alavatsan ultraääni gynellä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -nina-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

-nina-

Vieras
Oon menossa parin päivän kuluttua gynelle epäsäännöllisten ja kivuliaiden menkkojen takia. Oon vasta 14, neitsyt ja ekaa kertaa menossa gynelle, niin jännittää vähän ja haluisin tietää paria asiaa.

Mulle kai tehdään ultraääni tutkimus tosta alavatsan päältä nyt ensin, niin pitääkö siellä riisua housut/pikkarit? Vai lasketaanko niitä vaan alas ja miten paljon? Oon vähän ujo ja se on miesgynekin vielä.

Entä pitääkö siihen valmistautua mitenkään etukäteen, äiti sanoi että tarvis juoda vettä eikä saa käydä vessassa? Ja sitten eiks siinä käytetä jotain geeliä, tahriiko se vaatteet? Miten kauan se kestää, sattuuko mikään vaihe?

Kiitti jos jaksatte vastailla <3

Gynekologi tekee mitä todennäköisimmin vaginaultran, eli sisäultran.
Ei satu.
Jos ei sisät. tai vagin.ultraa tehdä, lasketaan pikkuhousut vain alas, karv.yläajoille.
Geeli pyyhitään pois tutkimuksen jälkeen, eikä se tahri vaatteita.
Mikään vaihe ei satu, kestää n. 10 min.

Minut on ultralla tarkastettu vain kerran. Ei tarvinnut juoda ennakkoon, käy vaan vessassa. Lekuri laittaa geeliä alavatsalle ja liikuttelee sellasta anturia siinä päällä, hän pyyhkii kyllä paperilla aineen pois. Ei tarvitse riisua pikkareita jos ei tutkita sisältä, tietysti niitä täytyy hiukan siirtää alemmas. Muutaman minuutin kestää, ei satu.

Tämä juominen ja vessassa käymättömyys; jos ei tehdä alkuraskaudessa sisäultraa vaan ultrataan vatsanpeitteiden päältä, silloin edellämainittu ohje on oikein, ap:n tapauksessa ei.

Alavatsan ultrassa lasket vaan housuja ja pikkareita alaspäin. Rakon täytyy olla täynnä, jotta munuaiset ja rakko näkyy ja alamaha. Älä käy vessassa ainakaan 2h ennen ultraa, muuten elimet ei näy, ja tutkimus on turha!

Tänään sitten kävin. Meni just noin eli pikkuhousuja piti laskee karvojen rajalle. Olin pissaamatta muutaman tunnin eikä se sanonu mitään siitä enkä huomannu edes kysyä että olisko tarvinnu. Mutta ei mikään paha juttu ollu ja pillerit sain. Jos ne ei auta niin sitte tehdään sisätutkimus (jaiks!) seuraavalla kerralla.

Ei sitä sisätutkimustakaan kannata pelätä.:) Nämä lääkärit on joskus itsekkin olleet sinun iässäsi, ja ymmärtävät kyllä, että sinua voi jännittää ennestään tuntematon toimenpide. Toivottavasti menkkaongelmat helpottavat pillreiden myötä!:)

Yhteistyössä