Alan kyllästymään Helsinkiin nyt tosissaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pää hajoaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pää hajoaa

Vieras
Olemme asuneet täällä 4 vuotta, tämä on mieheni kotikaupunki. Ensin viihdyin ja olin tyytyväinen suht kaikkeen, mutta sitten alkoi häiritsemään useampi asia...

Kokemukseni mukaan täällä toimii harva asia. Julkinen terveydenhuolto on aivan tukossa, suhtautuminen siellä on vihamielistä ja aikoja on äärimmäisen vaikea saada edes akuutteihin tapaturmiin. Ruoka maksaa törkeästi ja meillähän ei syödä mitään sisäfileitä muutenkaan. Työttömyys on kasvussa, tämä näkyy mm. syrjäytyneiden runsaassa määrässä. Melko usein näkee narkkaria, juoppoa, väkivaltaista tai itsekseen mumisevaa ihmistä. Asuminen on todella kallista, kunnan asuntoihin on jonossa 50 000(!) ihmistä ja asuntoja riittää lähinnä mamuille. Yksityisten vuokrat kamalia. Sanotaan että täällä olisi suuremmat palkat kuin maaseudulla, mutta työnantajat maksavat minimipalkkaa ainakin minun + miehen aloilla eikä vakituisia pestejä ole juurikaan, pätkätyötä senkin edestä.

Meillä on nyt sellainen tilanne, että mieheni jäi työttömäksi ja minä meinaan pyörtyä stressistä. En tiedä, miten saamme maksettua vuokran tai ostettua ruokaa, säästöjä ei ole kamalasti. Soitin sossuun, haukkuivat siellä pystyyn kun asumme liian kalliisti heidän normeihinsa nähden. Sanoin että halvempia asuntoja EI OLE ja mekin jouduimme tämän ottamaan pakon edessä kun jossain pitäisi asuakin jos meinaa tehdä töitä, sossu löi luurin korvaan. :O

Minulle alkaa riittää. Ei täällä ole enää mitään sellaista, jonka takia asuisimme täällä. Monipuoliset harrastusmahdollisuudet, kulttuuririennot jne. menevät meidän kohdalla hukkaan, sillä harrastamme uimista, kirjastossa käymistä ja satunnaista kahvittelua peruskahviloissa.

Kysyn nyt siis huvikseni, että onko meillä todellista syytä jäädä tänne ollenkaan? Mitä mieltä olet? Ja minnepäin olisimme tervetulleita?

Saman verran täällä 6000 asukkaan pikku kaupungissa maksaa ruoka kuin helsingissä, vuokrat on tietenkin paljon edullisemmat ja terveyskeskukseen pääsee samana päivänä ja enimmillään tunnin jonotus.
Huonopuoli täällä on se että jos haluaa käydä vaikka vaateostoksilla ym niin pitää lähteä 60kilsan päähän ja sinne ei pahemmin julkisilla pääse vaan pitää olla oma auto, jotkin palvelut ovat täältä siirtyneet 30kilsan päähän

mun on nyt pakko kommentoida tähän, että noi sun kokemukset helsingistä on kyllä osittain ihan totta, mutta osittain myös niihin voi itse vaikuttaa.
Asuntoja on vaikea saada kaupungilta juu, mutta ei ne yksityisen vuokrat nyt NIIN hirvittäviä ole jollei ihan kantakapungista asuntoa halua. Siis kyllä itä/pohjois helsingistä löytää vuokra-asuntoja ihan kohtuullisissa hinnoissa, saatika sitten jos voitte lähteä espooseen/vantaalle asti. Me asutaan Töölössä ja voin kertoa että tämä vasta ylihinnoiteltua on!
Noi terveyskeskusasiat on kyllä mun kokemuksen mukaan ihan päinvastaisia. Kyllä sen ajan kohtuullisessa ajassa saa ja jos tilanne on kovin akuutti niin silloinhan oikea osoite on päivystys/ensiapu.
Ruoan hinta on sama kaikkialla, joten sitä et suomessa missään sen halvemmalla saa, ikävä kyllä.
Lisäksi helsingissähän niitä työpaikkoja on, kun on tarjontaakin niin paljon enemmän! Pienillä paikkakunnilla työmatkat on paljon pidempiä kun pitää lähteä kaupunkeihin töihin, eikä avoimia paikkojakaan juurikaan ole. Katsoppa vaikka mol.fi, suurin osa työpaikoista on pk seudulla...
Itsekin olen kotoisin ihan muualta kuin täältä, mutta kyllä täällä mun mielestä on parhaat edellytykset vähän kaikkeen...ja tämä siis vain mun mielipide

Tervetuloa Tampereen seudulle!
Itse asun Tampereen lähellä mutta useamman vuoden asuin tampereella. Lempäälä/Vesilahti/Kangasala/ Ylöjärvi/Nokia kaikista lyhyt matka tampereelle ja nopeasti pääsee helsinkiinkin ja kyllä täältä ihan kaikki palvelut löytyy = ) !

Mä ainakin pääsen Helsingissä terveyskeskukseen ihan helposti ja samana päivänä jos on akuutti vaiva, ja puhelimeen vastataan. Ja olen normaali työssäkäyvä ihminen ja asun kaupungin vuokrakämpässä, joka tosiaan on edullinen ja suurin osa naapureistakin on ihan normaaleja ihmisiä, käy töissä jne. Minulla on täällä vakituinen työpaikka. Mun mielestä Helsinki vaan on paras paikka asua, mutta oonkin täällä syntynyt. Jos olisin syntynyt vaikkapa Mikkelissä, niin sit voisin olla sitä mieltä, että Mikkeli on paras paikka asua. Olen asunut myös muualla Suomessa enkä viihtynyt kun kaipasin tänne. Sinun kyllä kannattaa muuttaa täältä äkkiä pois niin meillä muilla on taas mukavampaa kun on yks valittaja vähemmän.

Helsingissä on paljon mukavampi olla köyhä, kun julkinen liikenne toimii hyvin (ei ole mikään pakko omistaa autoa), kirpputoreja ja ilmaishuveja on älyttömästi ja siellä ei ole samalla lailla silmätikkuna köyhänä kuin jossakin pikkupaikkakunnalla. Syrjäytyneitä näkee vain siksi enemmän, että ihmisiäkin on enemmän. Ei siellä mitään sumaa ole ihmisistä, joilla menee huonosti. Ehkä nyt olet myös herkempi näkemään sitä, kun oma tilanne ei ole paras mahdollinen.

[QUOTE="vieras";24515957]pikkukaupungin kyljessä on hyvä asua. Maaseudun rauhassa, muutaman kilometrin päässä palveluista ja puolen tunnin ajomatkan päässä isosta kaupungista. <3[/QUOTE]

Tämä on ihmiselle paras paikka asua. =)

Muuttakaa ihmeessä pois, saapa joku teidänkin asunnostanne mieleisen kodin.

Vai että sossu ihan haukkunut pystyyn ja kaikki muut ihmiset vihamielisiä.. Nojoo, liioitteluista päätellen kuulutkin sinne maalle :)

Minä muuttaisin tilanteessasi pois, jos saisin työpaikan muualta. Listaa Helsingin plussat ja miinukset paperille ja jos niitä miinuksia on enemmän, niin lähtekää. Ruoka on kallista kaikkialla ellei omaa kasvimaata laita pystyyn mutta toisaalta asumiskustannuksissa tulee säästöä. Miettikää jotain kivaa pikkukaupunkia missä olette käyneet tai mikä kiinnostaisi. Seuratkaa aktiivisesti kyseisen paikan työpaikkailmoituksia ja tarttukaa tilaisuuteen heti. Katselkaa kämppiä sillä silmällä ja jos teillä asuu haaveilemalla paikkakunnalla tuttuja niin pyytäkää pitämään silmät ja korvat auki.

Ei mulla ole mitään ongelmaa asua täällä, vaikka olen opiskeleva yh.
Kaupungilta ei tosiaan kämppää saa ja onhan nuo yksityiselläkin kalliita,
mutta muualla on taas ne omat huonot puolensa.
Pienemmillä paikkakunnilla tosiaan köyhä joutuu helposti silmätikuksi ja se huomataan.
Mun kokemuksen mukaan Helsingissä on julkisen terveydenhuollon henkilökunta todella kohteliasta
jos vertaa kokemiini pienempiin paikkakuntiin.

Yhteistyössä