Alapää kysymys. Tyttö menossa päiväkotiin..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bannataankohan mut ku kysyn tämmöstä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bannataankohan mut ku kysyn tämmöstä

Vieras
Tytön alapäätä on tähän asti sanottu vain pyllyksi, mutta nyt ku tyttö on lähiaikoina menossa päiväkotiin, niin pitäs olla joku asiallinen nimitys. Mitä nimitystä päiväkodeissa yleensä käytetään tytön ja pojan alapäistä? pakkohan siellä on jotku nimitykset olla käytössä, ku lapset on yleensä kiinnostuneita alapää asiosta. Haluaisin käyttää samaa nimitystä ku hoitopaikassa. Anteeksi jos tämmösten kysely on kielletty täällä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Fiksu kysymyshän tuo! Itse haluisin kans tietää, koska meillä ei ole mitään nimitystä lapsen ollessa vielä niin pieni..

Entä jos teille syntyy tytön jälkeen poika ja tyttö alkaa kysellä mikä pojalla on jalkojen välissä? Tai isillä? sanotteko sitten vaan, että pyllyhän se?

Alkuperäinen kirjoittaja just just:
Fiksu kysymyshän tuo! Itse haluisin kans tietää, koska meillä ei ole mitään nimitystä lapsen ollessa vielä niin pieni..

Entä jos teille syntyy tytön jälkeen poika ja tyttö alkaa kysellä mikä pojalla on jalkojen välissä? Tai isillä? sanotteko sitten vaan, että pyllyhän se?

häh? Ei meillä ole noin sanottu!

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Onko täällä ketään jotka voisi vastata asiallisesti? varmasti monilla on lapset päiväkodissa tai muussa hoitopaikassa.

No enpä ole tullut kysyneeksi päiväkodin tädeiltä miksi ne nimittää lapseni alapäätä? Oletan, et niillä on joku asiallinen nimitys ja se tieto riittää mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Piin:
Meijän tytöllä on ollu alusta asti pimppi tai pimpsa. Ne on musta aika yleisiä nimityksiä pikkutyttöjen keskuudessa, tai siis heidän alapäästään puhuttaessa.. Saaks kysyy et miks ootte sanonu aina pyllyks?

Ei oo ennemmin ollu tarvetta käyttää muuta nimitystä.

No mitä olette sanoneet lapselle pestessänne alapäätä? Ensin pestään pylly ja sitten vielä toiselta puolelta kakkospylly? Kyllä meillä on jo pienestä asti juteltu vauvoille, et äiti pesee nyt pyllyn/pippelin/pimpin.

Mikä siinä tytön alapäässä on niin kauhean likasta ja rumaa kun sitä ei voi lapselle edes nimetä? Varmaan kehittyy tosi terve seksuaalisuus kun jo vanhemmat "opettaa" että se alapää on niin hävettävä paikka että edes äiti ei kehtaa sen nimeä sanoa?

Alkuperäinen kirjoittaja grrg:
Mikä siinä tytön alapäässä on niin kauhean likasta ja rumaa kun sitä ei voi lapselle edes nimetä? Varmaan kehittyy tosi terve seksuaalisuus kun jo vanhemmat "opettaa" että se alapää on niin hävettävä paikka että edes äiti ei kehtaa sen nimeä sanoa?

No just näin! Siksi mua nauratti tämä aloitus tosi paljon. Ja mitähän mun olis pitänyt sanoa alle 2-vuotiaalle isosiskolle, joka koski kesken vaipanvaihdon pikkuveljen pippeliin. Älä koske veljen pyllyyn, kummellakaan puolelle. Tein varmaan väärin, kun kerroin tytölle, et jokainen koskee vain omaan pippeliinsä, ei toisten. Tuleekohan lapsesta nyt ihan kieroutunut, apua.

No mitä olette sanoneet lapselle pestessänne alapäätä? Ensin pestään pylly ja sitten vielä toiselta puolelta kakkospylly? Kyllä meillä on jo pienestä asti juteltu vauvoille, et äiti pesee nyt pyllyn/pippelin/pimpin.

Kakan tullessa vaippaan yleensä sanottu että mennään pesemään peppu.. Aika loogista vai mitä.

Meillä sanotaan pimppi ja pippeli sekä pylly tai peppu. Noin sanotaan myös lasten kuullen aikuisten vehkeistä eli kun lapsi kysyy saunassa mikä tuo on osoittaen vaikka äiti alapäätä niin sanotaan että se on pimppi ja isillä on pippeli.

Varmaan suht samat nimitykset on päiväkodissakin käytössä, nuo taitaa olla suomessa ihan yleisessä käytössä eri perheissä. Jossain voidaan sanoa pimppa, pimpsa ja pojilla kikkeli, pippeli, piliäkin olen kuullut käytettävän. Mikä nyt kenenkin suuhun parhaiten sopii.

Monien mielestä tämmöset asiat on hävettäviä, mutta mun mielestä ihan luonnollisia. Esim. tähän ketjuun terveisiä porvooseen ja taroda nikeillä vastanneet kuuluvat selvästi niihin, joita nämä asiat hävettää.

Yhteistyössä