Alalanka ruttaantuu pahasti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aa-puu-va!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aa-puu-va!

Vieras
Mulla on eka ompelukone ja harjoittelen. En löytänyt ohjekirjasta vastausta, joten kysyn täältä. Olin ompelemassa tiheää siksakkia, applikoin. Pitkän matkaa sujui hyvin, mutta nyt alalanka on ihan syheröä. Piston pituus ja leveys ovat ohjekirjan mukaiset, ylälankaa löysätty pikkuisen ja puola oikein paikoillaan. Laakaommeljalka on käytössä.

Kuuluuko puolakotelon liikkua hiukan? Se sekä pyörii pikkuisen että nousee hiukan ylöspäin sormella kokeiltaessa. Vai pitäisikö sen olla ihan kiinteä?

Ompelin tosiaan pitkän pätkän kaunista ommelta, mutta nyt jokin on vikana.

Minulla on auttanut tuohon langan pujottaminen uudelleen (koneessani lanka lipeää helposti pois ylhäältä langankiristimestä) ja ala- tai ylälangan kiristäminen. Tuo on yleinen ongelma, jos kiristykset eivät ole kohdillaan.

Tarkistin puolan vielä, se on oikein päin. Alalangan kiristys on automaattisesti säädetty, ylälankakin säätyy automaattisesti, ellei sitä nimenomaan halua säätää itse. Minä tosiaan löysäsin sitä hivenen ja jälki oli ok. Langoitusta en ehtinyt vielä kokeilla, kun muksuja vilisee jaloissa.

Minä joudun aplikoidessani oikein tiheällä tikillä syöttämään tai vetämään kangasta vähän eteenpäin. Jos pisto on oikein tiheä, kone jää helposti junnaamaan paikalleen ja sitten homma menee mahdottomaksi.

Yhteistyössä