Alatiesynnytys voi herkistää äidit reagoimaan lapsensa itkuun

  • Viestiketjun aloittaja taas tappelua synnytys vs. sektio?
  • Ensimmäinen viesti
taas tappelua synnytys vs. sektio?
HELSINGIN SANOMAT
PERJANTAINA 5.9.2008


Alatiesynnytys voi herkistää äidit reagoimaan lapsensa itkuun
Julkaistu 9:27

Synnytystapa vaikuttaa siihen, miten herkästi äidit reagoivat lapsensa tarpeisiin. Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan alateitse synnyttäneet naiset reagoivat huomattavasti herkemmin lapsensa ääniin kuin keisarinleikkauksella synnyttäneet. Löytö vahvistaa havaintoja, joiden mukaan keisarinleikkaus voi häiritä äidin ja lapsen välisen emotionaalisen suhteen kehittymistä.
Yalen yliopiston tutkimuksessa seurattiin 12 äidin aivojen aktiivisuutta 2-4 viikkoa synnytyksen jälkeen. Puolet äideistä oli synnyttänyt alateitse ja puolet keisarinleikkauksella. Tulokset osoittivat, että alateitse ja keisarinleikkauksella synnyttäneillä oli merkittäviä eroja niillä aivojen alueilla, jotka säätelevät äidin reaktioita lapsen tarpeisiin. Eroja löytyi myös äidin mielialaa sääteleviltä alueilta.

Tutkimusta johtaneen professori James Swainin mukaan erot voivat johtua osittain oksitosiinihormonista, jota erittyy alatiesynnytyksessä, mutta ei juurikaan keisarinleikkauksessa. Oksitosiini saattaa virittää äidin neurokemiallisesti vastaamaan herkemmin lapsen tarpeisiin.
Tutkimuksen julkaisi Journal of Child Psychology and Psychiatry.
 
Höpö höpö, sanon minä. Älkää hyvät ihmiset uskoko ihan kaikkea mitä muka tieteellisesti tutkitaan ja todistellaan. Jos sektiolla synnyttäneiden tuntoihin joku vaikuttaa negatiivisesti niin se on se jatkuva paskanjauhaminen a`la sektio vs. alatiesynnytys. Kukapa sektion kokenut ei jossain vaiheessa kokisi alakulon tunteita tässä muka-täydellisten ihmisten maailmassa jossa jos jonkinmoisesta tikusta revitään asiaa jotta saataisiin olla ilkeitä ja loukata toisia.
 
Miksi
Miksi ihmeessä pitää kiistää luotettava tutkimus ihan vain siitä syystä, että sektion kokeneet eivät loukkaantuisi?? Eihän tutkimuksen tulokset tarkoita, että kaikki sektion kokeneet olisivat sellaisia etteivät vauvan itkuun herkisty.
Ja vaikka tutkimus olisikin oikeassa, niin silti varmaan monella muulla esim. persoonallisuuden osatekijällä ja omalla herkkyydellään pystyy paikkaamaan sen mahdollisen puutteen jonka sektio sai aikaan.
Vaikka paskaa tulisikin niskaan niin sanon, että kyllähän se alatiesynnytys on psykologisesti niin voimakas kokemus, että väistämättä herkistää eri tavalla kuin sektio. Ehkä sektion kokeneet herkistyvät vain hieman myöhemmin vauvalleen?
 
Tumpula
Että tuollaista.
Voihan tuo keskinmäärin pitää paikkansa mutta itse olen kyllä mielestäni ollut ihan yhtä herkillä hätäsektion jälkeen kuin mitä olin alatiesynnytyksen jälkeen.

Ehkä jopa herkempi... Hätäsektiota edelsi lapsen menetyksen pelko, se kyllä herkisti tosissaan.
 
no oma kokmus sektiosta puoltaa tuota. :ashamed: toki reakoin vauvan itkuun mutta kun viimein tultiin kotia 3kk sairaala olonjålkeen en yksinkertaisesti yöllä kuullut vieressä itkevää vauvelia. olin kyllä itseki toipilas myrkytyksestä vuoden päivät olisko vaikuttanut? :eek:
 

Yhteistyössä