Akvaariosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Osaisko kukaan neuvoa?? Meillä on ollut akvaario jo muutaman kuukauden (aiemmin meillä on ollut monta vuotta akvaario, muutaman vuoden oli tässä välissä pois ja ostettiin uusi). Haettiin miljoonakaloja ja platyja. Toin kalat kotiin ja huomasin, että miljoonakalauroksissa oli pilkkutauti. Nyt en ole saanut koko aikana sitä tautia häviämään akvaariosta. Eilen aloitin kolmannen lääkekuurin sinne. Vettä on vaihdettu ja pohjaa imuroitu, silti tuo tauti jyllää. Yli puolet kaloista on jo kuollu. Ennen kalojen hankkimista akvaario oli tyhjillään viikon. En voi ostaa uusia kaloja, kun ei vanhatkaan siellä elä. Harmittaa tosi paljon. En tiedä, että mitä ihmettä pitäis tehdä!?

"Akvaario oli tyhjillään viikon ennen kalojen hankkimista?" Menitkö siis perse edellä puuhun eli et kypsyttänyt bakteeriympin kanssa sitä akvaariota ennen kalojen hankintaa. Googleta akvaarion kypsytys jos et edes tiedä mitä se tarkoittaa. Kalasi ovat huonoissa olosuhteissa ja sairastuvat jo siksi, veteen kertyy nitriittiä. Entä kovetitko vettä miljoonakaloille sopivaksi? Mikä on kokonaiskovuus, mikä karbonaattikovuus ja mikä pH? Kenties ostamasi kovan veden kalat ovat vielä väärissä olosuhteissa.

E meillä kypsytetty akvaariota viikkoakaan kun ensimmäiset muutaman kalaa sinne hankimme. Tauti tuli kai liikkeestä, vika ei ole elinympäristöstä, luulisin. Paljonko niitä sairaita kaloja sitten on ja onko vain miljoonakaloissa? Itse hävittäisin kaikki sairaat, jos hoito ei auta. Lääkkeet tuhoaa luonnollisen kasvuympäristön:/

Vesiarvot ovat olleet ihan ok. Nitriitti ja ph. Niitä oon mittaillu. Myös vesi on koko ajan saman lämpöistä. No mä sain nämä ohjeet akvaarioliikkeestä ja toimin niiden mukaan. Vedenparannusainetta on käytetty. Akvaarion kypsytyksestä kyllä tiedän, mutta akvaarioliikkeen mukaan siihen ei ollut tarvetta. Joten en ole todellakaan ihan omin päin toiminut! Mutta se, että akvaarioliikkeessä myydään sairaita kaloja, niin on mun mielestä väärin ja nyt yritän saada sen taudin hävitettyä. Miljoonakalojen vesi oli sinistä, joka värjäytyy siitä lääkkeestä.

Ei se tauti yleensä puhkea hyvissä olosuhteissa. Stressi ja huonot olosuhteet sen laukaisevat. Lisäksi monet liikkeet myyvät yleislääkettä joka ei lainkaan auta pilkkutautiin. Jos on kolme kuuria pistänyt, jossain on todellakin vikaa. Kyllä sen pitäisi yhdellä kuurilla lähteä. Lääke on takuulla väärä.

Jos akvaariota ei kypsytä, veteen muodostuu nitriittiä. Normaalissa toimivassa akvaariossa bakteerit muuttavat haitallisen nitriitin nitraatiksi eli kasvien ravinteeksi. Jos akvaario on oikeasti jätetty kypsyttämättä eikä ole edes niitä starttilitkuja käytetty (mitä akvaarioliikkeet joskus myyvät aloittajalle, sis. bakteereja), kalat ovat todella huonoissa olosuhteissa :( ikävää, ettei ole otettu asioista selvää. Kannattaisi googlettaa vaikka aqua-web eli suomalainen luotettava palsta jossa annetaan neuvoja aloittelijoillekin.

Kuten tuossa aiemminkin jo kirjoittelin, niin kalat olivat valmiiksi sairaita... Eikä sieltä liikkeestä mainittu asiasta. Mulla on ihan pilkkutautiin tarkoitettu lääke.

Ap

Yhteistyössä