Akvaario, kertokaa mulle niistä.

Rouva Räpylä

Aktiivinen jäsen
09.07.2006
2 265
0
36
Meillä on kauan ollut mietinnässä lemmikki. Nyt tuli vastaan sellainen, minkä minä (tuleva pääasiallinen hoitaja) voisin hyväksyä, akvaariokalat. Kissa kun ei allergian takia käy ja mitään liskoja, rottia tai koiria en halua. Jotain sivuja lueskelin netistä ja kyseltiin lemmikkikaupassa, mut kertokaa mulle millasta niiden hoito oikeasti on.

Toisaalta mietityttää, että onko järkeä ottaa mitään ollenkaan. Just ja nimenomaan siksi, että ollaan helposti viikko pois kotoa ja pitäis olla aina joku joka hoitais sillä aikaa.

Meillä oli pitkään akvaario mutta jos sen meinaa saada pysymään hyvässä kunnossa niin melko tiheää hoitamista sekin vaatii. Mitä pienempi akvaario niin sitä tiheämpi puhdistusväli ettei ihan pientä allasta ainakaan kannata ottaa! Meillä oli 100 litran tankki ja sekin liian pieni. Levää kertyi tosi nopeeta ja mitenkään ei lasten kanssa ehtinyt putsaamaan niin usein kuin olisi pitänyt. Oli se muuten ihan kiva... aina silloin kun oli siisti. :whistle:

Meillä oli sama homma ettei voitu oikein mitään muuta lemmikkiä ottaa kun oltiin välillä poissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:
Meillä oli pitkään akvaario mutta jos sen meinaa saada pysymään hyvässä kunnossa niin melko tiheää hoitamista sekin vaatii. Mitä pienempi akvaario niin sitä tiheämpi puhdistusväli ettei ihan pientä allasta ainakaan kannata ottaa! Meillä oli 100 litran tankki ja sekin liian pieni. Levää kertyi tosi nopeeta ja mitenkään ei lasten kanssa ehtinyt putsaamaan niin usein kuin olisi pitänyt. Oli se muuten ihan kiva... aina silloin kun oli siisti. :whistle:

No mä just tota luin et joka viikko vahdetaan puolet vedestä ja joka päivä pitäis tarkistaa onko siisti. Hmm. Mut onhan se tietty tiedossa et lisää hommaa se tuo, jos jotain lemmikkiä haluaa. Jos ei sit ajoita sellaisen ottoa tonne 10v päähän ja pistä lapset itse hoitamaan ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Räpylä:
Alkuperäinen kirjoittaja Pure Dynamite:

No mä just tota luin et joka viikko vahdetaan puolet vedestä ja joka päivä pitäis tarkistaa onko siisti. Hmm. Mut onhan se tietty tiedossa et lisää hommaa se tuo, jos jotain lemmikkiä haluaa. Jos ei sit ajoita sellaisen ottoa tonne 10v päähän ja pistä lapset itse hoitamaan ;)

Nii-i. Se veden vaihtaminen + pohjan putsaaminen ei ihan pikkuhomma ollut. Siihen sai varata ihan hyvän tovin ja hommasta ei tullut oikein mitään jos pienet lapset sähläsi vieressä. En sanoisi että akvaarion kanssa mitenkään helpommalla pääsee. Meillä sen hoito meni lopulta aika leväperäiseksi että päätettiin kokonaan luopua. :D

Isompi lapsi osaisi varmaan hoitaakin akvaariota itse jos vaan kiinnostusta.

Joo, tosiaan mitä pienempi, sen työläämpi. 200 l tai vähän reilumpi on aika kiva, mahtuu yleensä fiksusti olohuoneeseen eikä tarvitse kokoajan olla puunaamassa.

Lomaruokintaan on kehitetty ihan omat toimivat juttunsa, niihin kannattaa tutustua etukäteen, jos olette paljon matkoilla ja lomahoito mietityttää. Akvaario on kaunis lisä kotiin ja kalojen elämää on rentouttavaa katsella, mutta kyllä se tosiaan työtäkin vaatii. Riippuu ihan ihmisestä, oma ystäväni pitää akvaarionsa hoitamista kivana ja helppona puuhana, itse taas en jaksanut kovin montaa vuotta, vaan tyydyn ennemmin ihan vain koiraperheen elämään. ;)

On siis myös asenne- ja motivaatiokysymys. :)

ps. Googlaa Aquaweb

Mä en tykkää eläimistä jotka saattaa raapasta tai purasta, niin ei kauheasti ole vaihtoehtoja mitä eläintä suostuisin hoitaa. Kuitenkin ajatus lemmikistä olis kiva ja on sitä tosiaan mietitty. Olen mä allerginenkin, että seki rajoittaa noita purevien ja raapivien eläinten ottoa ;) Ton siivoushommanki voi kuitenki hoitaa sisällä eikä tartte mennä kaatosateella pissattamaan jos ei huvita. Mut pitääpä miettiä ja tuumia. Kiitti tosta googlevinkistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ilona:
Joo, tosiaan mitä pienempi, sen työläämpi. 200 l tai vähän reilumpi on aika kiva, mahtuu yleensä fiksusti olohuoneeseen eikä tarvitse kokoajan olla puunaamassa.

Lomaruokintaan on kehitetty ihan omat toimivat juttunsa, niihin kannattaa tutustua etukäteen, jos olette paljon matkoilla ja lomahoito mietityttää. Akvaario on kaunis lisä kotiin ja kalojen elämää on rentouttavaa katsella, mutta kyllä se tosiaan työtäkin vaatii. Riippuu ihan ihmisestä, oma ystäväni pitää akvaarionsa hoitamista kivana ja helppona puuhana, itse taas en jaksanut kovin montaa vuotta, vaan tyydyn ennemmin ihan vain koiraperheen elämään. ;)

On siis myös asenne- ja motivaatiokysymys. :)

ps. Googlaa Aquaweb

Juu, kaunis sisustuselementti akvaario kyllä on hyvin hoidettuna ja tuo sopivaa raikkauttakin huoneilmaan. =)

Meriakvaario olisi tosi ihana jos joskus olisi sellaiseen aikaa ja resursseja. Tavallinen akvaario tuntui vähän tylsältä pidemmän päälle. Siksikin siihen kyllästyi.

Motivaatiojuttuhan tuo vain on. Voi akvaarion siivoaminen rentouttavaakin hommaa olla jos siihen niin asennoituu. Meillä vaan ei ollut juurikaan sellaisia hetkiä että olisin pystynyt siivoamiseen kunnolla keskittymään lasten kanssa niin se oli kaoottista touhua. :| Mies kun oli melkein aina pois ja akvaario jäi miun harteille.

Meillä on 100 litran akvaario, mies hoitaa sen pääasiassa, mie laitan aamuisin ruokaa jos mies ei oo kotona.
Välillä, kun kasvit kasvaa liikaa/kun akvaario alkaa näyttää likaselta niin mies tyhjentää sieltä osan vedestä, puhdistaa suodattimen, siistii kasveja ja sit tietty täyttää sen.

Ja tosiaan, jos matkustelee niin on olemassa jonkinlaisia ruokinta-automaatteja. Sen tarkemmin en tiiä niistä kun ei olla ite tarvittu.

Yks sitten, jos haluaa terraarion niin voihan hankkia kilpikonnan. Anopilla on, en kylläkään siitä tiedä sen enempää kuin että viikossa pitävät paastopäivän tai kaksi. Ja lämpölamppu pitää olla kans.

Kilpikonnaa olen kerran hoitanu jonku aikaa ja en mä sellasta halua. Hmh. Jatkan miettimistä :D Yksin mäki sen hoitaisin, mies kun ei ole kotona kuin viikonloput. En usko, että mulla ongelmaa tulis sen hoidon suhteen muuta, ku jos laiskuus iskee. Mut senhän ei oikeen sopis sit iskeä. Harmi ku kellää tutulla ei ole ni en voi käydä harjoittelemassa.

Esikoinen antoi kuopukselle sellaisen ihan pienen akvaarion.Usein sitä pitää siivota ja kaloja siellä ei ole kuin kaks pohjamonniskaa ja tänään ostin neljä tetraa ja neljä keltabarbia.
Se on kuitenkin tosi ihana ja kaloja on kiva seurata.
Illalla kun sammuttaa muualta valot ja jättää akvaarioon niin se on tosi kaunis.
Juuri tänään laitoinkin aloituksen aiheesta kun tekis mieli sellaista 250 litraista,on vaan uutena hirmu kallis joten käytettynä pitäis löytää.
Minusta se on ihana ja se hankittiin nyt kun yhdelle poikasista puhkesi astma ja jouduttiin luopumaan kaikista muista lemmikeistä ison itkun kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Esikoinen antoi kuopukselle sellaisen ihan pienen akvaarion.Usein sitä pitää siivota ja kaloja siellä ei ole kuin kaks pohjamonniskaa ja tänään ostin neljä tetraa ja neljä keltabarbia.
Illalla kun sammuttaa muualta valot ja jättää akvaarioon niin se on tosi kaunis.
Juuri tänään laitoinkin aloituksen aiheesta kun tekis mieli sellaista 250 litraista,on vaan uutena hirmu kallis joten käytettynä pitäis löytää.
Minusta se on ihana ja se hankittiin nyt kun yhdelle poikasista puhkesi astma ja jouduttiin luopumaan kaikista muista lemmikeistä ison itkun kanssa.

Mä muistan kans, ku oli ihana seurata akvaarioita sellaisissa paikoissa missä lapsena kyläilin. Ja vie ne huomion vieläki, ku on kivaa seurailla. Lapsetki tykkäis varmasti ja vois mun kans opetella ruokkimista jne. Lapsihan sitä lemmikkiä on alkanut toivoakin... Mä jo ehdin tänään katella hintojakin, aika kalliiksihan sen osto taitaa tulla ku pitää olla ite akvaario ja kaikki systeemit sinne.

Harmi kun olette joutunu luopumaan lemmikeistä :(

Meillä on 200-litrainen tankki kolmella aksolotlille ( :heart: ) ja 300-litrainen kaloille ja ravuille.

Hoitotoimenpiteisiin ei mene kuukaudessa montaakaan hetkeä aikaa, sillä vaihdan vedet akvaarioihin puutarhaletkun avulla. Aiemmin kannoin vedet sankossa ja se oli työlästä ja märkää hommaa. Ulkosuodattimia ei tarvitse putsata kovin usein, toisin kuin sisäsuodattimia.

Liika pohjan lappoaminen, suodatinten peseminen ja veden vaihtaminen tekee akvaariolle hallaa, sillä silloin akvaarioon ei pääse kehittymään bakteeristoa, joka itsessään hoitaa akvaarion puhtauden.

Itse en voi kuin suositella akvaarioharrastusta. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Räpylä:

Mä muistan kans, ku oli ihana seurata akvaarioita sellaisissa paikoissa missä lapsena kyläilin. Ja vie ne huomion vieläki, ku on kivaa seurailla. Lapsetki tykkäis varmasti ja vois mun kans opetella ruokkimista jne. Lapsihan sitä lemmikkiä on alkanut toivoakin... Mä jo ehdin tänään katella hintojakin, aika kalliiksihan sen osto taitaa tulla ku pitää olla ite akvaario ja kaikki systeemit sinne.

Harmi kun olette joutunu luopumaan lemmikeistä :(
Sen verran neuvoisin nyt kauheen viisaana vajaan vuoden akvaariokokemuksella (naur*) ettei kannata hankkia kovin pientä,se on isotöisempi.
Mun esikoisella ja miniällä on sellasia yli 300 litraisia ja ne on paitsi tosi näyttäviä sisutuksessa,paljon helpompihoitoisia kunnei tarvi jatkuvasti nyppiä.
Ja kannattaa katsella ja kysellä käytettyinä,itse tänään olen illalla katsellut mm. keltaista pörssiä,huutonettiä ja kauppojen seinilläkin olen nähnyt iloituksia joissa saa kalatkin mukana ja hinta suht edullinen verrattuna kaupasta uusiin.'
Tänään kun kävin ostamassa nuo pikku kalat ja ruuat ja kyselin hintoja niin liki 1000 euroa maksaisi uutena 250 litrainen kaikkine tykötarpeineen kaloineen päivineen.
Käytettynä voi saada reilusti alta 200 euron.

Edelliseen lisäten: Käytettyä akvaariota hommatessa kannattaa ostaa sellainen, joka on vielä myyntihetkelläkin käytössä, jotta näet sen kunnon samoin tein. Myös silikonien vaihtoa kannattaa harkita.

Päivitähän sitten kotivakuutustasi niin, että se korvaa akvaarion tahallisesta tai tahattomasta hajoamisesta koituvat kustannukset. Muutama sata litraa vettä lattialla kun voi saada pahaa jälkeä aikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Besserwisser:
Meillä on 200-litrainen tankki kolmella aksolotlille ( :heart: ) ja 300-litrainen kaloille ja ravuille.

Hoitotoimenpiteisiin ei mene kuukaudessa montaakaan hetkeä aikaa, sillä vaihdan vedet akvaarioihin puutarhaletkun avulla. Aiemmin kannoin vedet sankossa ja se oli työlästä ja märkää hommaa. Ulkosuodattimia ei tarvitse putsata kovin usein, toisin kuin sisäsuodattimia.

Liika pohjan lappoaminen, suodatinten peseminen ja veden vaihtaminen tekee akvaariolle hallaa, sillä silloin akvaarioon ei pääse kehittymään bakteeristoa, joka itsessään hoitaa akvaarion puhtauden.

Ja mulla on ollut nuorena kaksi pientä tosi eläväistä akvaariota..mutta nyt laitoin puolitoista vuotta sitten uudestaan tuon satalitraisen, enkä millään saa vesiarvoja kuriin!! Oon vaihtanut vettä useammin ja nyt kokeillut vähemmällä vaihdolla. Vastikään kuoli monta miljoonakalaa ja kultakala ui nyt välillä selkää. En ymmärrä!!! Meiän veessä varmaan jotain vikaa tai koira kusee salaa akvaarioon :O

Alkuperäinen kirjoittaja eimitäänhajuamitätekis:

Ja mulla on ollut nuorena kaksi pientä tosi eläväistä akvaariota..mutta nyt laitoin puolitoista vuotta sitten uudestaan tuon satalitraisen, enkä millään saa vesiarvoja kuriin!! Oon vaihtanut vettä useammin ja nyt kokeillut vähemmällä vaihdolla. Vastikään kuoli monta miljoonakalaa ja kultakala ui nyt välillä selkää. En ymmärrä!!! Meiän veessä varmaan jotain vikaa tai koira kusee salaa akvaarioon :O

Heitäpäs akvaarioon puolisen desiä merisuolaa, vai ootko jo kokeillu?

[/quote]

millaset arvot sulla tällähetkellä?

Edelliseen lisäten: Käytettyä akvaariota hommatessa kannattaa ostaa sellainen, joka on vielä myyntihetkelläkin käytössä, jotta näet sen kunnon samoin tein. Myös silikonien vaihtoa kannattaa harkita.

Päivitähän sitten kotivakuutustasi niin, että se korvaa akvaarion tahallisesta tai tahattomasta hajoamisesta koituvat kustannukset. Muutama sata litraa vettä lattialla kun voi saada pahaa jälkeä aikaan.

Just tuon vuoksi haluaisin ihan uuden.Vaikkei sekään välttämättä mitään takaa.

Alkuperäinen kirjoittaja eimitäänhajuamitätekis:

Heitäpäs akvaarioon puolisen desiä merisuolaa, vai ootko jo kokeillu?

:O :O TÄH!! Siis makeavesiakvaan merisuolaa?? Sitä ruokakaupasta saatavaa?? Nyt löit kalikalla otsaan! Mitäs tuon sitten pitäisi tehdä? Pitääkö vettä vaihtaa ennen/ jälkeen? Ei kai mun kalat kuole siihen ( yksi iso fisu saattais syödä niitä rakeita.)

Alkuperäinen kirjoittaja .:

millaset arvot sulla tällähetkellä?[/quote]

Just tuon vuoksi haluaisin ihan uuden.Vaikkei sekään välttämättä mitään takaa.

Ainakin meidän kotivakuutus (korkein taso) korvaa kaikki vahingot, jos sellaista pääsisi sattumaan, eikä akvaarioita ole tarvinnut vakuuttaa millään lailla erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Alkuperäinen kirjoittaja .:

millaset arvot sulla tällähetkellä?

[/quote]

Oon testaiilu pikatestillä ja sellasilla aineilla.. Ei muuten näytä samoja lukemia, mutta veden kovuus on päin peetä samoin ph ( ph oli aina tosi hyvä kun oli ne pikku akvat) ..olikohan vielä muuta.

Yhteistyössä