akvaario harrastus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nemi84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

nemi84

Uusi jäsen
23.02.2008
28
0
1
kertokaahan miten se toimii.siis tiedän että vettä pitää vaihtaa..mitä pienempi akvaario sitä enemmän vai työtä??

meilä lapset haluisin lemmikkiä ja myös akvaario kelpaisi.miehelleni sekin kelpaisi.itse suostuisin marsuun,kaniin tai hamsteriin.tosin minulle se hoitaminen jäisi.muksut 8,6,4.

mitkä kalat "hyviä"..miten saisin näyttävän akvaarion..taistelukalojahan voi olla vain yksi..

Alkuperäinen kirjoittaja joanna1984:
kertokaahan miten se toimii.siis tiedän että vettä pitää vaihtaa..mitä pienempi akvaario sitä enemmän vai työtä??

meilä lapset haluisin lemmikkiä ja myös akvaario kelpaisi.miehelleni sekin kelpaisi.itse suostuisin marsuun,kaniin tai hamsteriin.tosin minulle se hoitaminen jäisi.muksut 8,6,4.

mitkä kalat "hyviä"..miten saisin näyttävän akvaarion..taistelukalojahan voi olla vain yksi..

Meidän kokemuksella akvaario on oikeasti vähän tylsä lapsille (ehkä jotkut lapset tykkääkin) kun sitä ei voi sillään helliä jne. Helpoin meillä ollut minihamsteri, elää noin 2-3 vuotta ja pieni ja vähään tyytyväinen, sitä voi silti silittää ja leikkiä sen kanssa.
Kaikista kivoin on tietysti kissa tai koira (mutta ne elää pitkään ja vaari eritavalla asioita) Meidän 9v tytöllä on oma kissa ja hoitaa sen kyllä todella hyvin itse. (tietysti koko perheen lemmikki ja näin maalla on helppoa kun kissa saa olla ulkona vapaana miten tahtoo kun meidän "tontti" on niin iso että sillä pysyy aika hyvin) Pojalla 11 v on akvaarioa, ja ihan siitä sinällään tykkää mutta se hoitaminen on jäänyt tosi vähään. Onneksi akvaario on aika iso, olisko öö mitäs sanoisin 200 litraa, niin aika hyvin pysyy hyvänä vettä lisäämällä ja suodatinta puhdistamalla. Silti siitä on aika vähän iloa pidemmän päälle.

Mutta mistä kukin tykkää siis =) Käytettyja akvaarioita kaloineen ja kasveineen myydään aika usein, hankkisin sellaisen jos haluisin, ihmiset kyllästyy ja myy kaiken kerralla. Uutena kaiken ostaminen akvaarioliikkeestä on yllättävän kallista, veikkaisin että tonni menee jotta kaiken saa (no ehkä vähän ylikanttiin mutta monta sataa silti) Kaloista osaavat akvaarioliikkeessä hyvin neuvoa.

Tsemppiä eläinharrastukseen

Niin kyllähän akvaarionhoitoon kuuluu paljon muutakin, laseja pitää pestä, hiekkoja pestä, vaihtaa vettä, lisätä vettä, puhdistaa suodatin, huomioida veden happamuus (ja mikä lie) ruokkia kalat, hoitaa kasvit jne. Kaippa iso on aika paljon helpompi, meillä oli joskus 50 litrainen ja se oli aika niin likainen että hävettää, vaikka omasta mielestä kohtuullisesti sitä hoidettiin. Tätä isompaa on paljon helpompi hoitaa mutta pelkkä veden vaihto ei kyllä riitä.

Alkuperäinen kirjoittaja mutukka lisää:

Niin kyllähän akvaarionhoitoon kuuluu paljon muutakin, laseja pitää pestä, hiekkoja pestä, vaihtaa vettä, lisätä vettä, puhdistaa suodatin, huomioida veden happamuus (ja mikä lie) ruokkia kalat, hoitaa kasvit jne. Kaippa iso on aika paljon helpompi, meillä oli joskus 50 litrainen ja se oli aika niin likainen että hävettää, vaikka omasta mielestä kohtuullisesti sitä hoidettiin. Tätä isompaa on paljon helpompi hoitaa mutta pelkkä veden vaihto ei kyllä riitä.

hiekkoja ei pestä.... vettä vaihdetaan ja suodatin pestään.

Minä kyllä suosittelisin esimerkiksi lukemaan tätä palstaa ensin: http://www.aqua-web.fi/forum/index.php. Sieltä saa myös apua kaloja mietittäessä yms. Ja tosiaan, monet hoitomenetelmät ovat muuttuneet, että jos silloin viime vuosikymmenellä onkin pesty koko akvaario sisältöineen, niin sitä ei enää tehdä jne...

Pienempi akvaario tosiaan likaantuu helpommin ja vesi tulee vaihtaa useammin. Siihen en ihan usko, että lapselle akvaariosta olisi lemmikin korvaajaa, ainakaan itselleni ei ole, vaikka sitä onkin mukava katsella jne...

olisinki valmis ostamaan jonku pikkusen mut mies ei anna..miten sen saisin nyt suostuteluu...itelläni ollu paljon eläiniä kuin lapsi olin..undulaattia,marsua,kania,hamsteria..sitten oli meilä myös koira ja kissa.

mutta ei kuulemma käy että hankitaan..arg.kun tiiän kuinka paljon lemmikki antaa iloa.
ja se akvaario on tylsä.minun mielestä...