Alentuva ja alentava,, (äidinkielestä siis pikkuasiaa )

mua häiritsee kun en tiiä satavarma, mutta onko noi molemmat sanat olemassa ja tarkoittavatko samaa vai eri asiaa? :kieh:

kun mun mielestä alentuva on sitä, että itse alentaa itseään ja alentava on se, että alentaa toista, mutta kun mun mielestä ihmiset käyttää tota "alentuvaa" siinä kohdassa missä minä sanoisin "alentavaa" eli toisia alentavaa..

tää kuulostaa nyt varmaan aikas tyhmältä.. mut mä en pysty nukkumaan ennen kuin saan keskustella tästä asiasta

:LOL: :D
 
Turkilmas
Siis alentuvahan on vähän sama kuin ylenkatsominen. Siis se alentuva kuvittelee olevansa toisen yläpuolella ja tulevansa sieltä sen alemman tasolle,mutta vain näennäisesti.

Alentava-sanaa mä en ainakaan itse käytä enkä oo nähnyt käytettävän. Mutta alistava kylläkin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Siis alentuvahan on vähän sama kuin ylenkatsominen. Siis se alentuva kuvittelee olevansa toisen yläpuolella ja tulevansa sieltä sen alemman tasolle,mutta vain näennäisesti.

Alentava-sanaa mä en ainakaan itse käytä enkä oo nähnyt käytettävän. Mutta alistava kylläkin.
kääk. mä en pysty elämään tän asian kanssa. kun mun mielestä alentuva on sitä, että itse alentuu..

sanotaanhan sitä, että jokin asia on alentavaa. eli se asia (teko) alentaa sinua.
 
Turkilmas
Siis oikeesti sanotaan että toinen on alentuva silloin kun on vähän sellainen ivallinen ja mukamas toista parempi. Alistuva menee matalalle, alentuva menee näennäisesti, eli on ylimielinen.

Näin mä olen ainakin aina ymmärtänyt...
 
Alkuperäinen kirjoittaja lauantai:
Alentava on sama kuin halventava ja alentuva menee matalammalle, siis nöyrtyy.


Vai eikö?
eli niillä olis eri merkitykset? mut sanoisitko, jos joku käyttäytyy ylenkatsovasti, että hän itse alentuu.

mä ainakin käytän alentuu sanaa, esim lauseessa "kuinka kukaan alentuu noin alhaiseen tekoon."
 
lauantai
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Siis oikeesti sanotaan että toinen on alentuva silloin kun on vähän sellainen ivallinen ja mukamas toista parempi. Alistuva menee matalalle, alentuva menee näennäisesti, eli on ylimielinen.

Näin mä olen ainakin aina ymmärtänyt...
Hei totta, juuri näin se on.
 
odyssey

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/7.5.html Tuolla sanottiin näin: Sanoja "alentuvasti" ja "alentuvaisesti" on syytä välttää. Ne nimittäin voidaan kokea sekä myönteisessä mielessä ('toisen tasolle laskeutuvasti') että kielteisesti ('toisen yläpuolelle asettuvasti'). Virallinen merkitys on vähän siltä väliltä: "alentuva" tarkoittaa 'ylem­myy­den­tun­toi­sen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen'
 
Alkuperäinen kirjoittaja odyssey:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/7.5.html Tuolla sanottiin näin: Sanoja "alentuvasti" ja "alentuvaisesti" on syytä välttää. Ne nimittäin voidaan kokea sekä myönteisessä mielessä ('toisen tasolle laskeutuvasti') että kielteisesti ('toisen yläpuolelle asettuvasti'). Virallinen merkitys on vähän siltä väliltä: "alentuva" tarkoittaa 'ylem­myy­den­tun­toi­sen kohtelias, armollisen suopea t. ystävällinen'
kiitos! :flower:

mun täytyy nyt opiskella tämä asia oikein kunnolla, että voin nukkua yöni. :wave:
 
kielitsto
Odyssey jo aika hyvin valaisi asiaa. Kun lähdetään perusteista, alentuvan kantasanana on verbi alentua. Merkiys tuli jo selitettyä.

Alentava puolestaan on johdos verbista alentaa. Alentava ja alentuva eivät siis ole synonyymeja. Alentavaa harvoin käytetään, mutta kelpo esim. lauseessa: " Huonolla käytöksellä on alentava vaikutus oppilaan arvosanaan." Joskaan ei tuo parhainta suomea ole ;) Perusmerkityksessään alentaa-verbiä käytetään konkreettisissa yhteyksissä, 'alentaa rimaa', 'alentaa hintaa'.
 
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Siis oikeesti sanotaan että toinen on alentuva silloin kun on vähän sellainen ivallinen ja mukamas toista parempi. Alistuva menee matalalle, alentuva menee näennäisesti, eli on ylimielinen.

Näin mä olen ainakin aina ymmärtänyt...
Niin minäkin olen ymmärtänyt, vaikken ymmärrä tuota alentuvat logiikkaa sitten millään. Eli kun selvästi pitää itseään toista parempana, on muka alentuva. Ylentävä pikemminkin ;)
 
alasylös
mua häiritsee sama juttu!
nykyään käytetään sanontaa "suhtautua alentUvasti", kun tarkoitetaan että minä hyväkaunisrikas kohtelen sinua huonorumaköyhä liioitellun samanarvoisesti, eli sillain, että teen käytökselläni selväksi, että olen omasta mielestäni sinua parempi. Korvani sanoisi, että alentAvasti sopisi tuohon yhteyteen paremmin.
Alentavasti-sanaa ei kapulakielessä juurikaan käytetä, vaikka se sopisi mielestäni usein paremmin.
 
Ymm
Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:
Siis alentuvahan on vähän sama kuin ylenkatsominen. Siis se alentuva kuvittelee olevansa toisen yläpuolella ja tulevansa sieltä sen alemman tasolle,mutta vain näennäisesti.

Alentava-sanaa mä en ainakaan itse käytä enkä oo nähnyt käytettävän. Mutta alistava kylläkin.
Näinhän ihmiset tätä sanaa yleensä käyttävät. Minun mielestäni se taas on ihan omituinen ajattelutapa. Itselleni luontevampaa on ymmärtää tämä niin kuin ap. aloituksessaan kirjoitti.

 
"Kaapo"
Samaa mieltä Ymm:n ja muiden kanssa. Maalaisjärkeni sanoo, että tämänkin pitäisi mennä ihan peruslogiikalla: alentuva alentuu ja alentava alentaa, ihan niinkuin alistuva alistuu ja alistava alistaa. Virallinen selitys ei minuun uppoa. Ei ole tarkoituksenmukaista, että sana tarkoittaa jotain ihan muuta kuin mitä siitä perusjärkeilyllä voisi olettaa. Parempi olisi vaikka keksiä sitten kokonaan uusi sana moiselle "ylemmyydentuntoiselle kohteliaisuudelle".
 

Yhteistyössä