Alan olla niin väsynyt tähän touhuun...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Minulla on 1-vuotias poika, joka on nyt pitkin kesää ollut enemmän ja vähemmän flunssainen. Lääkärissä on juostu useaan otteeseen ja mitään vikaa ei kuulemma löydy, viime kerralla saatiin pitkään jatkuneeseen yskään ventolinea suihkeena, sekä myös flixotidea astmaepäilyyn. Nyt joudumme sitten odottelemaan aikaa lastenpolille.

Lapsi on muuten hyväkuntoinen, mutta syö todella huonosti. Yhden korvatulehduksen on sairastanut pari viikkoa sitten johon söi antibioottikuurin. Alan olla niin väsynyt siihen että lapsi kiukuttelee minulle kokoajan, mikään ei ole hyvin ja kun yritän syöttää alkaa vain heiluttelemaan käsiään ja huutaa. Nyt on sitten alkanut anoppini syyttelemään minua etten syötä poikaa kun tämä laihtuu ihan silmissä ja kun hän syöttää niin poika syö ihan mukisematta..no tottakai hän syö koska anoppi syöttää vain marjoja ja rusinoita, eli herkkuja. Anoppi pistää minun syykseni että lapsi sairastelee koko ajan ja nyt on alkanut tuntumaan siltä että mieheni on myös samaa mieltä. Ei ainakaan kieltänyt kun asiaa häneltä kysyin.

Olen itsekin ihan rikki, kun kaikkeni yritän ja lapsi kuitenkin käyttäytyy noin. Koitan olla rauhallinen ja en tuputa väkisin ruokaa. Lasken hänet alas ja koitan vähän ajan päästä uudestaan syöttää, toisinaan tämä onnistuu ja toisinaan taas ei. Tuntuu niin pahalta, kun saan sellaisen käsityksen anopinkin puheista että olen huono äiti

anna se olla syömättä, jos esim sulla normaalisti on ruoka aika klo 15,00 niin laita pöperö pöytään jos ei syö niin poista pöydästä, äläkä laita häntä siihen vähän ajan päästä uudestaan vaan oota puoli tuntia tai tunti. Kyllä lapsi syö sitten kun on nälkäinen. Hän välttämättä vaan ei ole nälkäinen siihen aikaan kun laitat ruokaa

Alkuperäinen kirjoittaja hjmmm:
anna se olla syömättä, jos esim sulla normaalisti on ruoka aika klo 15,00 niin laita pöperö pöytään jos ei syö niin poista pöydästä, äläkä laita häntä siihen vähän ajan päästä uudestaan vaan oota puoli tuntia tai tunti. Kyllä lapsi syö sitten kun on nälkäinen. Hän välttämättä vaan ei ole nälkäinen siihen aikaan kun laitat ruokaa

mutta kun ei tänäänkään ole syönnyt tähän kellonaikaan mennessä kuin kaksi lusikallista puuroa ja ehkä justiin ja justiin pari lusikallista riisiä ja kanakastiketta.

Suostuisiko syömään sormiruokaa jos lusikkaruoka ei uppoa? Meillä iski kuopukselle 1v2kk:n iässä sellainen vaihe, että huusi ja itki vain ruokapöydässä, kun yritin tarjota ruokaa. Mutta kun sai hetken syödä rauhassa kylmiä sormiruokia niin alkoi lusikkaruokakin maistumaan. Jälkeenpäin mietin, että taisi poskihampaat tuntua siihen aikaan pahalle, vaikka eivät vielä läpi olleetkaan puskemassa. Suu oli ilmeisesti arka ja kuuma/lämmin tuntui huonolle.

mikä on tän hetkinen olo lapsella, onko yskäinen, limainen ?
Mun tyttöni on 1,5v ja kolmas lähete korvapolille menossa, kesän aikana 3 korvatulehdusta putkeen, tällä hetkellä antibioottikuuri siihen ja angiinaan. Meillähän ei silloin syödä jos kurkku on kipeä vaan enempi tyttö haluaa sen vellin. Ja vaikken mielellään velliä anna tytölle tuon ikäisenä pahemmin niin pakko se on jotain antaa.

Miten on juonut nestettä?

Eihän se anoppi saa syöttää pelkkää hyvää, hölmökin sen tietää että sillä pilataan ruoka halu muutenkin. Älä välitä anoppis puheista.

Ja jos sun lapses on ny kipeä niin ruoka on tosiaan toisarvoinen silloin vaan enempi pitää juoda muutenkin.

Kaikkia näitä on kokeiltu..sormiruokana syö hyvin esim. banaania, paprikaa, tomaattia..mutta kun pitäisi jotain lämmintä ruokaakin saada alas. Niin ja myös ulkoilemme päivittäin ja lapsi saa touhuta.

Tällä hetkellä pojalla on oikeastaan vain erittäin kuivantuntoinen yskä, joka häntä vaivaa lähinnä iltaisin ja aamuisin. Kotonamme on todella kuiva ilma joten olen osittain pistänyt senkin piikkiin ja olemme ostaneet ilmanpuhdistajan makuuhuoneeseen. Tätä yskää on kuitenkin kestänyt niin kauan että alan kyllä epäilemään ettei kaikki ole ihan kunnossa.. Välillä saa kunnon yskänpuuskia jolloin lapsi myös saattaa oksentaa. Nesteet menevät kyllä hyvin alas, maitoa ja velliä juo pullosta mielellään

Ääh, älä pöljästä anopista välitä :) Ja miten ihmeessä lapsen sairastelu voisi olla sun syytäsi?!
Käytte tutkimukset rauhassa, astman ja muut, kyllä tilanne siitä selviää. Rauhassa vaan. JOskus lapsilla on tosi huonon ruokahalun kausia, varsinkin jos ovat olleet kipeinä. Samalla kun lääkärissä/neuvolassa käytte, voisit tietysti pyytää tarkistamaan lapsen hemoglobiinin - alhainen hemoglobiini usein aiheuttaa ruokahalun puutetta. Ja hampaat voivat vaivata. Sytiä voi olla monia.
Ja voithan sä yrittää tehdä ihan terveellisiäkin lapsen herkkuruokia - siis oikeita ruokia, jotka ovat lapsen lemppareita, jos se vaikka vähän houkuttelisi syömään :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Juoko paljon maitoa? sekin vie tilaa ruualta. Ja eihän noi marjat oo ollenkaan huonoja syödä?!

ei olekaan, mutta kun pitäisi ruokaakin syödä. Olen kyllä mielissäni että marjoista poika tykkää, mutta ei niitäkään voi kilokaupalla hänelle syöttää koska vievät sitten mahassa tilaa muulta ruualta..

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Kaikkia näitä on kokeiltu..sormiruokana syö hyvin esim. banaania, paprikaa, tomaattia..mutta kun pitäisi jotain lämmintä ruokaakin saada alas. Niin ja myös ulkoilemme päivittäin ja lapsi saa touhuta.

Tällä hetkellä pojalla on oikeastaan vain erittäin kuivantuntoinen yskä, joka häntä vaivaa lähinnä iltaisin ja aamuisin. Kotonamme on todella kuiva ilma joten olen osittain pistänyt senkin piikkiin ja olemme ostaneet ilmanpuhdistajan makuuhuoneeseen. Tätä yskää on kuitenkin kestänyt niin kauan että alan kyllä epäilemään ettei kaikki ole ihan kunnossa.. Välillä saa kunnon yskänpuuskia jolloin lapsi myös saattaa oksentaa. Nesteet menevät kyllä hyvin alas, maitoa ja velliä juo pullosta mielellään

No kyllä tuo aika lailla astmalta kuullostaa.. varmaan ruokahalukin parane kunhan saatte oikean hoidon ja lääkityksen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja a:

oksennus on ihan normaalia jos on kova yskänpuuska, niin tapahtuu myös aikuisillakin. Oma ukkoni on sellainen ja tyttäreni myös.
Jospa vain lapsesi on sellainen joka tulee toimeen vähällä, koska nämähän syömiset vaihtelevat hyvin paljon, joskus syödään vähemmän joskus enemmän. Kyllä ruokahaluun voi vaikuttaa tuo mitä kirjoitit lapsesi oireista ja sinuna menisin kuunteluttaa keuhkot ja katsomaan korvat. Nimittäin välillä kuumetta ei edes esiinny vaikka korvatulehdus on tai keuhkoissa jotain. Lapset on kuitenkin niin erilaisia tässäkin. Kokeile huvikseen että älä anna sitä ruokaa, sitten kun lapsi näyttää siltä että olis nyt nälkä niin silloin kokeilet.

Onhan se hyvä pitää sitä rytmiä mikä on syntynyt kun vauva tuli taloon että aamu pala, iltapala samoihin aikoihin mutta kokeile jospa vähän venytät sitä ruokailu aikaa

Soita lastenpolille ja pyydä kiirehtiimään aikaa, mä onnistuin kiirehtimään lasteni korvien putkitusta kun itse soitin ja kerroin kuinka paha tilanne on alla.

Kiitokset kaikille lohdutuksesta ja vinkeistä.. mukava kuulla välillä muutakin kuin syyttelyä. Sattuisiko kukaan tietämään kuuluuko esim. koira-allergiaan tuollainen kuivayskä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitokset kaikille lohdutuksesta ja vinkeistä.. mukava kuulla välillä muutakin kuin syyttelyä. Sattuisiko kukaan tietämään kuuluuko esim. koira-allergiaan tuollainen kuivayskä?

Enemmänkin nuha, naama/nenä punainen, vuotaa. Mahtaisiko pojalle auttaa putkitus? Pikkuveljelle tehtiin kun kokoajan korvatulehduksia.

Mun pojalla on astma ja se oireilee just tuollaisena kuivana yskänä ja lähtee sitten kertymään astmakohtaukseksi jos tulee allergianaiheuttajia ympärille. Eläimet on ihan pahimpia, ei voida käydä kylässä missään eläinpaikassa :/ Pojalla on myös paljon ruoka-aineallergioita ja allergialääkäri epäili, että jotkut niistäkin voi aiheuttaa tuota kuivaa yskää (epäili etenkin viljatuotteita).

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mun pojalla on astma ja se oireilee just tuollaisena kuivana yskänä ja lähtee sitten kertymään astmakohtaukseksi jos tulee allergianaiheuttajia ympärille. Eläimet on ihan pahimpia, ei voida käydä kylässä missään eläinpaikassa :/ Pojalla on myös paljon ruoka-aineallergioita ja allergialääkäri epäili, että jotkut niistäkin voi aiheuttaa tuota kuivaa yskää (epäili etenkin viljatuotteita).

Toivottavasti vielä vastaat.. Onko sama että mikä eläin? Jos esimerkiksi on kissarotu, joka ei allergisoi, esim siperiankissa, niin onko sekin paha lapsellesi? Mielenkiinnosta kysyin :)

Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Alkuperäinen kirjoittaja suvi:
Voisitko antaa joitakin vitamiineja?

Annan hänelle sanasolia ja d-vitamiinit saa myös tottakai. Luulisi riittävän?

Sanasolia ei saa antaa alle 2- vuotiaalle, ja kun lapsi saa sanasolia niin d-vitamiinia ei enää tarvita.

miksi ei saa antaa? neuvolassakin sanoin että lapsi saa sanasolia, eivätkä sanoneet siihen mitään.

Anna lapsen syödä sormiruokaa ja sitä mistä pitää esim. nuo marjat, banaani, paprika jne. kun on kipeä. Kun saa mahansa täyteen on varmaan paremmalla tuulellakin ja marjoista saa paljon c-vitamiinia jolla uskon olevan vastustuskykyä parantava vaikutus. Rupea antamaan lämmintä ruokkaa kun on taas terve.

Alkuperäinen kirjoittaja hjmmm:

mutta kun ei tänäänkään ole syönnyt tähän kellonaikaan mennessä kuin kaksi lusikallista puuroa ja ehkä justiin ja justiin pari lusikallista riisiä ja kanakastiketta.

Saan varmaan kauheat haukut päälle, mutta meill tuon ikäinen söi ja itki, itki ja söi, mikäli äiti niin hänen parhaakseen katsoi. Ruokaa oli aina hyvä laittaa suuhun kun suu oli jo itkusta valmiiksi auki ja sitten sitä lusikoitiin tasan niin monta kertaa takaisin suuhun mitä se ulos pullautettiin. Eihän tuo hauskaa ollut, mutta onneksi keinoa ei ole tarvinnut käyttää usein. Niin ja luonnollisesti ennen pakkosyöttöä laskin aina mitä lapsi oli syönyt ja juonut kyseisenä päivänä, eli katsoin ruuan tarpeen olevan tärkeä. Lisäksi tarkistin, ettei ole kipeä, kuumetta, etc, josta ruokahaluttomuus johtui.

Nykyään kaksi vuotiaana lapsi syö hyvin, eikä näemmä traumoja tuosta pakkosyötöstä ole jäänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja hp:
Alkuperäinen kirjoittaja suvi:
Voisitko antaa joitakin vitamiineja?

Annan hänelle sanasolia ja d-vitamiinit saa myös tottakai. Luulisi riittävän?

Sanasolia ei saa antaa alle 2- vuotiaalle, ja kun lapsi saa sanasolia niin d-vitamiinia ei enää tarvita.

miksi ei saa antaa? neuvolassakin sanoin että lapsi saa sanasolia, eivätkä sanoneet siihen mitään.

Näin vaan mua on neuvottu kun kysyin minkäikäselle sanasolia saa antaa.

Yhteistyössä