Alaikäisen lapsen sukunimen vaihto -> isän sukunimi pois ja äidin sukunimi tilallle. Muita? Mitkä syyt vaihtoon?

  • Viestiketjun aloittaja vieressä
  • Ensimmäinen viesti
vieressä
En näe syytä pitää lapsen sukunimenä exän sukunimeä, koska hän ei edes tapaa lastaan. Olen lapsen yksinhuoltaja, joten tietääkseni en tarvitse hänen suostumustaa sukunimen vaihtoon. Onko kekemuksia? Lapsi on niin pieni ettei itse osaa sanoa juuta eikä jaata sukunimen vaihtoon.
 
"miu"
ei se muuten maksa mitään, ainakaan neljä vuotta sitten ei maksanut.
Menin naimisiin, ja otin mieheni sukunimen, samalla vaihdettiin se myös esikoiselleni, koska isänsä ei tapaa häntä.
 
"virtanen"
Mulle on aikanaan vaihdettu sukunimi kun äiti meni naimisiin :) olin ekalla luokalla silloin. Muistan vielä miten siinä oli vähän opettelemista, et mikä se nimi olikaan kun sitä kysyttiin. kerran olin menossa kesäleirille ja siellä piti ilmottautumisessa kertoa nimi niin änkyttelin pitkään :D
 
outooaaa
[QUOTE="vihtori";22392855]Kuinka pieni hän on? Ihmettelen että miksi alunperin lapsi on saanut edes isänsä nimen. Oletteko olleet naimisissa silloin?[/QUOTE]

Tuo on kyllä ihme, että vieläkin niin moni antaa lapselleen isän sukunimen, vaikka ei oltaisi naimisissa tai jos ollaan mutta on omat sukunimet. Yleensä valtaosan käytännön asioista hoitaa äiti, joten olisi luontevampaa valita äidin sukunimi lapselle alunalkaen.
 
tiimarinvihko harmaana
Meillä on tilanne, että isä ei tapaa lapsiaan. Mä olen miettinyt sukunimen vaihtoa, itsellänikin on exän sukunimi, mutta sitten taas kuvittelen isän sukunimen vahvistavan sidettä isän puolen sukulaisiin.. jos ottaisin tyttönimeni takaisin, niin vaihtaisin lasten sukunimen samantien. Mutta taidanpa pysytellä tällä nykyisellä nimelläni kuitenkin.
 
mulle oli itsestään selvää et lapset on mun nimellä niin kauan kunnes ollaan naimisissa, sen jälkeen vaihdettiin kaikki isän nimelle. avoliitossa eron tullessa ois kummallista jos lapsi/lapset ja äiti on eri nimellä. tai ite nään sen asian niin.
 
"Amppa"
Olen itsekkin harkinnut esikoiseni sukunimen muuttamista omakseni. Elän nyt uudessa suhteessa ja olemme yhdessä uuden mieheni kanssa päättäneet, että tammikuussa syntyvä lapsemme saa minun sukunimeni. Olemme myös päättäneet siitä, että nykyinen mieheni ottaa myös minun sukunimeni, kun menemme naimisiin. On siis mielestäni aika loogista vaihtaa myös esikoiseni sukunimi.
 

Yhteistyössä