Alapaineet yli sadan jo aamusta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 562
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Verikokeet näyttää kaikki normaalia, kilpirauhasarvo (jompikumpi, en muista kumpi) kuulemma pikkuisen ehkä alakanttiin, viitearvojen sisällä silti.
Sydänkäyrä normaali.

Raskas hengittää, päätä särkee, sydän 'muljahtelee' useasti.

Päässä vika?

Lääkäriaika vasta 2 viikon kuluttua ja silti kaikki hokee että on huolestuttavasti koholla, jotain tarttis tehdä.
Mutta seuraile nyt.... mittaile kotona. No jos mä olen sängyssä pötkölläni aamulla ja mittaan ennen kuin nousen ylös niin saan ihan ok lukemat. Muulloin en.
Ja mä olen rutinoitunut mittaaja, en hötkyile siitä enkä panikoi.

Tuu ensiapuun jo tuntuu siltä. Niin miltä? Kamala olo on koko ajan.

Eikä mulla ole yhtään enempää stressiä mitä muulloinkaan eikä tämä piru vie laske sillä että kaikki vaan hokee että älä stressaa/sen siitä saa kun koko ajan stressaa jne. !|O

Onko ollut pitkään noin? Paljonko yli sadan? Mitä sulla on aamulla kun oot just herännyt? Toi "seuraillaan/seuraile" on kyllä ärsyttävää. Kyllä mun mielestä tossa vois jo lääkitystä aloittaa varsinkin jos on ollut näin jo jonkin aikaa. Ei nyt sikäli kannata ton takia lisää stressata, että ei heti kun menee yli sadan ole ensiapuasia ja hengenvaarallista. Labrat on kuitenkin ollut ihan ok niin varmaan se 2vko lääkäriin on ihan riittävä. Korkea verenpaine aiheuttaa haittaa pitkään jatkuessaan.

Eka käsketään lenkille (terkkari käsi) ja sit käsketään levätä...
Jos mä lepään 'tarpeeksi' niin sitten nousee kyllä stressi kun kaikki jää tekemäti- työt ja kotihommat.

110-129 on olleet lukemat, ei rehkintää tai ruokailuja alla. Kahvia olen vähentänyt radikaalisti.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22134579:
Eka käsketään lenkille (terkkari käsi) ja sit käsketään levätä...
Jos mä lepään 'tarpeeksi' niin sitten nousee kyllä stressi kun kaikki jää tekemäti- työt ja kotihommat.

110-129 on olleet lukemat, ei rehkintää tai ruokailuja alla. Kahvia olen vähentänyt radikaalisti.

No onhan ne ihan kunnolla korkeat. Kyllä tossa pitäis jo lääkitys aloittaa. Miks ne sitä panttaa?! Eihän sitä nyt ihminen voi vaan makaamaan jäädä ton takia, aivan älytöntä! Mut on kyllä terkkariltakin taas yks älyväläys lenkille käskeä noilla paineilla. Meet nyt vaan oman tuntemuksen mukaan ja soita vaikka huomenna jo päivystykseen ja sano, että olo on huono ja haluaisit jo lääkärille nyt eikä 15.pvä...

No onhan ne ihan kunnolla korkeat. Kyllä tossa pitäis jo lääkitys aloittaa. Miks ne sitä panttaa?! Eihän sitä nyt ihminen voi vaan makaamaan jäädä ton takia, aivan älytöntä! Mut on kyllä terkkariltakin taas yks älyväläys lenkille käskeä noilla paineilla. Meet nyt vaan oman tuntemuksen mukaan ja soita vaikka huomenna jo päivystykseen ja sano, että olo on huono ja haluaisit jo lääkärille nyt eikä 15.pvä...

No kun täällä ei tuo lääkärille ajansaanti pelaa, sairaanhoitajakin joka puhelimeen vastaili oli pahalla päällä ja kiros että on täällä vaan hienoa olla töissä, kun ei ole aikoja kelleen antaa....

Kai ne ajattelee että mä vaan hötkyilen turhista. Mutta kyllä sitä nyt pitää normaalia elämää verenpaineen kestää- tai siis jos ihan normielämisellä paineet on alati tuollaiset niin ei se 'koeta rauhoittua' neuvo oikein tahdo väkisinkään toimia.

Täysin terve kunnes toisin todistetaan.... :whistle:

en halua vähätellä ap:n tilaa, mutta lieneekö vähän lääkäristä kiinni.
Mun verenpaineet oli puolisen vuotta keskimäärin 119/ 168
pahimmillaan meni päiviä 129/ 178 jne , ja piti vaan seurata ja seurata...
Nyt sain lääkityksen kun itkun kanssa menin kun kuukauden yhteen menoon oli
päätä särkenyt

[QUOTE="vieras";22135970]en halua vähätellä ap:n tilaa, mutta lieneekö vähän lääkäristä kiinni.
Mun verenpaineet oli puolisen vuotta keskimäärin 119/ 168
pahimmillaan meni päiviä 129/ 178 jne , ja piti vaan seurata ja seurata...
Nyt sain lääkityksen kun itkun kanssa menin kun kuukauden yhteen menoon oli
päätä särkenyt[/QUOTE]

Aika ammattitaidoton lääkäri..

Mulle taas määrättiin heti lääkkeet, kun paine oli 194/124. Kävin ensin terkalla ja terkka laittoi lääkärille. Sairaslomaakin olisin saanut, mutta en ollut silloin töissä.

Miehen alapaine nousi yli 110 ja heti lääkäriin. Sai verenpainelääkkeet samana päivänä. Verenpainetta oli kyllä seurailtu monta vuotta ennen sitä. Alapaine oli 90-98 aikasemmin.

Mä soitin teekoohin, kuvailin olotilani, sanoin että mun on todella vaikea olla, tämä on kamalaa jne.
Kysyin onko mitään mahdollisuuksia päästä lääkärille ennemmin.

Tiistaina.: /

Päivystykseen ei kuulemma kannata verenpaineen takia tulla, eivät ehdi kunnolla perehtyä asiaan.

Mä kysyin että kuinka kamalaksi tämän olon pitää päästä ennekuin mut otetaan tutkittavaksi??
Täti nuivasti ilmoitti että toki jos musta tuntuu etten itseni kanssa pysty olla (!) niin sitten ensiapuun, koetetaan helpottaa jotenkin oloa.

Mutta koeta nyt pärjätä tiistaihin....

Mä painallan huomenna neuvolaan verenpainemittaukseen, sitä kautta yleensä on sanut hyvinkin aikaa lääkärille kun on oikea ihminen sitä varaamassa ja sanomassa että se pitää saada nyt.

Ja mä olen ihminen joka koettaa mennä särkylääkkeen voimin hyvinkin pitkälle, en tosiaan turhasta narise vaivojani kiireisille tohtoreille ja teekoo henkilöklunnalle.:snotty:

Ehdottomasti menet lyömään nyrkkiä pöytään että hoitoa on saatava ennen ku sulla ratkee vähintää verisuonet päästä.
On se ny helvetti ettei hoitoa saa kun sitä tarvii ja sitten kaikenmaailman mummot ja papat tuolla istuu lääkärille juttelemaan säästä.
*istuin kahtenapäivänä lapsen kanssa tk:ssa ja ihan oikeasti, mummot keskustelee ettei niillä mitään vaivaa ole, on vain niin tylsää* meinasi pikkaisen kiehahtaa

Kyllä noilla verenpaineilla pitää ehdottomasti saada lääkkeet, sillä korkea verenpaine voi aiheuttaa haittaa muulle elimistölle. Ja jostain luin, että nykyisin suositellaan lääkityksen aloittamista, jo kun alapaine on yli 90.

Mulla on lääkitys ollut jo vuosia, aloitettiin pysyvä lääkitys, kun odotin keskimmäistäni.

Ja kyllä mä tulkitsisin, että sulla on verenpainetauti.

Tiettyjä juttuja voi yrittää tehdä itsekin. Rauhallinen kävely ja liikunta ylipäätään voivat laskea verenpainetta, mutta jos se selkeästi on liian korkea, sitten ei auta kuin lepo. Salmiakkia ja lakua ei saa syödä, mulle lääkäri sanoi vasta, että voivat nostaa verenpainetta jopa kuukaudeksi, siis yhden kerran nautittu salmiakki. Ja suolan määrää vähentää. Mulla stressi nostaa verenpainetta entisestään, mutta silloin on kyse sellaisesta stressin määrästä, joka ahdistaa, saa sydämen hakkaamaan ja olon tuntumaan pahalta.

Toivottavasti saat apua pian. Niin ja niistä lääkkeistä vielä, voi olla ettei heti löydy sopivaa joka laskee verenpainetta oikein, eli oikean lääkityksenkin löytäminen voi kestää. Itselläni vasta vaihdettiin toinen kahdesta lääkkeestäni, kun yksi ei riittänyt.

Onko sulla muuten pulssi mimmonen, senkin se verenpainemittari kertoo?

Onko suvussa verenpainetautia? Tupakoitko? Ylipainoa ei taida olla. Käytätkö paljon suolaa? Liikutko? Kyllä mulle lääkkeiden ohella määrättiin myös ruokaremontti ja liikuntaa. Ihan tunnettu tosiasia että liikunta alentaa verenpainetta. Toki sun tapauksessa ensin ne lääkkeet pitäis kai saada.

[QUOTE="vieras";22139566]Onko suvussa verenpainetautia? Tupakoitko? Ylipainoa ei taida olla. Käytätkö paljon suolaa? Liikutko? Kyllä mulle lääkkeiden ohella määrättiin myös ruokaremontti ja liikuntaa. Ihan tunnettu tosiasia että liikunta alentaa verenpainetta. Toki sun tapauksessa ensin ne lääkkeet pitäis kai saada.[/QUOTE]

Ei pitäis olla. Tupakoin satunnaisesti, en säännöllisesti ja nyt en enää edes satunnaisesti, kun paineet on nämä. Se loppu nyt!
Liikuntaa vois kyllä lisätä, mun polvi oli koko kesän pjaskana ja liikunnan määrä väheni, nyt jo kestää lenkkeillä.
Ylipainoa ei ole.

[QUOTE="poikia3";22139556]niistä lääkkeistä vielä, voi olla ettei heti löydy sopivaa joka laskee verenpainetta oikein, eli oikean lääkityksenkin löytäminen voi kestää. Itselläni vasta vaihdettiin toinen kahdesta lääkkeestäni, kun yksi ei riittänyt. [/QUOTE]

Mulle ei sovi se ns. rinnakkaisvalmiste joka apteekista tyrkytetään. Sain sitä rytmihäiriöitä. Nykyinen lääke ja annostus on hyvät, joskin kun aamulla otan lääkkeen, aamuliikunnassa syke jää tosi alas...

Mulla käytössä Linatil 20mg / pv ja migreenin estoon Emconcor 2,5mg/pv ja tämä myös vaikutti verenpaineeseen; etenkin pulssiin.Linatilin kanssa pulssi huiteli usein 90:n tienoilla; nyt 50-60 välillä.
Mulle pamahti verenpainetauti viidennen lapsen syntymän jälkeen.Puoli vuotta seurailin paineita kotona ja sitten lääkitys.Yllätyksenä tämä tauti ei tullut, koska sukurasitteena tämä on.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";22139581]Mulle ei sovi se ns. rinnakkaisvalmiste joka apteekista tyrkytetään. Sain sitä rytmihäiriöitä. Nykyinen lääke ja annostus on hyvät, joskin kun aamulla otan lääkkeen, aamuliikunnassa syke jää tosi alas...[/QUOTE]

Mulla taasen on lääkitys vaihdettu neljästi, eli nyt on menossa jo viides erilainen lääkitys. Ja joudun käyttömään kahta eri lääkettä, verenpainelääkettä ja betasalpaajaa laskemaan pulssia. Se on sitten taas kurjempi juttu liikunnan suhteen, kun lääkkeen kanssa mun maksimipulssini taas on aika alhainen, eli itsestään ei saa kaikkea irti. Mutta mun normi pulssi on niin korkea 90 - 100, että mä tarvitsen kyllä tuon betasalpaajankin.

Mulla on molemmilla vanhemmilla verenpainetauti, joten selkeä sukurasitus löytyy.

Mulla käytössä Linatil 20mg / pv ja migreenin estoon Emconcor 2,5mg/pv ja tämä myös vaikutti verenpaineeseen; etenkin pulssiin.Linatilin kanssa pulssi huiteli usein 90:n tienoilla; nyt 50-60 välillä.
Mulle pamahti verenpainetauti viidennen lapsen syntymän jälkeen.Puoli vuoitta seurailin paineita kotona ja sitten lääkitys.Yllätyksenä tämä tauti ei tullut, koska sukurasitteena tämä on.

Mulla on käytössä Cozaar Comp 100 mg / pv ja lisäksi tuo Emconcor 5mg / 1 -2 pv. Laskemaan pulssia Emcorcor.

No eipä verenpainelääkityksen aloittaminen ole mikään 'päivystysasia'.
Ihan hoitosuosituksissakin on että systolisen paineen ollessa välillä 110-130 annetaan elintapaohjeet, ja tehdään seurantamittaukset 1–2 viikon aikana. Tämän jälkeen aloitetaan lääkehoito, ellei systolinen paine ole laskenut alle 110 mmHg:n ja diastolinen alle 180 mmHg:n. Paineet kun heittelee myös elämäntilanteen mukaan ja niihin vaikuttaa niin moni tekijä että toisinaan saattavat olla koholla viikon jos toisenkin ja laskea taas ihan kohtuulukemiin.

Mutta olo on kauhea!

Mun elämäntilanne on ihan normaali, ei mitään suurta stressiä tai huolta, ei läheisten menetyksiä, ei sairauksia tms.
Kaikki on aina stressiä eka syyttämässä, mutta kun sitä ei ole, sen enempää mitä nyt ruuaksi laittais ja siivoaisko nyt vai viikon päsätä tms.

Mä tunnen itseni silloin kun mulla ON stressi, samaa sanoi mies, että hän tunnistaa mut kylä 'normaalitilassa' verrattuan siihen stressaantuneeseen tilaan.

Minä en näistä käytännöistä tiedä, päivystysasiana sain verenpainelääkkeet hetkellisesti käyttöön raskausaikana.
Ylipäätään on tunne että meidän teekoossa kaikki hoituu päivystyksen kautta, en tiedä ketkä tuolla jonoissa tavallisiin aikoihin sitten ovat, ne jotka aikovat sairastua vissiinkin.

Yhteistyössä