Alajärveläiset HUOM! :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "muuttaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"muuttaja"

Vieras
Millainen paikka on asua? Onko työllisyys millainen sos. ja terv.alalla? Tai edes lähialueen kunnissa/kaupungeissa? Päiväkodit, koulut? Millaisia? Kaikkea tietoa mielellään otan vastaan, kiitos.. :)

-d puuttuu tai se korvataan j:llä tai v:llä, jotka eivät kuitenkaan ole d:tä vastaavia äänteitä vaan tavurajalle ääntämistä helpottamaan kehittyneitä siirtymä-äänteitä (souva kovempaa / vejin sen irti / kuusi kaaettiin/kaajettiin / kaikkea ei voi saaha)

- konsonanttien välissä välivokaali, eli ns. švaa-vokaali kuten savolaismurteissa (onpa kaunis ilima / voi hyvä ihiminen / maistusko kahavi / onpa palijon lehemiä)

- loppu-n kehittynyt vokaalin edellä voimakkaaksi katkoksi (lao’ ’eessä)

- ä-alkuinen kieltomuoto on e-alkuinen (elä, elkää)

- ts:n sijasta käytetään t:tä tai ht:tä (sitä se tosiaan tarvihti / kahtokaa tuota / se otti ihteesä / itellä ei oo semmosta / vitalla huidoin)

- diftongit eivät ole läntiseen tapaan avartuneet (tyä, puali) vaan säilyneet suppeina (työ, puoli)

- loppu-i säilynyt konsonanttien jäljessä, poikkeuksena adverbi het, jonka käyttökin on Järviseudulla laajentunut omaan suuntaansa: paitsi aikaa ilmaisevana (tuli het) sitä käytetään erityisesti vahvikesanana (se hauki oli het näin iso)

- muualla tuntemattomia alajärveläisyyksiä ovat esimerkiksi adjektiivit väkitukko (omapäinen, itsepäinen) ja räivä (pahansisuinen)

Kuten kaikkialla Suomessa, Alajärvelläkin on tavattavissa ruotsalaisperäisiä sanoja. Alajärvellä esimerkiksi

- sukat ja lapaset tikutaan (sticka)

- kallataan, joka on etsimistä tarkoittava teon sana ja se tunnetaan ainoastaan Järviseudulla (verbin taustalla skall ja verbi skalla, jotka tarkoittavat kyläviranomaisen, oltermannin suorittamaa virallista etsimistä, etsintää tai petoeläimen ajoa jne)

- kummituista tms. kuvataan sanalla pöykäri (spökare)

• Tykkää
Reactions: Rieputarallaa
Olen asunut Alajärvellä pian 3vuotta, mutta en oikein osaa antaa vastausta kysymyksiisi. No kaippa tämä on ihan hyvä paikka kuitenkin asua. On tietysti se oma sakkinsa jotka kännissä sekoilee ja tekee ties mitä typeryyksiä.. Mutta ainakin ihan kivan rauhallinen paikka kuitenkin.. Riippuu mihin vertaa, itse muutin isommasta kaupungista ja mielummin sielä asuisin :D Mutta kaikkeen kai tottuu..En osaa työasioista sanoa mitään, kun en ole tällä paikkakunnalla töitä tehnyt. Eikä lapsikaan ole vielä päiväkoti-ikäinen.. Ehkä osaisin johininkin muihin kysymyksiin vastata paremmin :D

Onko siellä nuoriso joka kännissä toheltaa vai onko siellä omat kylähullunsa? Mihin päin kannattaisi muuttaa vai onko sen verran pieni paikka että ihan sama? :)

Joo semmoset nuoret miehet lähinnä, tiedä sitten mikä niitäkin vaivaa. Hmm.. En ainakaan tiedä täältä mitään ns. pahamaineista paikkaa.. Eli eipä sillä varmaankaan niin suurta merkitystä ole. Ehkä voisin vähän viisastua jos kysyisin mieheltäni, joka on syntynytkin Alajärvellä. Hassua kun osaisin kyllä kertoa paljon enemmän omasta syntymäpaikkakunnastani, täytyy siis itsekkin ruveta nopeaa tahtia Alajärveläistymään :D

Ainakin suurin osa ihmisistä on ihan ookoo. On tietysti joitain nirppanokkia, niinkun varmaan jokaisella paikkakunnalla. Uudet tuttavuudet ovat suhtautuneet minuun aina hyvin :)

Alajärveläiset on ihan kummaa sakkia. Kaikki sieltä esim. opiskelujen vuoksi poismuuttaneet muuttaa sinne takaisin lähelle äitiä ja isiä.
Alajärvellä on paljon lestadiolaisia ja romaneja.
Terveyskeskus on arvauskeskustakin arvauskeskuksempi, jos sinne edes saa aikaa.
Alajärvellä ylipäätänsäkin pärjää paremmin suhteilla kuin millään muulla.

No nyt mentiin taas tähän uskontoon. Sitä ei kuitenkaan tulla tuputtamaan, niihin porukoihin haluavat kyllä löytävät omansa. Juopoiltakin välttyy, jos ei hakeudu viikonloppuöinä tarkoituksella heidän seuraan :D Ihan tavallista porukkaa suurin osa, työpaikkoja ei mitenkään hulvattomasti ole auki.

Tiedättekö Alajärveltä sellasta kaksikkoa jotka kulkee aina kännissä kylillä; toisella aina sellanen lierihattu päässä ja toinen vissiin joku entinen kyttä? :D :D Olisko siinä ne meidän kylähullut? :D

[QUOTE="muuttaja";24710033]Millainen paikka on asua? Onko työllisyys millainen sos. ja terv.alalla? Tai edes lähialueen kunnissa/kaupungeissa? Päiväkodit, koulut? Millaisia? Kaikkea tietoa mielellään otan vastaan, kiitos.. :)[/QUOTE]

Olipas noissa aiemmissa vastauksissa onnistuttu kertomaan kaikki olennainen Alajärvestä... :D No, olihan niissä paljon tottakin, mutta tuskinpa Alajärvi poikkeaa juurikaan muista saman kokoisista pikkukaupungeista. Jokaisesta löytyy omat juopponsa, kylähullunsa jne. Se oli ihan totta, että uskovaisia - siis muitakin kuin lestadiolaisia - Alajärveltä löytyy keskimääräistä enemmän, mutta itse olen pitänyt sitä ihan positiivisena asiana.

Olen itse syntynyt ja kasvanut Alajärvellä, sitten muuttanut muualle opiskelemaan ja palannut taas takaisin, kun lapset olivat pieniä. Nyt asun taas muualla, mutta mielelläni kyllä palaisinkin, jos se vain olisi mahdollista.

Alajärvi on siis mielestäni ollut ihan mukava paikka asua. Onhan se melko sisäänpäin lämpiävää touhua, ja ulkopaikkakuntalaisen voi olla vaikea päästä sisään piireihin. Kaikki tuntee kaikki, ja niiden vanhemmat ja serkun kummin kaimat ;) Tyypillinen pikkukaupunki. Mutta tiedän monia, jotka ovat muuttaneet jostain muualta, ja ovat jääneet Alajärvelle pysyvästi - ja jopa viihtyneet. Ja tosiaan niinkuin joku kirjoittikin, muualle opiskelemaan muuttaneet muuttavat takaisin, kuten mekin teimme. Eli ei se nyt ihan surkea paikka voi olla :)

Sos. ja terv.alan työllisyydestä en osaa sanoa mitään varmaa, mutta mutu on se, että lähinnä pätkätöitä on tarjolla. Tosin riippuu tietenkin omasta koulutuksesta ja työkokemuksesta, millaisia tehtäviä voi hakea (juuri oli haussa peruspalvelujohtajan paikka, mutta hakuaika taisi päättyä jo). Eli tässäkin suhteessa Alajärvi ei taida juuri muista pikkukaupungeista poiketa.

Päiväkodit ja koulut... Keskustassa on iso alakoulu ja päiväkoti, sivukylillä pienempiä kyläkouluja ja ryhmiksiä/perhepäivähoitajia. Ja toki keskustassakin on ryhmiksiä ja perhepäivähoitajia. Koulujen suhteen: keskustan alakoulu on mielestäni ok, laittaisin oman lapseni sinne. Kyläkoulutkin ovat ihan hyviä, mutta osa niistä on lakkautusuhan alla - tosin osa niistä on ollut jo pitkään, mutta kyläpolitiikan takia niitä ei vain saada lakkautettua... Päiväkodista en osaa sanoa mitään, kun ei ole kokemusta, mutta parista keskustan ryhmiksestä meillä on myönteisiä kokemuksia. Alajärveltä löytyy myös yläkoulu, lukio, kauppaoppilaitos ja maatalousoppilaitos (tai ammatti-instituutteja ne nykyään taitavat olla).

Alajärvi on siis ihan tavallinen pikkupaikkakunta - hyvine ja huonoinen puolineen. Tavallisia ihmisiä siellä asuu ja elää ihan tavallista elämää. Jokaisella paikkakunnalla on tietysti omat erityispiirteensä, joita ei ehkä itse huomaa, mutta jostain muualta muuttanut havaitsee. Me perheeni kanssa viihdyimme Alajärvellä todella hyvin, mutta siihen vaikutti varmasti se, että mieheni kanssa olemme molemmat sieltä kotoisin. Ja emme siis huomaa niitä erikoisuuksia, jotka joku toinen huomaisi. No, Morttia ja Verttiä ei tietenkään voi olla huomaamatta :)

Alkuperäinen kirjoittaja kuntaliitos -> alajärveläinen;24710895:
Alajärveläiset on ihan kummaa sakkia. Kaikki sieltä esim. opiskelujen vuoksi poismuuttaneet muuttaa sinne takaisin lähelle äitiä ja isiä.
Alajärvellä on paljon lestadiolaisia ja romaneja.
Terveyskeskus on arvauskeskustakin arvauskeskuksempi, jos sinne edes saa aikaa.
Alajärvellä ylipäätänsäkin pärjää paremmin suhteilla kuin millään muulla.

Vai muuttavat kaikki nuoret takaisin. Ensinnäkin, mitä outoa siinä on, jos haluaa opiskeluiden jälkeen siirtyä työelämään ja asettua takaisin synnyinseuduilleen? Minä ainakin haaveilen sellaisesta, vaikka ihan Etelä-Suomesta olenkin.

Toiseksi tiedän kolme Alajärvellä syntynyttä ja kasvanutta nuorta, ja kukaan heistä ei ole palannut paikkakunnalle sen jälkeen kun ovat sieltä kaupunkeihin lähteneet opiskelemana. Joten teoriasi ei ihan pidä paikkaansa.

[QUOTE="vieras";24712346]Tiedättekö Alajärveltä sellasta kaksikkoa jotka kulkee aina kännissä kylillä; toisella aina sellanen lierihattu päässä ja toinen vissiin joku entinen kyttä? :D :D Olisko siinä ne meidän kylähullut? :D[/QUOTE]

Taidan tietää.. käveleekö toinen jotenkin huonosti?

Mä olen pari vuotta asunut Alajärven syrjäkylässä, keskellä mettää siis enkä osaa oikein vastata kysymyksiin siitä, millaista Alajärven keskustassa on asua. Joskus käydään siellä kaupoilla, mutta yleensä jossain ihan muualla, kun Alajärvellä ei oikein ole tarjontaa. Jotenkin tosi ankean ja aution oloinen paikka.

Toi on kyllä ihan totta, että tuntuu, että kaikki tänne muuttaneet on paluumuuttajia jotka tulee takas vanhempien lähelle :D Mä olen ihan muualta Suomesta kotoisin ja tulin tänne miehen perässä (miehen vanhemmat asuu täällä ;) ), ja kaikki aina ihmettelee, että miten mä olen niin kaukaa tänne päätynyt, ja jotenkin olen havainnut pientä ennakkoluuloisuutta kauempaa tulleita kohtaan.