Alan pakkosyöttämään lastani

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja täysin loppu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Unohda koko juttu. Terve lapsi ei kuole nälkään, mutta saa pakkosyöttämisestä syömishäiriön.
Lapset on erikokoisia ja niillä on erilainen ruokahalu. Meidän 4 v on samankokoinen kun siskonsa oli ekalla luokalla.

Mitäs jos lapsi ei olekaan terve vaan syömisen jälkeen on esim, kipuja tai muuta. Selvä syy siihen ettei syö vaikka tarvitsisikin ravintoa.

Suosittelen ap että käytät perusteellisissa tutkimuksissa yksityisellä ensin. Sitten kun olet AIVAN VARMA ettei ole sairautta tms. joka estää syömisen niin sitten voi harkita uusia keinoja.

Varasin juuri ajan yksityiselle ravitsemusterapeutille naapurikaupunkiin, täällä kun on vain tuo kunnallinen. Tulen ensi keskiviikon jälkeen kertomaan miten kävi, eteneekö siellä asiat. Siihen asti olkoon lapsi rauhassa ilman pakottamista.

No, saapi haukkua. Mäkin oon syöttänyt jonkin verran pakolla. Mulla tyttö on ollut semmoinen, että kun hän on nälkäinen, hän ei itse tajua sitä, kiukuttelee vaan. Mitä nälkäisempi hän oli, sitä huonommin hän söi. Ruoka piti olla ajoissa, mutta aina ei saa ajoitettua, joten silloin piti syöttää väkisin muutama lusikallinen, jonka jälkeen pahin nälkä meni ohi ja lapsi pystyi syömään yhteistyökykyisesti. Se oli tosi laiha niihin aikoihin.
Nykyään syö ihan kivasti, on nyt 5.

Mäkin luulin aina ennen, että väkisin ei koskaan kannata syöttää ja että terve lapsi kyllä syö yms. En uskonut, kun äiti sanoi, että mä en pienenä syönyt. Ajattelin, että se on ollut vaan huono kasvattaja. Kaikki lapset ei tunnista nälkää eikä osaa liittää sitä nälän tunnetta syömiseen. Tärkeintä on, että lapsi kuitenkin saa ruokaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:
No, saapi haukkua. Mäkin oon syöttänyt jonkin verran pakolla. Mulla tyttö on ollut semmoinen, että kun hän on nälkäinen, hän ei itse tajua sitä, kiukuttelee vaan. Mitä nälkäisempi hän oli, sitä huonommin hän söi. Ruoka piti olla ajoissa, mutta aina ei saa ajoitettua, joten silloin piti syöttää väkisin muutama lusikallinen, jonka jälkeen pahin nälkä meni ohi ja lapsi pystyi syömään yhteistyökykyisesti. Se oli tosi laiha niihin aikoihin.

Mäkin luulin aina ennen, että väkisin ei koskaan kannata syöttää ja että terve lapsi kyllä syö yms. En uskonut, kun äiti sanoi, että mä en pienenä syönyt. Ajattelin, että se on ollut vaan huono kasvattaja. Kaikki lapset ei tunnista nälkää eikä osaa liittää sitä nälän tunnetta syömiseen. Tärkeintä on, että lapsi kuitenkin saa ruokaa.

Mulla ei oo tähän pakkosyöttämiseen mitään muuta sanottavaa, kuin että itse en koskaan voi enää syödä lihakeittoa, enkä grillimakkaraa koska mut on pakkosyötetty niistä päiväkodissa niin, että laatta on lentänyt, kaveri oksentaa jos näkeekin hernekeittoa, ja yhden kaverin ruokapöydässä ei saa jouluna edes olla lanttulaatikkoa, koska muuten lentää plaatta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Varasin juuri ajan yksityiselle ravitsemusterapeutille naapurikaupunkiin, täällä kun on vain tuo kunnallinen. Tulen ensi keskiviikon jälkeen kertomaan miten kävi, eteneekö siellä asiat. Siihen asti olkoon lapsi rauhassa ilman pakottamista.

Suosittelisin ihan lastenlääkäriä ensin.

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:
Unohda koko juttu. Terve lapsi ei kuole nälkään, mutta saa pakkosyöttämisestä syömishäiriön.
Lapset on erikokoisia ja niillä on erilainen ruokahalu. Meidän 4 v on samankokoinen kun siskonsa oli ekalla luokalla.

Mitäs jos lapsi ei olekaan terve vaan syömisen jälkeen on esim, kipuja tai muuta. Selvä syy siihen ettei syö vaikka tarvitsisikin ravintoa.

Sitten ap menee lääkäriin ja tutkituttaa tilanteen, mutta sittenkään ei ryhdy pakkosyöttämään, vaan toimii lääkärin ohjeiden mukaan.

Sinä se aina oot järjen ääni :D peesailen tätä :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Samoin. Lastenlääkäri olisi nyt kyllä ihan ensisijainen taho jonka puoleen kääntyä.

Tuollasella menolla saat ap kehittyä lapselle anorexian ennen koulun alkua :o Ei pakko syöttöä. Pieniä annoksia ruokaa josta tykkää. Tiheät ruoka välit, runsas energisiä välipaloja. Hankalaa on, mut jos tutkittu että ei allergiaa tai sairauksia niin terve lapsi ei nälkään kuole on munki mielipide.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiskirätti:
Alkuperäinen kirjoittaja Huumekoira:

Mulla ei oo tähän pakkosyöttämiseen mitään muuta sanottavaa, kuin että itse en koskaan voi enää syödä lihakeittoa, enkä grillimakkaraa koska mut on pakkosyötetty niistä päiväkodissa niin, että laatta on lentänyt, kaveri oksentaa jos näkeekin hernekeittoa, ja yhden kaverin ruokapöydässä ei saa jouluna edes olla lanttulaatikkoa, koska muuten lentää plaatta.

Okei, kuulostaa kauhealta. Ei aina tarvitse tykätä ruuasta. Enkä mä koskaan ole syöttänyt siksi, että haluaisin simputtaa, vaan siksi, että parin lusikallisen jälkeen lapsi alkoi itse syödä.

Tämä ei ole pilaa vaikka joku teeskenteli olevansa minä aloittaja ja kirjoitti että on. Kiitän asiallisista kirjoituksista ja jätän tämän ketjun nyt niin pääsee pilailijat jatkamaan leikkejään :(

Alkuperäinen kirjoittaja Blue:

Sitten ap menee lääkäriin ja tutkituttaa tilanteen, mutta sittenkään ei ryhdy pakkosyöttämään, vaan toimii lääkärin ohjeiden mukaan.

Minäkään en ole pakkosyöttämisen kannalla vaan tarkotin tuolla aiemmin että sitten kun on turkittu ettei syömättömyys johdu sairaudesta niin sitten voi ottaa käyttöön muut keinot.

Kannattaa ap varata myös yksityinen lastenlääkäriaika. Ravintoterapeutti ei voi tehdä testejä jotka poissulkee sairaudet.

Samoin. Lastenlääkäri olisi nyt kyllä ihan ensisijainen taho jonka puoleen kääntyä.
Eiköhän se terapeutti osaa sitä lääkäriä suositella, jos näkee tilanteen sellaiseksi :)

Pakkosyöttäminen ei ole kivaa. Itse harrastin sitä lyhyen aikaa 10 kuukautisen lapsen kanssa. Meillä ongelmaksi paljastui allergia, vaikka sairaalan lastenlääkärin mielestä mitään allergiaa ei ollut. Allergian jäljille oli vaikea päästä, koska allergisoiva ruoka maistui hyvin, mutta muut ruuat aiheuttivat kieltäytymisen. Kun ruokavaliosta jätettiin pois allergisoivat aineet, niin ruokahalu palasi.

Yhteistyössä