Alapää tuusan nuuskana

KullanMurutx4

Aktiivinen jäsen
27.05.2004
10 344
0
36
Synnytyksen jälkeen alapää on tuusan nuuskana! Neuvolassa ei puhuta tästä asiasta mitään koko raskausaikana. Ekan synnytykseni jälkeen kysyin neuvolassa, että miksi ette kertoneet että alapäätä ei tunnista omakseen synnytyksen jälkeen. Vastauksena oli, että "emme halua järkyttää odottavia äitejä"...ymmärrän, mutta itse olin tosi huojentunut kun eräs ystäväni oli kertonut minulle ennen ekaa synnytystä, että "muista että vaikka alapää olisi kuinka hajalla tahansa, palaudut kyllä ja jo parissa päivässä olo helpottaa"Itse en tiennyt mikä kohta oli pimppiä ja mikä pers....puolta ne olivat yhtä suurta möykkyä... Mutta paluduinhan minä ja uskalsin synnyttää uudelleenkin!!! Muistan aina kertoa ystävilleni kun ovat raskaana että ensijärkytys on kamala mutta palautuminen nopeaa!

Joo, se on kumma, ettei asiasta löydy oikein kunnon tietoa mistään. Itellä meni kyllä palautumiseen noin pari kuukautta, ja tuntuu, että puolen vuoden kohdalla vielä mietitytti tilanne kovin. Nyt rupeaa olemaan 8kk kohdalla sellainen olo, että kylläpä sen vielä uudestaankin voisi kokea, kun palkinto on kuitenkin niin hieno eli vauva. Mua lohdutti täältä kuultu lohdutus, "muista, että vaikka synnytyksessä jotain olemassa ollutta menettäisikin, niin korvaus siitä on paljon tärkeämpi elämässä" Eli ei ne elämän jäljet sitten myöhemmin elämää paljon hetkauta, eli siinä pelossa, että jotain tulee niin en suosittele lasten hankintaa jättämään. Mulla siis takan yksi sektio ja yksi alatiesynnytys tähän mennessä.

Niin, kyllähän siihen todelliseen palautumiseen menee aikaa kauemmin kuin sairaalassaoloaika. Henkisesti vielä jotenkin kauemmin ainakin minulla. Kun aloi odottaa toista lasta ajattelin kuolevani synnytykseen..pelkäsin niin, kun muistin ekan (kuitenkin aivan hyvin menneen) synnytyksen vaiheita, kipua ja jälkimaininkeja.....mutta kyllä toinen kerta oli helpompi sillä tavalla että tiesi ainakin mitä tapahtuu. Minusta neuvolassa pitäisi kertoa, että ensituntemukset synnytyksen jälkeen ovat kauheat alapäässä, mutta että toipuminen alkaa välittömästi ja toipumista huomaa jo sairaalassa oloaikana.No, järkyttäväähän se on kuulla ensimmäistä odottavalle, mutta henkinen valmistautuminen esim. rentoutumisharjoitusten kautta tms. voisi auttaa. Minun lapset ovat nyt 2 ja 4 vuotiaat ja ehkä uskaltaudun vielä synnytyssaliin.Kun lapsen saa syliin kaikki kipu on toisarvoista:)