Älä aina usko, mitä kuulet ja näet ihmisestä päällepäin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Voi herranjestasherranjestas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Voi herranjestasherranjestas

Vieras
Onko palstalaisilla kokemuksia narsistisista läheisistä, ex-miehistä tai -naisista esim. Miten ihmeessä olette saaneet eron jälkeen lähipiirin (edes omat sisarukset ja vanhemmat) uskomaan, että mies/nainen ei ollutkaan maailman paras ja ihanin ja kiltein?

Itse olin pitkään suhteessa, jossa miehen narsistisuus alkoi ilmetä oikein kunnolla vuoden yhdessäolon jälkeen. Mies oli otdella tykätty ja ihailtu, sosiaalinen, auttavainen, miellyttävä. Valehtelua alkoi ilmetä, ne hän korjasi uusilla valheilla tai vaihtamalla puheenaihetta, suuttumalla, että väitän häntä valehtelijaksi, olen luulosairas, tyhmä, luonnevikainen, hullu, kuvittelen omiani jne. Tätä jatkui vuosia ja koin ihan uskomatonta henkistä väkivaltaa, sekä fyysistä väkivaltaa. Yhtenä hetkenä olin tyhmä ja hän ei suostunut kuuntelemaan minua, toisella hetkellä olin maailman viisain, ihanin, tärkein ja rakkain- varsinkin, jos muita ihmisiä oli paikalla. Silloin hän oli aina kohtelias, hymyssäsuin, esitti olevansa niin hellä ja rakastava.

Minulle asia ei kuulu sinänsä, mutta ex kertoo sanoneensa nykyiselle naisystävälleen suhteestamme kaiken. Olen kuullut, että hän on puhunut monelle puolustaneensa itseään minulta. Kuitenkin jättänyt kertomatta, että on saattanut kuristaa, jos vaikka olen puhunut hänen mielestään hänen päälle. Se vain inhottaa, että vaikenin tästä vuosia ja sisarukset ja vanhempani uskovat, että vain minussa oli vikaa, koska mies on niin mukava ja lähes täydellinen. Erään ystävän kanssa välit kylmenivät, kun hän tahtoi uskoa ennemmin ex:n puheita, vaikka sanoin, että voinsin jopa ex:n kuullen samat puhua, mikä sinänsä on aika tarpeetonta. Ei ollut sitten tosi ystävyyttä:(

En itsekään ollut täydellinen suhteessa, mutta ex:n kohtelu oli ihan järkyttävää. Olen jo käynyt suhteen aikana terapiassa ja nyt jatkan terapiaa vielä , tiedä kuinka pitkään.

Ex luulee, että tunnen mustasukkaisuutta hänen nykyisestä naisystävästään, vaikka tunnen tätä kohtaan pelkkää sääliä. En kuitenkaan näe viisaana lähteä nykyistä naisystäväänsä varoittamaan millään lailla, koska tuskin hän uskoisi minua ja saisin vain leiman otsaani.

Mielisairaalassa tuli käytyä, terapiassa, psykiatrilla, syötyä masennuslääkkeitä, kokeiltua itsemurhaa jne. Nyt ymmärrän, että jatkuva hokeminen ex:ltä sai minut lopulta hetkellisesti uskomaan, että kuvittelen omiani, en ajattele positiivisesti, minulla on päässä vikaa, asiat ovat pääni sisällä jne.

Olen lukenut paljon patologisesta valehtelusta, narsismista jne. Aika hyvin nämä exään täsmäävät. Vuosia sitten eräs psykiatri sanoi, että sinulla on narsistinen mies, hänen pitäisi olla täällä eikä sinun. Nyt sen vasta ymmärrän.

Mulla oli yksi exä, vuosien takaa, asuin hänen kanssaan reilun vuoden (nuori ja tyhmä kun silloin olin). Hän oli juuri samanlainen kuin sinunkin exäsi: hyväkäytöksinen, melkeimpä lipevä, ystävällinen kun muita oli läsnä jne. Mutta kun jäimme kahden, hän muuttui täysin: hän valehteli, ei suonut minulle mielipiteitä mistään (ne olivat hänen mielestään täysin vääriä ja naurettavia, lapsellisia ym) ja hän yritti hallita muutenkin kaikkea mitä tein, sanoin ja ajattelin. Kun erosin hänestä, sain kuulla minkä virheen olen tehnyt, olen menettänyt hyvän miehen ja tulevan isän... :headwall:

Ei auttanut, kun yritin kertoa millainen hän todella oli, ei minua uskottu. Nykyään tiedän hänellä olevan noin parikymppinen nuori nainen avovaimona, sääliksi käy tyttöä...

Alkuperäinen kirjoittaja kangasajuruoho:
Minä kyllä tiedän.

Ja sitten jos seniin kaltoinkohdeltu raukka on rahantarpeessa, niin miettikää vielä kolmannenkin kerran.

Isäni on vain muutaman muunkin kuin omansa rahat juonut.

Juu, rahantarpeessa tosiaan on, ei juomisen takia, mutta kun lainat kovat ja silti ostelee uutta autoa yms. Koko ajan valittaa raha-asioista, äitini alkoi vasta takaamaan hälle lainaa mm.

Mutta miten nyt saan edes omat vanhemmat ja siarukset uskomaan, että puhun totta. Ex väittää jotain ihan muuta ja äiti epäilee, että mulla on jotain mielenterveyshäiriöitä, jee jee. En osaa tämän vuoksi paljoa pitää häneen yhteyttä, samoin kaikkiin sisaruksiin. Yhden siskon sain nyt vakuutettua siitä, että en valehtele menneestä suhteesta, vaan ex.

Ex on tekemisissä edelleen tiiviisti esim. kahden veljeni kanssa. Pitääkö minun kertoa heille menneen suhteen oikea laita vai antaa olla? Kun vähän sellainen typerä olo tulee, jos omat lähimmäiset kuvittelee mun kusettavan tällaisia.

että on tämä narsitinen luonne nyt jotenkin muotia, kun siitä puhutaan joka paikassa? vähän kuin masennus-sanakin on kärsinyt inflaation, niin taitaa tällekin käydä.

Telkkarista tuli vasta siinä Helena Rauhalan haastattelu ohjelmassa en nty musita sen nimee hyvä haastattelu ko. aiheesta siinä oli psykiatri mies ja narsistienuhrit tuki ry (tai joku sellainen yhdistys) nainen jotka on kirjottanu aiheesta kirjan. Löytyiskö se ohjelma yle areenalta?

Alkuperäinen kirjoittaja pakko kysyä:
että on tämä narsitinen luonne nyt jotenkin muotia, kun siitä puhutaan joka paikassa? vähän kuin masennus-sanakin on kärsinyt inflaation, niin taitaa tällekin käydä.

Ehkä siitä puhutaan vain nykyisin avoimemmin kuten masennuksestakin. Masennushan on nykyään lisääntynyt valtavasti esim. nuorten keskuudessa.

Yhteistyössä