Alennusmyynneissä ostoksilla käymisestä

  • Viestiketjun aloittaja myyjä
  • Ensimmäinen viesti
myyjä
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, että...

Minä, vaateliikkeessä työskentelevänä myyjänä, toivoisin seuraavaa:

- Jos pläräilet tangolla olevia vaatteita ja joku niistä putoaa, olisitko ystävällinen ja nostaisit vaatteen takaisin henkariin.

- Jos selailet viikattuina olevia vaatteita, ethän "räjäytä" koko pinoa, vaan siististi etsit pinosta haluamasi koon.

- Jos käyt sovittamassa vaatteita, viethän ne takaisin paikoilleen. Jos et muista mistä ne otit/et jaksa viedä paikoilleen, kannattaa varmaan ottaa niitä sovitettavaksi vähemmän kerrallaan. ( Ja kyllä siinä sovituskopin vieressä on se tanko, mutta se on yleensä tarkoitettu lähinnä niille vaatteille, mitkä jotkut jättää koppeihin tai myymälästä riippuen uusille esille tuleville vaatteille. Jos kaikki jättäisivät vaattensa vaan myyjien paikoilleen vietäviksi, eivät myyjät ehtisi palvella apua tarvitsevia asiakkaita tai purkaa kassajonoa. )

- Jos sovitat takkia/paitaa, laitathan siitä vetoketjun/edes ylimmän napin kiinni sitä takaisin henkarille laittaessasi, jotta vaate pysyy henkarissa eikä päädy lattialle pyörimään.

Tarkoituksenani ei ole vittuilla, vaan ajattelin, että me aikuiset ihmiset voisimme helpottaa toistemme työntekoa/shoppailua. Tiedän kyllä, että edellä mainitsemani asiat kuuluvat työnkuvaani, mutta minusta on erittäin harmillista että "porsastelijat" vaikeuttavat myös muiden shoppailuita, koska me myyjät emme voi revetä moneen paikkaan yhtä aikaa. Esimerkiksi sovituskoppiin, jonne joku on pienen pyörremyrskyn lailla levitellyt vaatteita, on seuraavan asiakkaan perin ikävä mennä. Lisäksi lattioilla/tankojen päällä pyörineet ja likaantuneet vaatteet olisivat voineet olla jollekin asiakkaalle mieluisia ostoksia.

Ja lopuksi pyytäisin vielä pitämään lapset kurissa, koska kaupassa saattaa oikeasti olla lapsille soveltumattomia/vaarallisia paikkoja.
 
itsekin myyjä
Tuo on liiankin totta.

Viikatut vaatepinot ymmärrän jos ne eivät tahdo pysyä kuosissa, mutta jos vaate tipahtaa henkarilta ei voi olla mahdotonta sitä nostaa.

Ja eniten minua ärsyttävät ne vaatteet jotka ovat sovittamisen jäljiltä NURINPÄIN eikä niitä viitsitä edes kääntää, vaikka henkariin on viitsinyt laittaa. Olis muutakin tekemistä kun käännellä paitoa...
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja itsekin myyjä:
Ja eniten minua ärsyttävät ne vaatteet jotka ovat sovittamisen jäljiltä NURINPÄIN eikä niitä viitsitä edes kääntää, vaikka henkariin on viitsinyt laittaa. Olis muutakin tekemistä kun käännellä paitoa...
Meinasin just itsekin lisätä tämän, koska mä en oo vieläkään oppinut ymmärtämään, mikä siinä vaatteiden kääntämisessä voi olla niin ylitsepääsemättömän vaikeeta... :D
 
u
Alkuperäinen kirjoittaja myyjä:
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, että...

Minä, vaateliikkeessä työskentelevänä myyjänä, toivoisin seuraavaa:

- Jos pläräilet tangolla olevia vaatteita ja joku niistä putoaa, olisitko ystävällinen ja nostaisit vaatteen takaisin henkariin.

- Jos selailet viikattuina olevia vaatteita, ethän "räjäytä" koko pinoa, vaan siististi etsit pinosta haluamasi koon.

- Jos käyt sovittamassa vaatteita, viethän ne takaisin paikoilleen. Jos et muista mistä ne otit/et jaksa viedä paikoilleen, kannattaa varmaan ottaa niitä sovitettavaksi vähemmän kerrallaan. ( Ja kyllä siinä sovituskopin vieressä on se tanko, mutta se on yleensä tarkoitettu lähinnä niille vaatteille, mitkä jotkut jättää koppeihin tai myymälästä riippuen uusille esille tuleville vaatteille. Jos kaikki jättäisivät vaattensa vaan myyjien paikoilleen vietäviksi, eivät myyjät ehtisi palvella apua tarvitsevia asiakkaita tai purkaa kassajonoa. )

- Jos sovitat takkia/paitaa, laitathan siitä vetoketjun/edes ylimmän napin kiinni sitä takaisin henkarille laittaessasi, jotta vaate pysyy henkarissa eikä päädy lattialle pyörimään.

Tarkoituksenani ei ole vittuilla, vaan ajattelin, että me aikuiset ihmiset voisimme helpottaa toistemme työntekoa/shoppailua. Tiedän kyllä, että edellä mainitsemani asiat kuuluvat työnkuvaani, mutta minusta on erittäin harmillista että "porsastelijat" vaikeuttavat myös muiden shoppailuita, koska me myyjät emme voi revetä moneen paikkaan yhtä aikaa. Esimerkiksi sovituskoppiin, jonne joku on pienen pyörremyrskyn lailla levitellyt vaatteita, on seuraavan asiakkaan perin ikävä mennä. Lisäksi lattioilla/tankojen päällä pyörineet ja likaantuneet vaatteet olisivat voineet olla jollekin asiakkaalle mieluisia ostoksia.

Ja lopuksi pyytäisin vielä pitämään lapset kurissa, koska kaupassa saattaa oikeasti olla lapsille soveltumattomia/vaarallisia paikkoja.
Voisitko sinä myyjä huolehtia, että sovituskopissa ei AINA ole niinpaljon villakoiria lattioilla. Ne voisi välillä imuroida..tai huomauttaa sille kenen työnkuvaan ne kuuluu.
 
itsekkin myyjä
Välillä kyllä iskee (usein Gina trikotin tai hm:n tapaisissa liikkeissä) sellainen fiilis että tuolla tarttis viikata ja tuolla henkaroida. Saattaakin väli käydä niin että tajuamattani viikkailen ja siistin liikettä sillä aikaa kun kaveri sovittaa. Täytyisi perjaatteessa koittaa "hillitä" itsensä, sillä teen silloin palkatonta työtä. :)
 
hmph
pitääkö ne tangot olla niin hiton täynnä että niitä ei voi edes katsoa?? miksi ne pitää tunkea aina niin täyteen?? kylläkait niitä silloin putoileekin. just kaikki ale korit on sullottu ihan täyteen erikokoisia ja näköisiä vaatteita, mitähän siitä tulee kun kymmenet ihmiset penkoo ja etsii sieltä mieleisiään kuteita jo ehkä kädet täynnä tavaraa..
kyllä te myyjätki voisitte välillä sen "oman osanne" tehdä...
 
myyjä itsekin
Alkuperäinen kirjoittaja hmph:
pitääkö ne tangot olla niin hiton täynnä että niitä ei voi edes katsoa?? miksi ne pitää tunkea aina niin täyteen?? kylläkait niitä silloin putoileekin. just kaikki ale korit on sullottu ihan täyteen erikokoisia ja näköisiä vaatteita, mitähän siitä tulee kun kymmenet ihmiset penkoo ja etsii sieltä mieleisiään kuteita jo ehkä kädet täynnä tavaraa..
kyllä te myyjätki voisitte välillä sen "oman osanne" tehdä...
Myymälöissä tila on usein rajallinen, ja kaikkiin alejuttuihin on varattu vain vaikkapa yksi/kaksi tankoa. Joillain liikkeellä on sellainen "politiikka" että alennustuotteet ovat oman onnensa nojassa (ainakin tämän paikkakunnan Sokoksessa) eikä siellä saa käydä siivoamassa. Toisissa ketjuissa taas pyritään myymään aliarvostettu (eli ale) tavara pois, jotta saadaan varastoon lisää tilaa. Jos tavara ei myy, se jää liikkeeseen, ja vähitellen aletavaraa kertyy lisää ja sitä myötä täytyy laittaa samaan tilaan enemmän tavaraa.
 
ap
Niinkuin jo alkuperäisessä viestissäni sanoin, että tarkoituksenani ei ole vittuilla kenellekään. Eikä tästä mielestäni kenenkään tarvitse vetää hernettä nenään. Halusin vaan hieman "muistuttaa" asiakkaita, että kukin voi tehdä osansa alennusmyynneissä viihtymisen eteen. Kaupan alallakin on resursseja kiristetty ja myyjien määrää vähennetty, työmäärän pysyessä kuitenkin samana. Tästä syystä haluaisin että asiakkaat edes joskus ajattelisivat myös heitä, jotka heidän jälkeensä kauppaan astuu, koska me myyjät emme ehdi jokaisen jälkiä siivoamaan.

Tiedän, että sovituskopit on joissain paikoissa ihan liian pölyisiä, mutta erityisesti aleaikaan niissä käy sellainen trafiikki, että onko tuo mikään ihme? Jos paikka on selkeästi sellainen, ettei siellä esimerkiksi päivittäin imuroida tai muuten siivota, niin siitä kannattaa laittaa palauttetta ylemmälle taholle. Voihan olla, että he eivät edes ole tietoisia siivouksen tarpeellisuudesta.

Itse ainakin pyrin laittamaan vaatteet aletangolle siten, että siihen jää vielä tilaa selaukselle, mutta joskus käy niin ikävästi, että esimerkiksi yksi huolimattomasti poikittain laitettu henkari jumittaa koko tangon. Mielelläni olisin niitä siinä säännöllisesti siivoamassakin, mutta työpäivässä ei valitettavasti aina ole riittävästi tunteja. :(
 
Minäkin voisin huomauttaa tuosta yleissiisteydestä sovituskopeissa. Ei ole mukava riisua esim. housuja pois kun niitä joutuu käyttämään osittain lattialla riisuessaan (ellei sitten nouse jakkaralle riisumaan) ja sen vuoksi niihin tarttuu sitten kaikki villakoirat ym. Tiedän että päivän jo aikana ehtii kertyä paljon roskaa mutta joskus tuntuu että siellä on vähintään viikon pölyt.
 
Kannatan ap:n sanoja.

Kauppiaille ja vaatevalmistajille toivon:

* kokolaput selvästi näkyvillä, että pinon pystyy hyvin selaamaa möyhentämättä
* henkarit sellaisia, että vaatteita pystyy selaamaan rekillä ilman että ne tippuvat koko ajan. Onneksi niiden apunarujen käyttö on kasvanut tai muuten menisi pinna totaalisesti
* sopivan täydet, ei tupaten täydet rekit. Luulisi teidänkin tietävän että se vaikuttaa ihan varmasti myös myyntiin
* sovituskoppi järkevän kokoiseksi, sinne enemmän kuin kaksi koukkua ja palli on ihan tarpeellinen, jotta ei tartte sinne villakoirien joukkoon pistää omia vaatteita.
* kannattaa suosiolla pistää kaikki vaatteet aleen reilusti, niin ei tartte survoa niitä yhdelle rekille :whistle: :D
 
vieras
Tuohon Nalkuttavan listaan vielä pari toivetta:
*riittävästi henkilökuntaa liikkeeseen
*henkilökunnalla asennetta ja nohevuutta, jos näkee suttuisen vaatepinon, järjestää sen: mitä siistimmässä kunnossa myymälä on, sitä vähemmän on asiakkaalla pokkaa jättää omat jälkensä siivoamatta
 
tunnollinen
Itsepalvelu on päivän sana kaikkialla, joten sen on hyväksynyt jo. Ja kun tunnollinen ihminen olen, laitan kaiken paikoilleen ja viikkailen. Nostelen toistenkin tiputtamia vaatteita.

 
yks vaatemyyjä
:D tää on hauska ketju...
Niin, kaikissa vaatteissa kokolappujen paikka ei ole sellainen, että se on mahdollista jättää näkyviin, ärsyttää se itseäkin kun asiakkaalle jotain kokoa etsii.

Meillä järjestetään aina vaatepinoja, kun vain on aikaa. Jos oikeen ryysis, niin ei siinä ehdi paljoa siistimään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja yks vaatemyyjä:
:D tää on hauska ketju...
Niin, kaikissa vaatteissa kokolappujen paikka ei ole sellainen, että se on mahdollista jättää näkyviin, ärsyttää se itseäkin kun asiakkaalle jotain kokoa etsii.
No sitten on niille vaatesuunnittelijoille vähän tuotekehitystyötä. Pitääkö se lappunen laittaa kainaloon, jos vaatteet pinotaan esillelaitossa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja myyjä:
Tuli tuosta toisesta ketjusta mieleen, että...

Minä, vaateliikkeessä työskentelevänä myyjänä, toivoisin seuraavaa:

- Jos pläräilet tangolla olevia vaatteita ja joku niistä putoaa, olisitko ystävällinen ja nostaisit vaatteen takaisin henkariin.
:Mä nostan aina.

- Jos selailet viikattuina olevia vaatteita, ethän "räjäytä" koko pinoa, vaan siististi etsit pinosta haluamasi koon.
:Selaan vaatteita en "revi" niitä miten sattuu ulos :)

- Jos käyt sovittamassa vaatteita, viethän ne takaisin paikoilleen. Jos et muista mistä ne otit/et jaksa viedä paikoilleen, kannattaa varmaan ottaa niitä sovitettavaksi vähemmän kerrallaan. ( Ja kyllä siinä sovituskopin vieressä on se tanko, mutta se on yleensä tarkoitettu lähinnä niille vaatteille, mitkä jotkut jättää koppeihin tai myymälästä riippuen uusille esille tuleville vaatteille. Jos kaikki jättäisivät vaattensa vaan myyjien paikoilleen vietäviksi, eivät myyjät ehtisi palvella apua tarvitsevia asiakkaita tai purkaa kassajonoa. )
:ikävä kyllä tää on munkin kohalla joskus totta että ne jää siihen tangolle mutta yleensä olen myyjälle sanonu etten löydä paikkaa enää tälle kun voi olla että ennen kun menen sovittamaan kiertelen muitakin vaatteita läpi, niitä muits ottamatta ja mulla on norsun muisti :/

- Jos sovitat takkia/paitaa, laitathan siitä vetoketjun/edes ylimmän napin kiinni sitä takaisin henkarille laittaessasi, jotta vaate pysyy henkarissa eikä päädy lattialle pyörimään.
:Laitan juu

Tarkoituksenani ei ole vittuilla, vaan ajattelin, että me aikuiset ihmiset voisimme helpottaa toistemme työntekoa/shoppailua. Tiedän kyllä, että edellä mainitsemani asiat kuuluvat työnkuvaani, mutta minusta on erittäin harmillista että "porsastelijat" vaikeuttavat myös muiden shoppailuita, koska me myyjät emme voi revetä moneen paikkaan yhtä aikaa. Esimerkiksi sovituskoppiin, jonne joku on pienen pyörremyrskyn lailla levitellyt vaatteita, on seuraavan asiakkaan perin ikävä mennä. Lisäksi lattioilla/tankojen päällä pyörineet ja likaantuneet vaatteet olisivat voineet olla jollekin asiakkaalle mieluisia ostoksia.

Ja lopuksi pyytäisin vielä pitämään lapset kurissa, koska kaupassa saattaa oikeasti olla lapsille soveltumattomia/vaarallisia paikkoja.
:Lapset on kurissa minkä ehtii :)))


Ja kyllä nää kaikki on ihan totta vaikka mullakin toi yks tuntuu olevan välillä ongelma niin heti mä myyjälle siitä sanon että "sor, mä en enää muista/löydä tälle paikkaa voisitko sinä viedä sen tai opastaa mulle missä sen paikka on."
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Frau Marhs:
Ja kyllä nää kaikki on ihan totta vaikka mullakin toi yks tuntuu olevan välillä ongelma niin heti mä myyjälle siitä sanon että "sor, mä en enää muista/löydä tälle paikkaa voisitko sinä viedä sen tai opastaa mulle missä sen paikka on."
Mun mielestä toi on ihan suotavaa. Vaatteet on parempi antaa myyjälle kuin roiskia niitä minne sattuu. :) Mun pointti oli lähinnä se toisten asenne, että voi sikailla menemään miten sattuu, eikä yhtään ajatella heitä jotka tulevat myymälään heti heidän perässään ( Mulle on ainakin pienenä opetettu, että tee muille niinkuin toivoisit itsellesi tehtävän ). Usein tuntuu, että nää samat ihmiset on sitten vinkumassa, että miksei ole sitä ja sitä kokoa esillä ( kyseinen koko saattaa roikkua siinä tangolla odottamassa paikoilleen menoa ) ja että anna alennusta kun tässä on tällasta ja tällasta likaa...

Niinkuin jo aiemmin totesin, että parhaani teen myymälän siisteyden ylläpitämiseksi, mutta valitettavasti en voi joka paikkaan revetä yhtäaikaisesti. Myyjillä kun usein on myös muitakin hommia kuin sitä viikkailua ja vaatteiden paikoilleen vientiä.
 
alennusta
Alkuperäinen kirjoittaja Vasemman käen rukkanen:
Ehkäpä liikkeeseenne älyttäisiin palkata lisää henkilökuntaa jos työntekijät ei ehdi paikkaa järjestyksessä pitää.
Olisi kiva jos niissä vaatepinoissa toisaan olisi se koko selvästi näkyvillä, eikä tarvitsisi kaivaa

Ehkäpä näin ajattelevat ovat hieman naiiveja vaan.
Kai sentään oikeasti ymmärrätte, että tuotteiden hinnoissa asiakas maksaa kaikesta. Jos lisätään henkilökuntaa, on tuotteen loppuhintaa nostettava.
Tämän vuoksi minä ainakin nimenomaan teen kaikki ap:n luettelemat asiat ihan vapaaehtoisesti ja joka kerta.

Vaikka kyllähän alet nyt tiedetään. Aikuiset ihmiset taistelemassa samasta rievusta ihan verissä päin. Ja juuri tuo tahallisen välinpitämätön asenne kaupan omaisuutta kohtaan. Mitä väliä. Kuin teinit puistossa juhlimassa. Mitä ne jättävät jälkeensä...pelkkää roskaa ja epäjärjestystä. Kun joku muu tulee kyllä korjaamaan MINUN jälkeni.
 
milla
Alkuperäinen kirjoittaja Björn:
Hohhoijaa, no onpahan sullakin jotain tekemistä. Itseä vitutti lähinnä se, että osasto oli liian hyvässä kuosissa, eikä siellä ollut silloin mitään tekemistä.
Se on hienoa kun löytyy aikaa pitää osasto siistinä eikä tarvitse stressata siitä, ja ehtii purkamaan niitä tavaroita ja palvelemaan asiakkaita.
 
u
JAa, mä olen kyllä ihan luullut, että siihen tangolle sovituskoppien vieressä saa jättää vaatteet. Laittakaa siihen joku kyltti, että ei vaatteita tähän.

Ja toisekseen hyvään alefiilikseen kuuluu hieman räjähtäneet myyntipöydät. Sellaisia tiptop-siistejä vaatepinoja ei oikein meinaa uskalla koskeakaan :) Ne näyttää niin kalleilta ja ei-kutsuvilta, ei ne voi olla edullisia :)

Muuten kyllä nostan tiputtamani ja yritän olla ihmisiksi.
 

Yhteistyössä