Akuutti rahapula

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "harmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"harmi"

Vieras
En ole IKINÄ aikaisemmin ollut tässä tilanteessa. Tilillä on 32 euroa ja vasta puolessa kuussa tulee sairaspäiväraha.

Minulla on aina ollut parin kuukauden palkka jemmassa tilillä, aikaisemmin. Työpastani vähennettiin työntekijöitä huhtikuussa ja minut irtisanottiin 40 muun mukana. Kesällä sairastuin vakavaan masennukseen ja olen siitä asti ollut sairaslomalla.

Onneksi ei tarvitse ostaa mitään isompia nyt tässä ja onneksi rahat juuri riittivät lainanlyhennykseen.

Olen ymmärtänyt, että kun minulla on omistusasunto, niin joutuisin myymään tämän? Siis sossuasiaa sivuten. Korjatkaa, jos olen väärässä?

Kirppispöytää juuri jonotan, olen ollut jonossa kesäkuusta asti :( Ja huutonettiin laitoin jotain lasten pieneksi jääneitä haalareita ja itseltäni vaatepaketin.

Onneksi lasten ihana mummu soitteli viikonloppuna. Kertoi ostaneensa vanhemmalle lapselle talvihaalarin Reiman tehtaanmyymälästä. Teki mieli itkeä, kun olin niin onnellinen :)

Laskeppa kelan laskurilla oletko oikeutettu asumistukeen, sitä nimittäin voi saada omistuasuntoonkin eli korkoihin, vastikkeeseen, vesimaksuun ja lämmitykseen. Lyhennyksiä ei huomioida asumiskuluina.

Niin se kyllä taitaa olla, että jos on omistusasunto ei rahakirstun saranat natise.
Toisaalta se on hyvä, toisaalta huono. Huono esim. juuri sun kaltaisissa tapauksissa, kun tarvitsisit ja olisit ansainnutkin saada nopeasti apua tämänhetkiseen tilanteeseesi. Toivottavasti keksit jotain millä saat taas taloutesi balanssiin!

Voi saada sossusta vaikka olisi omistusasunto. Ei ne ensimmäisenä pakota taloa myymään. Käskevät mennä pankkiin ja sopia siitä, että makselee vähän aikaa pelkkiä korkoja. Nämä korkomenot huomioivat asumismenoina.

[QUOTE="alkup.";24562978]Kiitos, en tiennytkään tästä KELAn jutusta! Miksi siellä ei sanottu mitään kun kävin!!!!![/QUOTE]

Olen huomannut tämän saman asian! Mut ei tietenkään kelan tädit halua mitään kertoa, koska eivät näköjään halua et kukaan hakis heiltä tukia!

[QUOTE="Vieras";24562992]Mistä olet sairaslomalla, jos et ole töissäkään?[/QUOTE]

En ole ap, mutta idiootti kysymys. Jos on vaikeasti masentunut, eikä ole työkykyinen, on käytännössä mahdotonta olla työttömänä työnhakijana, koska ei ole työkykyonen vastaanottamaan työkkärin mahdollisesto tarjoamia töitä/kursseja.

Oikampi termi lienee, että on sairauspäivärähalla. Kun on tietty määrä saikkupäiviä täynnä, voi työkyvyttömyyden jatkuessa hakae kuntoutustukea/työkyvyttömyyseläkettä. Tällöin on myös paljon paremmat edellytykset mm. ammatilliseen kuntoutukseen -> työllistyminen kuin jäädä roikkumaan pitkäaikaistyöttömäksi.

Kurja tilanne :( Voisitko sopia pankin kanssa, ettet lyhennä lainaa vaikka kuukauteen tai kahteen? Kelan sivuilta kanattaa katsoa, oletko oikeutettu asumistukeen, ja sossustakin voi olla mahdollista saada jotain. Kirkon diakoniasta voi saada avustusta, ja joisain paikoissa jaetaan pienituloisille ruokapaketteja.

Asuntolainan olen sopinut ensi kuuksi niin, että maksan ainoastaan korkoja.
Ruokaa on onneksi pakkasessa ja tuolla rahalla nyt saa maidot yms. juuri ostettua.
Luojan kiitos että ei tarvitse nyt mitään isoja hankintoja tehdä!