ala-asteen opettajaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos on henkisesti hyvässä kunnossa, eikä pelkää vastuuta, muuttuvia tilanteita (suunnitelmien muutoksia) ja haasteita, niin kannattaa:) Pitkää pinnaa myös tarvitaan!

Olen tällä hetkellä lastenhoitajana päiväkodissa, eli vähän samoja ominaisuuksia sielläkin tarvitsee. Kuinka itsenäistä työ on? olen vain miettinyt että minulle ehkä sopisi työ missä ei tarvitse olla niin kiinni työkavereissa ja saa tehdä päätöksiä vapaammin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olen tällä hetkellä lastenhoitajana päiväkodissa, eli vähän samoja ominaisuuksia sielläkin tarvitsee. Kuinka itsenäistä työ on? olen vain miettinyt että minulle ehkä sopisi työ missä ei tarvitse olla niin kiinni työkavereissa ja saa tehdä päätöksiä vapaammin.

Varmasti on itsenäisempää opettajan työ. Koko ajan kouluissakin yritetään kyllä mennä yhteisöllisempään suuntaan, mutta käytännössä luokanopettaja saa tehdä melko itsenäisesti työtään ainakin tällä hetkellä (riippuu tietty vähän koulustakin, kuinka paljon siellä tehdään tiimityötä ) .

+ itsenäinen työ
+ tiimityömahdollisuus
+ lapset
+ innostuneet työkaverit

- vanhempien asenne
- resurssien puute
- pitää olla tavoitettavissa virka-ajan ulkopuolella kausittain

Alkuperäinen kirjoittaja ope myös:
+ itsenäinen työ
+ tiimityömahdollisuus
+ lapset
+ innostuneet työkaverit

- vanhempien asenne
- resurssien puute
- pitää olla tavoitettavissa virka-ajan ulkopuolella kausittain

Tässä on hyvin tuotu esille plussia ja miinuksia:) Vanhemmat (eivät toki kaikki) ovat kyllä nykyisin aikas mahdottomia vaatimuksineen ja tarpeineen! Lasten kanssa pärjää hyvin, mutta lasten vanhemmat ovat se hankalin porukka:/

Miksi haluat hoitajasta opettajaksi? Mieti ensin sitä.

Lastenhoitajan työ on aika kaukana kuitenkin opettajan työstä. Lastentarhanopen työ menee jo vähän lähemmäs. Oletko valmis palaamaan koulun penkille? Sun pitää ensin opiskella taas niitä kaikkia kouluaineita itse kasvatustieteiden ohessa. Siis matikkaa, bilsaa, äidinkieltä, musiikkia... Itsenäistä on ja vastuullista.

Alkuperäinen kirjoittaja Ope:
"- pitää olla tavoitettavissa virka-ajan ulkopuolella kausittain"

? soitteleeko ne vanhemmat kotiinkin vai mitä? :)

Kyllä. Jotkut opettajat joutuvat istumaan puhelimessa joka ilta.

Ihan tosi? Olen ollut koulussa harjoittelussa joskus ja silloin opeilta sain sen käsityksen että he ottivat puheluita vastaan vain työaikana työpuhelimeen. Samoin sähköposteja lukivat vain työaikana.

Mun piti laittaa numero salaiseksi, kun soittelivat viikonloppuisinkin humalassa..

Työ on nykyään tosi raskasta, johtuen resurssien putteesta. Paljon integroituja oppilaita, mamuja, ka muuten vaan haastavia lapsia, mutta ei avustajia, ja isot luokat. Tosi raskasta työtä, mutta ainakin vielä plussat ylittää miinukset.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Lastenhoitajan työ on aika kaukana kuitenkin opettajan työstä. Lastentarhanopen työ menee jo vähän lähemmäs. Oletko valmis palaamaan koulun penkille? Sun pitää ensin opiskella taas niitä kaikkia kouluaineita itse kasvatustieteiden ohessa. Siis matikkaa, bilsaa, äidinkieltä, musiikkia... Itsenäistä on ja vastuullista.

No opettaja on aina ollut se haaveammatti, kuitenkin opiskelin hoitajaksi kun lukiosta pääsin suoraan ammattikouluun enkä halunnut välivuotta. Ei ole mitään opiskelua vastaan minulla.

Ihan tosi? Olen ollut koulussa harjoittelussa joskus ja silloin opeilta sain sen käsityksen että he ottivat puheluita vastaan vain työaikana työpuhelimeen. Samoin sähköposteja lukivat vain työaikana.

Eihän se nyt käytännössä onnistu. Olitko alakoulussa silloin? Läheskään kaikissa kouluissa ei ole sellaista ylellisyyttä kuin työpuhelin. Silloin käytännössä joutuu antamaan oman numeron oman luokan oppilaille. Voit tietysti rajata, että sulle saa soittaa työasioina vain tiettynä iltana tiettyyn aikaan. Pakollista numeron antaminen ei ole, mutta hankaloittaa yhteydenpitoa ja avointa vuorovaikutusta.

No opettaja on aina ollut se haaveammatti, kuitenkin opiskelin hoitajaksi kun lukiosta pääsin suoraan ammattikouluun enkä halunnut välivuotta. Ei ole mitään opiskelua vastaan minulla.

No sit kannattaa varmaan kokeilla ainakin :) Toi kotiin soittelu on kuitenkin pienimpiä murheita opettajan työssä. Itse olen tehnyt sijaisuuksia jonkun verran. En tietenkään ole antanut sijaisena omaa numeroani oppilaiden käyttöön. Silti joskus kävi niin, että oppilas itse (isompi koululainen) soitti minulle kotiin. Numeron oli antanut rehtori! Hänen mielestään oppilaalla oli tärkeää asiaa.

Eihän se nyt käytännössä onnistu. Olitko alakoulussa silloin? Läheskään kaikissa kouluissa ei ole sellaista ylellisyyttä kuin työpuhelin. Silloin käytännössä joutuu antamaan oman numeron oman luokan oppilaille. Voit tietysti rajata, että sulle saa soittaa työasioina vain tiettynä iltana tiettyyn aikaan. Pakollista numeron antaminen ei ole, mutta hankaloittaa yhteydenpitoa ja avointa vuorovaikutusta.

Alakoulussa juu. Niin se oli sitten ylellisyyttä varmaan... mutta ajattelisin kuitenkin että opettajan täytyy itse osata laittaa niitä rajoja, jos joutuu joka ilta tuntikaupalla puhelimessa istumaan puhuen oppilaiden asioista.

Alakoulussa juu. Niin se oli sitten ylellisyyttä varmaan... mutta ajattelisin kuitenkin että opettajan täytyy itse osata laittaa niitä rajoja, jos joutuu joka ilta tuntikaupalla puhelimessa istumaan puhuen oppilaiden asioista.

Tuntikaupalla saattaa tulla ihan yllättäen vastaan. Voi olla, että menee ihan sujuvasti pitkän aikaa. Sitten jos sattuu jotain ikävää, esim. vakavampi kiusaamistapaus koulussa, menee siinä helposti aikaa, kun täytyy itse soitella kaikille osapuolille ja he taas soittelevat sinulle takaisin.

Itse en anna omaa numeroani vanhemmille, työpuhelin on kyllä päällä iltaisin, mutten vastaa siihen enää virka-ajan jälkeen (kl.17). Sähköposteja luen illalla kotona, ja vastaan niihin. Nuo kellonaikojen antamiset ei ainakaan meillä toimi ollenkaan (annan ne kyllä joka syksy uudestaan), vanhemmat soittavat yleensä heti kun asia tulee mieleen.

Riippuu tietysti mitä ajatellaan työajalla, mutta esim. tuntien aikana et voi hoitaa juoksevia asioita, ne pitää hoitaa tuntien jälkeen. Työaika on todella epäsäännöllinen, näin alkuvuodesta työpäivät venyy helposti 10 tuntisiksi. Samoin vanhempainvarttipäivinä, arviontikaudella, koekausilla...
Työaikaa ei voi samalla tavalla rajata kuin "normaalityössä". Työt on tehtävä sillon kun niitä on.
Tai, no voihan sitä työaikaa rajata, mutta silloin työ ei varmaan tule kunnolla tehdyksi.
Välikausilla, kun meno on sitä peruskauraa, niin saatat päästä lähtemään aika pian opetustuntien jälkeen kotiin, mutta mikään jokapäiväinen ilo se todellakaan ei ole.

Ja ei, en ole niitä opettajia, jotka keksivät pyörän uudestaan joka päivä, ja tekevät kaikki itse alusta loppuun asti. Käytän valmiita monistepohjia, käytän opeoppaita, teen yhteistyötä muiden opettajien kanssa... Mutta silti työtä on paljon.

Minä olen se, joka oli sitä mieltä, ettei käytännössä onnistu vain virka-aikana puheluiden hoitaminen. Kun usein on niin, että ne oppilaiden vanhemmatkin ovat virka-aikana työssä! Kaikki eivät voi ollenkaan silloin vastata ja useimmatkin vain pikaisesti. Välituntisin voi tietenkin yrittää hoitaa pikapuheluita.

Meillä kyllä onnistuu sekä teoriassa, että käytännössä, että puhelimeen vastataan vain virka-aikana. Ensinnäkin puhelimessa harvoin puhutaan mitään tärkeitä asioita, vaan sovitaan esim. tapaamisesta, tms joka kestää minuutin pari.
Kaikki ovat onnistuneet soittamaan lapsensa asiaa myös työaikana, niin halutessaan.

Enhän minä voi raahata kaikkia työpapereita kotiin mappikaupalla joka päivä siksi että voisin illalla hoitaa puheluita kotona.
Eiköhän kaikilla kuitenkin ole oikeus viettää myös oman perheen kesken aikaa.

AP: lähdetään nyt ekaksi siitä, että pääset OKL:ään. Onko sulla L:n tai E:n yo-paperit? Hakijoita on pilvin pimein ja ihan helkkarin kovilla papereilla, monenmoisella kokemuksella, soitto- ja laulutaidolla yms. varustettuja vielä....

Hei! Pääsin sisään Oulun yliopistoon (joka on yksi vaikeimmista laitoksista päästä) ja ei, minulla ei ole L:n tai E:n yo-papereita, en ole käynyt lukiota nimittäin ollenkaan! Ouluun ei ainakaan katsota todistusta kuin vain tasapistetilanteissa, ja uskoisin että on myös muita yliopistoja jossa käytäntö on sama. Minulla ei myöskään ole paljoa kokemusta, sillä olen vasta 20-vuotias, enkä myöskään osaa soittaa, enkä laulaa. :)
Sen sijaan olen innokas oppimaan uutta, positiivinen, sosiaalinen ja reilu, ja uskon että nykyisin se on tärkeää hakijoille. Vaikka ihmisellä on taitoja vaikka muille jakaa ja huippupaperit lukiosta, ei se tarkoita että olet silloin hyvä opettaja automaattisesti: jos sinulla ei ole tiettyjä luonteenpiirteitä, kuten kärsivällisyyttä mutta kuitenkin tiettyä jämäkkyyttä, huumorintajua ja sosiaalisia taitoja, tuskin sovellut opettajaksi. Kyyninen asennekkaan ei ole kovin hyvä piirre..

Yhteistyössä