Alapään kivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anniiliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anniiliini

Vieras
Olen 22 v ja synnytin joulukuussa ekan lapseni. Vauva oli iso, 4600 g ja ponnistusvaihe kesti yli kaksi tuntia ja imukuppia käytettiin. Minulla on vieläkin kipuja alapäässä. Joskus kivut tuntuvat istuessa joskus kävellessä, välillä kivut ovat kovia kouristuksen tapaisia välillä pieniä jomottavia. Onko tämä ihan normaalia ison lapsen jälkeen vai pitäisikö minun käydä gynellä? Onko muilla ison lapsen saaneilla ollut tällaista. Jos saan joskus toisen lapsen ja sekin on iso, niin onko ponnistaminen yhtä vaikeaa vai voiko iso vauva tulla helpomminkin ulos?

Minulla ei ole kokemusta isoista vauvoista ja on vaikea arvioida milloin toisen pitäisi mennä lääkäriin mutta tässä omat kokemukseni esikoisen jälkeen. Minulla kipuja kesti useita kuukausia ja paraneminen oli muutenkin hidasta. Muistan, että jälkitarkastus teki tosi kipeää ja yhdynnätkin vielä 6 kk synnytyksen jälkeen. Liitoskivuista kärsin melkein vuoden ja vatsalihaksia tehdessäni tunsin mahassa epämiellyttävän tunteen. Esikoinen oli 3,3 kg ja ponnistusvaihe kesti kokonaisuudessaan 1h10min. Sain II-asteen repeämät.

Kakkonen painoin 3,9 kg ja ponnistuvaihe kesti 20 min. Synnytys oli helppo ja pystyin istumaan heti normaalisti. Tuli vain muutama pintarepeämä. Nyt synnytyksestä on 2kk ja olen täysin kunnossa.

Paraneminen on kovin yksillöllistä ja synnytyksetkin kovin erilaisia samalla ihmisellä.

On tosiaan ihan yksilöllistä, miten parantuu ison vauvan jälkeen. Kaverin esikko painoi 4300 g, ponnistusvaihe kesti tunnin. Parantui todella hitaasti, melkein vuosi meni toipuessa. Toinen lapsi painoikin sitten syntyessään 5,5 kg, ponnistusvaihe kesti 20 min, mutta ei kuulemma ollut yhtään kamalaa! Toisen jälkeen toipui nopeasti, eli ei vauvan iso koko aina aiheuta ongelmia! :)

Yhteistyössä