ALEX vai ALEKSI?

• Viestiketjun aloittaja ????
  • Ensimmäinen viesti
palma
Alkuperäinen kirjoittaja Yep:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Olihan tää Alexi vitsi? Eix joo?
No ei todellakaan ollut. Harvinainen ja kaunis pojan nimi.
Harvinainen ja kaunis tai mukahieno ja epäkäytännöllinen, mut näähän on onneksi vain makuasioita. En vaan ymmärrä, miten joku viitsii antaa nimen, jonka kirjoitusasun lapsi joutuu erikseen kertomaan joka paikassa elämänsä loppuun asti.

Yep
Harvinainen ja kaunis tai mukahieno ja epäkäytännöllinen, mut näähän on onneksi vain makuasioita. En vaan ymmärrä, miten joku viitsii antaa nimen, jonka kirjoitusasun lapsi joutuu erikseen kertomaan joka paikassa elämänsä loppuun asti.
No eipä ole ollut koskaan ongelmia, ymmärtämisessä. Nyt tosin kun sinut kohtasin niin ensimmäisen kerran.

mix
Alkuperäinen kirjoittaja Sivusta:
Alkuperäinen kirjoittaja kaimankaimankaima:
Joo, oletpa tosi yksilöllisen nimen valinnut jos lapsestasi tulee Aleksi... koulussa on vain neljä kaimaa samalla luokalla ja naapurissa asuu Alekseja enemmän kuin ihmisiä. Miksi ihmeessä kaikkien täytyy antaa lapselleen sama nimi??? Jos teille olisi tullut tyttö niin se olisi sitten kai ollut Aino taikka Vilma?? Itse olen niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kärsinyt siitä, että oman nimisiä oli 80-luvulla joka paikassa ja monta. Ei ole kivaa, että samalla luokalla on kolme samannimistä. Hieman mielikuvitusta, kiitos!! Anna nimeksi vaikka Aleksanteri.
Ai, mä en tunne yhtäkään Aleksia, en yhtäkään Ainoa tai Vilmaa :eek:
En tunne minäkään yhtään Ainoa tai Vilmaa. Yhden Aleksin tunnen ja hän on jo aikuinen

toinen
No eipä ole ollut koskaan ongelmia, ymmärtämisessä. Nyt tosin kun sinut kohtasin niin ensimmäisen kerran.
Mutta jos Alexi lausutaan ihan samalla tavalla kuin Aleksi, niin eivätkö kaikki kuitenkin automaattisesti kirjoita sen Aleksina ellei erikseen selitetä että :"Aleksi äksällä." ?

kääntöpuoli
Alkuperäinen kirjoittaja kaimankaimankaima:
Itse olen niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kärsinyt siitä, että oman nimisiä oli 80-luvulla joka paikassa ja monta. Ei ole kivaa, että samalla luokalla on kolme samannimistä. Hieman mielikuvitusta, kiitos!! Anna nimeksi vaikka Aleksanteri.
Itse taas olen niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin kärsinyt siitä että omaan harvinaisen nimen ja aina saa selittää nimen alkuperää, tavata miten kirjoitetaan, opettaa ihmisiä ääntämään nimi oikein. Olin todella kateellinen niille kaikille tusina-nimisille tavallisista nimistä.

Sama
Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
Mutta jos Alexi lausutaan ihan samalla tavalla kuin Aleksi, niin eivätkö kaikki kuitenkin automaattisesti kirjoita sen Aleksina ellei erikseen selitetä että :"Aleksi äksällä." ?
No onpa suuri vaiva " Hei täällä Alexi, X:sällä".

palma
Juu, en mäkään ymmärrä, miten x ja ks lausutaan siten ettei epäselvyyttä tule.

Yep
No eikö tuo nyt sitten ole sama että laitetaan kaikkien nimiksi Matti tai maija, eipähän tule epäselvyyksiä. Nimihän laitetaan ihan sitä varten että Kelassa ja muissa virastoissa ihmiset sen puhelimessä älyää oikein.

palma
Alkuperäinen kirjoittaja Sama:
No onpa suuri vaiva " Hei täällä Alexi, X:sällä".
Joko siitä tulee automaatio tai sitten se kyllästyttää aina vaan. Yksi kaveri kyllästyi ja vaihtoi nimensä kirjoitusasun normaalimpaan muotoon ennen kolmikymppisiään. sanoi, että nimi on niin perusjuttu, ettei jaksa sen kanssa kikkaulua.

Yep
Joko siitä tulee automaatio tai sitten se kyllästyttää aina vaan. Yksi kaveri kyllästyi ja vaihtoi nimensä kirjoitusasun normaalimpaan muotoon ennen kolmikymppisiään. sanoi, että nimi on niin perusjuttu, ettei jaksa sen kanssa kikkaulua.
Eipä ole mieheni vielä kertaakaan valittanut.

palma
No eikö tuo nyt sitten ole sama että laitetaan kaikkien nimiksi Matti tai maija, eipähän tule epäselvyyksiä. Nimihän laitetaan ihan sitä varten että Kelassa ja muissa virastoissa ihmiset sen puhelimessä älyää oikein.
Elämän aikana nimi kerrotaan tuhansille ja taas tuhansille ihmisille, joten onhan se kätevämpää, että menee kerralla oikein. Tavallinen posti tulee perille vaikka nimi olisi väärinkin, mutta sähköposti ei. Voi siis olla ihan oikeaakin haittaa, ei vain mitätön pikkuharmi.

vv
Jos kerran olette suomenruotsalaisia niin varmaan tiedät että Alex on tytön nimi yleensä! Ainakin täällä Ruotsissa Alex on nimenomaan tytön nimi ja usein lyhenne Alexandrasta.

Eli Aleksi tosin itse en välitä kummastakaan nimestä.

Vivian
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Jos kerran olette suomenruotsalaisia niin varmaan tiedät että Alex on tytön nimi yleensä! Ainakin täällä Ruotsissa Alex on nimenomaan tytön nimi ja usein lyhenne Alexandrasta.

Eli Aleksi tosin itse en välitä kummastakaan nimestä.
:LOL: No lempinimenä ehkä, mutta muuten ei tasan ole.

Yhteistyössä