Alakoululainen lapsi yön kotona yksin!

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Eli kävi näin, että lapsi meni yöksi kaverilleen. Itsepä sitten ajattelin lähteä baariin kun harvoin pääsee. Kaikki meni ok, kunnes huomasin että lapsi yrittänyt soittaa. No mä olin ihan humalassa, enkä tajunnut miksi se yrittää soittaa. Sitten myöhemmin se oli laittanut viestiä missä selitti tilanteen.

On kotona yksin, koska tuli ikävä. Eli lähtikin sitten illalla kotiin, kun tuli mua niin kova ikävä. No lapsihan oli yöllä sitten yksin kotona, ikää 11v. Oliko tämä miten paha juttu teidän mielestä?
 
Blue
No on ihan helkkarin paha juttu!!!

Harvinaisen selväksi tekisin kavereiden vanhemmille että lasta ei päästetä lähtemään kotiin jos vanhempaa ei saada kiinni ja varmisteta että on kotona (ja ei edes päästetä yksin menemään kotiin jos kellä on paljon vaan saatetaan tai soitetaan joku hakemaan).
 
"alkup."
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28300345:
mä ainakin kilahtaisin sen kaverin vanhemmille, niiden olis pitänyt huolehtia et kotona on joku.
En mä kilahtanut kellekään. Vähän tosin outona pidin kun melkein 12-vuotiaalle tulee äitiä ikävä. Eipä ole ennen tullut, ihan reipas on aina ollut.
 
"alkup."
[QUOTE="Kifa";28300350]Täh? Eivätkö ne kaverin vanhemmat siis saattaneet lasta kotiin tai soittaneet että hän haluaisi tullakin kotiin?[/QUOTE]

Tais mennä jotenkin niin, ettei lapsi niille vanhemmille mitään sanonut. Kaverille vaan ja lähti yksin kotiin.
 
"alkup."
[QUOTE="Huhhuh";28300346]Huono äiti!!!!!!![/QUOTE]

Niin no en ole itseäni koskaan kovin täydellisenä äitinä pitänyt. Mutta joitain asioita yritän tehdä paremmin kuin oma äitini.
 
[QUOTE="alkup.";28300351]En mä kilahtanut kellekään. Vähän tosin outona pidin kun melkein 12-vuotiaalle tulee äitiä ikävä. Eipä ole ennen tullut, ihan reipas on aina ollut.[/QUOTE]

no jos aikuinen ottaa lapsen vastuulleen yökylään, niin ei silloin lasta, edes lähes 12 vuotiasta, päästetä kotiin ilman et vanhemmille ilmoitetaan.

ja sanoisin kyllä lapsellekkin asiasta.
 
[QUOTE="alkup.";28300353]Tais mennä jotenkin niin, ettei lapsi niille vanhemmille mitään sanonut. Kaverille vaan ja lähti yksin kotiin.[/QUOTE]

ja vanhemmat ei huomaa ku joku yhtäkkiä lähtee?

riippuu toki siitä monelta lapsi on kotiin lähtenyt, ja oliko vanhemmat edes tietoisia siitä et lapsi on sinne yöksi menossa.
 
"alkup."
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28300356:
no jos aikuinen ottaa lapsen vastuulleen yökylään, niin ei silloin lasta, edes lähes 12 vuotiasta, päästetä kotiin ilman et vanhemmille ilmoitetaan.

ja sanoisin kyllä lapsellekkin asiasta.
Ehkei ne huomannut lapsen lähtöä, joten en alkaisi syyttämään.
 
"Kifa"
Läksyttäisin kyllä lastakin tuossa tilanteessa. Kyllä jonkun aikuisen pitää aina tietää missä lapsi on, ei voi noin vaan hilpaista kyläpaikasta kertomatta että aikoo lähteä. Jotakinhan olisi voinut sattua matkalla kotiin. Puhumattakaan siitä että oli tosi epäkohteliasta käytöstä.
 
  • Tykkää
Reactions: keppälerttu
Blue
[QUOTE="alkup.";28300363]Ehkei ne huomannut lapsen lähtöä, joten en alkaisi syyttämään.[/QUOTE]

No on se sitten hyvä että tapahtui teille kun otat noin lunkisti ja et pidä mitenkään vakavana asiana. Jollekin muulle, kuten myös mulle, se olisi ollut melkoinen pommi josta olisin syytellyt myös itseäni pitkään...
 
"alkup."
Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu;28300359:
ja vanhemmat ei huomaa ku joku yhtäkkiä lähtee?

riippuu toki siitä monelta lapsi on kotiin lähtenyt, ja oliko vanhemmat edes tietoisia siitä et lapsi on sinne yöksi menossa.
Mä en nyt ihan yksityiskohtia tästä tiedä. Mutta lähtö oli tapahtunut hyvin äkkiä ja muistaakseni olivat pihalla silloin. Kello taisi olla noin 21 tai hieman yli.
 
"alkup."
[QUOTE="Kifa";28300365]Läksyttäisin kyllä lastakin tuossa tilanteessa. Kyllä jonkun aikuisen pitää aina tietää missä lapsi on, ei voi noin vaan hilpaista kyläpaikasta kertomatta että aikoo lähteä. Jotakinhan olisi voinut sattua matkalla kotiin. Puhumattakaan siitä että oli tosi epäkohteliasta käytöstä.[/QUOTE]

Kyllähän mä lapselle sanoinkin asiasta. Oli vaan toiminut hetken mielijohteesta sen kummemmin ajattelematta kun ikävä iski.
 
"alkup."
No on se sitten hyvä että tapahtui teille kun otat noin lunkisti ja et pidä mitenkään vakavana asiana. Jollekin muulle, kuten myös mulle, se olisi ollut melkoinen pommi josta olisin syytellyt myös itseäni pitkään...
Okei joo ite en jaksais vatvoa kovin pitkään, varsinkaan kun mitään pahaa ei tapahtunut. Enkä harrasta jossitteluakaan. Näin nyt vaan sattui ja seuraavan kerran lapsen on ensin soitettava mulle, että tietää olenko edes kotona. Lapsi vaan tottunut et aina kotona oon.
 
"riivioiden aiti"
Meilla on ollut yokylassa tyton kaveri, eika meilla hanen vanhempiensa numeroa. Ilalla tytto halusikin kotiin yoksi, niin kylla mies ihan ovelle saakka saattoi varmistaakseen etta siellla oltiin kotona. Itse en en kylla paastaisi 10 v lasta yoksi kaverille jos en saisi varmistusta aikuisilta
 
huono isä?
siiis mitä vittua?11 v ei voi olla yksin yötä?siis iha oikeesti?mitä äidin mussukoita tollasista tulee ei helvetti.kyl ton ikänen sata varmasti yön pärjää yksin!
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja huono isä?;28300407:
siiis mitä vittua?11 v ei voi olla yksin yötä?siis iha oikeesti?mitä äidin mussukoita tollasista tulee ei helvetti.kyl ton ikänen sata varmasti yön pärjää yksin!
Pärjää joo, jos ei mitään ihmeitä tapahdu esim. tulipalo tai murtovarkaus. Sitä ei vissiin ihan noin nuorta saa jättää yksin yöksi.

Ja varmaan aika harva 11v haluaa olla yksin koko yötä.
 
"vieras"
Minusta tuon ikäisenä voi olla yön yksin kotona halutessaan, olen itsekin ollut. Ilman lupaa ei silti saisi lähteä mihinkään. Aina pitää tietää missä nuori menee.
 
"vieras"
Olisin huolissani ap:sta, kun niin humalassa on ettei tajua että lapsi soittaa ja ilmeisesti lapsi oli ollut yön kotona yksin, ja äiti oli huomannut viestin aamulla. Missä lie ap viettänyt yönsä.

Jos lapsi on vieraalla yökylässä niin kyllä vanhemman pitää olla siinä kunnossa, että tarvittaessa on valmis hakeen lapsen, jos lapsi soittaa. Mitä jos kaverin vanhemmat olisi yrittäneet tavoittaa, jos lapselle vaikka olisi sattunut jotain?
 
  • Tykkää
Reactions: Zucchini
"alkup."
[QUOTE="vieras";28300418]Olisin huolissani ap:sta, kun niin humalassa on ettei tajua että lapsi soittaa ja ilmeisesti lapsi oli ollut yön kotona yksin, ja äiti oli huomannut viestin aamulla. Missä lie ap viettänyt yönsä.

Jos lapsi on vieraalla yökylässä niin kyllä vanhemman pitää olla siinä kunnossa, että tarvittaessa on valmis hakeen lapsen, jos lapsi soittaa. Mitä jos kaverin vanhemmat olisi yrittäneet tavoittaa, jos lapselle vaikka olisi sattunut jotain?[/QUOTE]

Joo ihan varmasti olet huolissasi minusta. Kerrankos sitä saa humalan vetästyä huom. en juo koskaan pisaaraakaan kotona. Ja heti en kyllä huomannut/kuullut lapsen soittoa. Mutta yöllä tulin kotia, eli lapsi ei ollut koko yötä yksin.

Sanoin kuitenkin lapselle, että olen baarissa, saattaa kestää. Tulin kotiin neljän aikaan ja hieman humalassa joo. So what. Oli kuitenkin pitkä matka kotiin baarista ettei ihan heti olisi kotiin muutenkaan päässyt.
 

Yhteistyössä