttaa toipumista. Ja ihan totta, olisihan se tiedettävä mistä anemia johtuu, että voi korjata myös syyn.

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24168165:
Mä meinaan seuraavaksi pyytää lääkäriltä että yritettäs selvittää, kun tähän mennessä ei ole maininnu että vois kattoa mistä tää johtuu...

Kilpirauhasen vajaatoiminta! Ja muista: jos T4V on viitearvojen alimmassa kolmanneksessa, olet luultavasti vajaalla, vaikka lääkäri muuta sanoisikin. Pelkkä TSH ei riitä kilpirauhasen vajaatoiminnan toteamiseen/poissulkemiseen

Stasilla kesti useita viikkoja toipua... ensimmäiset viikot menivät horroksessa, liikkuminen hengästytti heti ja pyörrytti useasti, nukahteli myös ympäriinsä. Ehkä n. kolmen kk:n kuluttua alkoi taas ravata Fifin kanssa ulkona ja olla oma itsensä.

Kannattaisi jo mun mielestä miettiä verensiirtoa, jolla tilan saisi paremmaksi, ja sitten jatkaa raudalla kohentuneen hempan ylläpitoa. Tuo on jo melkosen alhainen...

[QUOTE="fruity";24170251]Kannattaisi jo mun mielestä miettiä verensiirtoa, jolla tilan saisi paremmaksi, ja sitten jatkaa raudalla kohentuneen hempan ylläpitoa. Tuo on jo melkosen alhainen...[/QUOTE]

Kovinkaan helpolla ei anneta punasoluja... en muista nyt ohjearvoja, mutta aika hurjat ne olivat. Ehkä siihen on ihan järkevät syyt.

Mä itse oon saanut siirron kun hemppa oli 76, verensiirrolla nousi reiluun sataan ja siitä pitkällä rautakuurilla normaaliksi pikkuhiljaa, ja siitä lähtien on pysyny. Kerta vuoteen syön kuurin kuitenkin.

Jotenkin muistelisin Stasilla olleen juuri ja juuri yli 70, eivätkä antaneet. Lapsilla on eri rajat, vaikka mikä lapsi silloin varttia vaille 15-vuotias, täysikasvuinen tyttö on? :)

Luulisi olevan suht tehokas apu.

Mulle keskussairaalan lääkäri silloin sanoi, että tuo alkaisi jo olemaan niillä rajoilla, kun hemoglobiini voi tipahtaa rajusti kerralla alas. Sitä en tiedä mistä se sitten johtuisi. Pelotteli, että sydän tilttaa, kun en olis sairaalaan halunnu jäädä silloin. Se myös oli sitä mieltä, että happivajaus on jo niin suurta, että ei hyvä lainkaan.