Ala-arvoinen ensimmäinen neuvolakäynti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Joulupukkitar
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Joulupukkitar

Vieras
Hei!

Kävin eilen ensimmäisessä neuvolassa mieheni kanssa ja odotan siis esikoistani. Voisiko joku vähän kokeneempi ottaa kantaa, oliko tämä käynti ihan asiallinen. Juttelin ystäväni kanssa ja hänellä on naapurikunnassa ollut ihan eri meininki. Minä en esimerkiksi saanut lainkaan tietoa ravinnosta, tulevista neuvolakäynneistä, synnytyssairaalasta, raskausajan liikunnasta, hammashuollosta. Ainoa ravintoon liittyvä puheenaihe oli se, kun kysyin maksan syönnistä ja A-vitamiinista yleensä. Ystäväni oli saanut tietoja, vaikka odottaa jo toista lastaan, minä ensimmäistä!

Enpä sitten hölmönä ekakertalaisena tajunnut ottaa noita asioita siinä puheeksi, jälkeenpäin kaikki tuli mieleen ja sitten kun juttelin ystäväni kanssa. Mitään materiaalia en myöskään saanut mukaani.

Onko tämä nyt jotain säästöä taas vai? Pitääkö kaikki ottaa itse selville?? Koko käynti kesti sitäpaitsi vain reilut puoli tuntia. Miehen kanssa maksetaan tähän cityyn sen verran veroja, että luulisin, että meillä olisi oikeus johonkin palvelun tasoon. Vtuttaa kun ei niin hyvätuloisia sentään olla, että yksityisellä kävis neuvolassa.

Olenko niuho, jos soitan neuvolaan ja valitan asioista. Vai kaivanko vaan kuoppaa sillä itselleni...

Kun se neuvola on neuvola, ei määräämö, nii nuo ruokailu suositukset esim. on asia, mihin tätien omat asenteet vaikuttaa paljon. JOs tädillä on se linja, että äiti tuntee itse parhaiten itsensä ja lapsensa, hän tuskin niitä tyrkyttää, mutta jos täti on täysin kirjatiedon varassa elävä lapseton ihminen, on todennäköistä, että se nipottaa joka asiasta, mitä keksii. Näillä nipo tädeillä on yleensä jokatoinen kerta tapana valittaa että vauva on liian iso, jokatoinen kerta, että se on liian pieni tms.
Kyllä neuvola tosiaan perustuu siihen, että sinä kysyt, mikä sinua huolettaa, koska lopulta kaikki ratkaisut perustuu omiin valintoihisi jatäti ei voi tietää, mikä juuri sinulle on se tärkeä asia.

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Kun se neuvola on neuvola, ei määräämö, nii nuo ruokailu suositukset esim. on asia, mihin tätien omat asenteet vaikuttaa paljon. JOs tädillä on se linja, että äiti tuntee itse parhaiten itsensä ja lapsensa, hän tuskin niitä tyrkyttää, mutta jos täti on täysin kirjatiedon varassa elävä lapseton ihminen, on todennäköistä, että se nipottaa joka asiasta, mitä keksii. Näillä nipo tädeillä on yleensä jokatoinen kerta tapana valittaa että vauva on liian iso, jokatoinen kerta, että se on liian pieni tms.
Kyllä neuvola tosiaan perustuu siihen, että sinä kysyt, mikä sinua huolettaa, koska lopulta kaikki ratkaisut perustuu omiin valintoihisi jatäti ei voi tietää, mikä juuri sinulle on se tärkeä asia.

peesailen

Kuinka alussa raskaus on? Meillä ainakin eka käynti on aina ollut sellainen, että todetaan raskaus ja otetaan paino yms. muut testit. Seuraavalla kerralla sit enemmän asiaa. Varmaan siksi, kun on niin paljon nykyisin alkuraskauden keskenmenoja, terkkari ei kehtaa panostaa vielä ihan alussa, jos meneekin kesken.

Mutta jos on kerran olemassa jotain asioita, joista voi olla suoranaista vaaraa/riskiä sikiölle, niin eikö näitä pitäisi käydä läpi neuvolassa. En tiedä ollenkaan, koska olen ekaa kertaa tässä tilanteessa... En minä välttämättä tietäisi edes listeriariskistä (no nyt satun tietämään, koska olen netissä pyörinyt). Järvikalojen syöntirajoitussuosituksista raskasmetallien (??) takia puhumattakaan. Vai oletetaanko, että näistä pitäisi jotenkin automaattisesti tietää, kun raskautumista suunnittelee.
Kertakaikkiaan en hirveästi tässä vaiheessa pysty sanomaan, mikä mun lapselle on parasta, enkä osaa tehdä valintoja kovinkaan järkevästi.

Olin neuvolakäynnillä viikolla 8+6. Olin edellisenä päivänä käynyt yksityislääkärillä varhaisultrassa, josta kyllä mainitsin. Olisiko kuitenkin pitänyt mennä vasta myöhemmin ekaan neuvolaan? Tai olisikohan tuo yksityislääkärikäynti vaikuttanut asiaan...

Kyllä se eka kerta mullekin oli sellainen lähpihuutojuttu. Siellähän käydään monenmonta kertaa, juttua ehtii vielä tulla. Ja nimenomaan, on mieletön määrä asioita mitä nvla"täti" voisi jutella, kysellä, selvittää ja sitten ehtisikin ottaa yhden asiakkaan päivässä.. Puolituntinen on ihan normi aika eikä mulla menny aina sitäkään.. Asiakkaan tehtävä on KYSYÄ mieltäpainavista asioista. Saitko sellaisen lehtisen? Siinä ainakin minulla oli paljon asiaa.
Enkä tiedä onko nuo ruokarajoitukset nyt ihan hengenvaarallisia vauvalle alkuvaiheessa..
Onnea odotukseen ja jatka vaan rauhallisin mielin :hug:
Mä tein aina kotona listan mitä haluan kysyä, kun siinä tilanteessa unohdin puolet. Vieläkin lasten neuvoloihin mennessä teen listan.

Ihan hyvä vinkki varmaan. En vaan haluaisi ehdoin tahdoin mämmiä mitään pahasti tässä alkuvaiheessa (kasvatuksessa ehdin sitten aikanaan mämmiä ihan tarpeeksi varmasti, jos sinne asti päästään :D)
Kaipa tässä kannattaa vaan rauhoittua, niin se mieskin sanoi, että kaikkihan on ihan hyvin. Olis vaan ollut kiva saada sieltä jotain mukaan, kun kaikki muutkin tuntuu saaneen.

Alkuperäinen kirjoittaja sirkkatälli:
Jos jatkaisit ihan normaalia elämää, raskaushan ei ole mikään sairaus, eikä sen takia pidä pidättäytyä kaikesta tai heittäytyä hysteerikoksi.

Nimenomaan näin.
Ja ole onnillenen, että sulla on "normaali" neuvolan täti. Koska se ei nyt ohjeistanut sinua nipulla kieltoja, niin luultavasti se tulevaisuudessa hyväksyy sen, että lasesi saattaa kaasvaa välillä keskikäyrän ylä- tai alapuolella.

Vaikka neuvola on "neuvola", niin kyllä sieltä tietoa (= neuvoja) pitää saada. Jos neuvolasta ei saa mitään infoa, niin mitens kyselet mieltä askarruttavia kysymyksiä?? Neuvolan lehtisissä on myös sellaista tietoa joka on ihan tarpeellista ja jota ei tiedä ellei niitä lehtisiä lue.

se juuri on vastaus kysymykseesi että asutte ystäväsi kanssa eri kunnissa. Eri suositukset ja mallit toimia vaikka valtakunnallisesti idea on periaatteessa sama.

Itse tässä kolmannessa raskaudessa eka neuvolakäynti kesti 20min. Verenpaine ja pissanäyte, sydänäänten kuuntelu ja verikokeet. Esitäytettiin nla kortti. Eipä muuta.

tietoa saa onneksi nykyisellään hirmuisesti joka paikasta mutta tärkeintä on kertoa omat toiveet nimenomaan terveydenhoitajallesi jolloin hän voi suunnitella sinun neuvolakäynnit sinun näköisiksesi =)

Onnea vaan teillekin odotukseen :hug:

Täällä pääkaupunkiseudulla ainakin ensimmäisellä kerralla varataan tunnin aika terveydenhoitajalle. Vaikka itse odotan kolmatta, kaikki samat jutut käytiin läpi kuin ensimmäisen raskauden aikanakin. Oteaan pissanäyte, verinäytteet, verenpaineet, punnitaan ja yleensä kyselee elämäntavoista. Sitten kerrotaan juuri näistä ruoka-aineista, mitä tulee välttää. Ja annetaan yleistä informaatiota, mitä liikuntaa voi harrastaa ja juuri hammashoidosta yms. Ekassa raskaudessa olisin kyllä ollut aivan tietämätön ellei näitä olisi käyty neuvolassa läpi!

Älä ole pilkunnu*sija vaan ota asia puheeks ensi kerralla. Kaikki ei ole 100% totuuksia mitä olet netistä lukenut raskausaikana kielletyistä asioista. Maailmassa nimittäin olis tosi suuri kohtukuolleisuus ja 90% lapsista ois vammaisia jos kaikki olis totta mitä kirjoitetaan...

Milloinkohan sitä seuraavan kerran sitten mennään neuvolaan? Kun ei ole mitään tietoa, miten usein siellä käydään, enkä tampio tajunnut kysyä sitäkään! :( Olen menossa verikokeisiin 4.1. sille terkalle. Onkohan se toinen neuvolakäynti sitten?

Alkuperäinen kirjoittaja Joulupukkitar:
Milloinkohan sitä seuraavan kerran sitten mennään neuvolaan? Kun ei ole mitään tietoa, miten usein siellä käydään, enkä tampio tajunnut kysyä sitäkään! :( Olen menossa verikokeisiin 4.1. sille terkalle. Onkohan se toinen neuvolakäynti sitten?

tai sitten saat neuvola ajan silloin. Yleensä neuvolassa käydään kerran kuukaudessa. Yleensä täällä on kyllä sen seuraavan ajan saanu aina käydessään.

onhan se jos olet menossa :)
siellä on varmasti joku syy miksi verikokeet otetaan erikerralla, ei sillä ns. ekalla kerralla.
Ja sitten varmasti myös jotain muutakin selviää.
Kysäise!!

Mut toisaalta, minusta oli ainakin kiva saada neuvolasta iso kasa kaikennäköisiä lehtisiä, no joo...läytyyhän ne tiedot netistäkin, mut tykkäsin tosi paljon esim. VauKirjan odotuspäiväkirjasta minkä sieltä sai, siihen on mukava kirjoitella joka viikko raskaudenetenemisestä, ja katsoa että mitä milläkin viikolla tapahtuu jne..

Alkuperäinen kirjoittaja sirkkatälli:
Jos jatkaisit ihan normaalia elämää, raskaushan ei ole mikään sairaus, eikä sen takia pidä pidättäytyä kaikesta tai heittäytyä hysteerikoksi.

Nimenomaan näin.
Ja ole onnillenen, että sulla on "normaali" neuvolan täti. Koska se ei nyt ohjeistanut sinua nipulla kieltoja, niin luultavasti se tulevaisuudessa hyväksyy sen, että lasesi saattaa kaasvaa välillä keskikäyrän ylä- tai alapuolella.

EIkai sitä nyt ensimmäisellä käynnillä kaikkea ehditäkään käydä lävitse. Sä kuule, ehdit täälläkin vielä moneen otteeseen manata, kun aina jankataan samoista asioista siellä neuvolassa.
9kk on lyhyt aika, mutta pitkä odottavalle. Älä nyt turhaan tuollaisesta stressaa, sitä paitsi raskautesi on vielä niin alussa että ehdit laukata siellä neuvolassa vielä lukuisia kertoja.

Ensimmäisellä neuvolakerralla otettiin verenpaine, hemppa ja paino. Lisäksi kysytiin lähisuvin sairauksista ja täytettiin nvl-kortti. Mukaan sain esitteitä terveellisestä ruokavaliosta ja myös sen lapun, jossa on kerrottu niistä ruuista, joita kannattaisi välttää raskauden aikana. Lisäksi sain Vau'kirjan ja Liberon raskauspäiväkirjat ja joitain muitekin infolappusia. Ainakin tuo tuo vältettävien/harkittavie ruoka-aineiden listan luulisi olevan sen verran tärkeä, että se annetaan mukaan.

Hei!

Kävin eilen ensimmäisessä neuvolassa mieheni kanssa ja odotan siis esikoistani. Voisiko joku vähän kokeneempi ottaa kantaa, oliko tämä käynti ihan asiallinen. Juttelin ystäväni kanssa ja hänellä on naapurikunnassa ollut ihan eri meininki. Minä en esimerkiksi saanut lainkaan tietoa ravinnosta, tulevista neuvolakäynneistä, synnytyssairaalasta, raskausajan liikunnasta, hammashuollosta. Ainoa ravintoon liittyvä puheenaihe oli se, kun kysyin maksan syönnistä ja A-vitamiinista yleensä. Ystäväni oli saanut tietoja, vaikka odottaa jo toista lastaan, minä ensimmäistä!

Enpä sitten hölmönä ekakertalaisena tajunnut ottaa noita asioita siinä puheeksi, jälkeenpäin kaikki tuli mieleen ja sitten kun juttelin ystäväni kanssa. Mitään materiaalia en myöskään saanut mukaani.

Onko tämä nyt jotain säästöä taas vai? Pitääkö kaikki ottaa itse selville?? Koko käynti kesti sitäpaitsi vain reilut puoli tuntia. Miehen kanssa maksetaan tähän cityyn sen verran veroja, että luulisin, että meillä olisi oikeus johonkin palvelun tasoon. Vtuttaa kun ei niin hyvätuloisia sentään olla, että yksityisellä kävis neuvolassa.

Olenko niuho, jos soitan neuvolaan ja valitan asioista. Vai kaivanko vaan kuoppaa sillä itselleni...

Ensimmäisellä kerralla meill ävain täytettiin papereita, toisella kerralla vasta alkoi ne ruokavalistukset ja punnitukset.. Ei se eka käynti mikään ihmeellinen ole, yleensä tiedot otetaan ylös jne.

no mut kyllä silti se perus ohjeistus ja tietoa raskauden kulusta yleensä annetaan edess ekalla kerralla. vaikka sen jälkeen siellä käynti onkin yksilöllisempää. sit siel yleensä annetaan tietoa äitiys ja isyyslomista ja isyydestä muutenkin.

Yhteistyössä