Aknen hoito aikuisiässä (muutama kysymys)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kuinka nopeasti voi odottaa ehkäisypillereiden (yasminelle) vaikutusta akneen?
Muita hyviä vinkkejä aikuisiän aknen hoitoon? Salisyylihappotuotteita oon tässä testaillu, vaan eipä tunnu olevan vaikutusta.

Tää on mulle todella ahdistava ja arkaluontoinen vaiva, joten olisin kiitollinen kaikista vastauksista.

Ala laita hydrokortisonia kasvoihin! Ohentaa ihoa, ei hyva! Pyyda laakarilta Avitcidia, joka auttaa aknen ohella ryppyihin ja vaikka Dalacinia, joka on paikallisesti kaytettava antibiootti. Muista ottaa multivitamiini, kalaoljya ja hyvia bakteereita. Koita valttaa sokeria ja turhia hiilareita!

Alkuperäinen kirjoittaja toinen aknen uhri:
Ala laita hydrokortisonia kasvoihin! Ohentaa ihoa, ei hyva! Pyyda laakarilta Avitcidia, joka auttaa aknen ohella ryppyihin ja vaikka Dalacinia, joka on paikallisesti kaytettava antibiootti. Muista ottaa multivitamiini, kalaoljya ja hyvia bakteereita. Koita valttaa sokeria ja turhia hiilareita!

Mut jostain muistan lukeneeni, et aknesta kärsivillä on aknettomia paksumpi iho :o

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kortisonivoidetta vois kokeilla, sitä kun pitäis löytyä tuolta kaapistakin. Kuinka nopeasti on ollut huomattavissa sen vaikutukset?

Mulla ei ole auttanut koskaan.

Ja nyt on taas imetyshormonien aiheuttama akne. Lopetin imetyksen ja hain kolmen kuukauden Tetralysal-antibioottikuurin.
1kk syöty ja alkaa auttaa.
Samaan aikaa antibioottien kanssa aloitin Yaz-merkkiset e-pillerit, jotka sitten pitäis myös auttaa kunhan nuo antibiootit ensin vie tulehduksen ja auttaa alkuun.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja toinen aknen uhri:

Mut jostain muistan lukeneeni, et aknesta kärsivillä on aknettomia paksumpi iho :o

Joillakin aknepotilailla ei vaan kuolleet solut kuoriudu pois niin akkia ja iho sarveistuu, nutta se ei tarkoita etta itse iho olisi valttamatta paksumpi. Itsellani on hyvinkin ohut iho ja couperosaa. Hydrokortisoni/kortisoni ohentaa ihoa peruuttamattomasti. Aikuisian aknea tulee hoitaa erilailla, kuin nuoruusian, koska iho on jo ohentunut ja kuivunutkin. Jos osaat enkkua, niin eti Dr Perriconen aknekirja ja lue se. Oikeesti tosi hyva ja korostaa aknen sisaista korjausta dieetin avulla.

Mene ihotautilääkärille, joka määrää a-vitamiinipitoisia lääkkeitä tai lääkevoidetta. Ovat aika tujuja ja joudut todennäköisesti käymään maksakontrollissa.
Raskaaksi ei saa tulla hoidon aikana eikä ihan heti sen loputtuakaan, koska a-vitamiini saattaa aiheuttaa sikiövaurioita, mutta jos syöt e-pillereitä niin se ei sinulla välttämättä ihan heti ole suunnitelmissakaan.
Voi olla että jo 1kk kuuri auttaa eikä näppylöitä sen jälkeen enää tule, mutta jotkut tarvitsevat pidemmän hoidon.
Tsemppiä =)

Kiitos kovasti kaikille vastauksista!

Ajattelin nyt vielä hetken katsella, jos löytyis joku apteekin perustökötti tai muu keino mikä toimis e-pillereiden ohella, joita siis syön ainoastaan tän aknen takia. Siksi oisin toivonut vastauksia, että milloin odottaa noiden pillereiden tehoa akneen, jotta tietäisin milloin menen lääkäriin hakemaan tehokkaampaa hoitoa. Mulla kun tää akne ei ole ollut pitkäaikainen ongelma, vaan tämä puhkes vasta muutama kuukausi sitten. Sitä ennen iho oli ihan ok, sanoisinko normaali.

Yritän myös vaikuttaa ruokavaliolla jättämällä mahd. paljon rasvaa pois. Olen pitkään elänyt tosi rasvaisella ruokavaliolla. Voisin sanoa että laitan kermaa ihan kaikkeen ruokaan mitä laitan ja usein ruuassa on jauhelihaa, mikä on myös melko rasvaista. Olen pohtinut tämän aknen synnyn syytä ja tuo ruokavalio on käynyt mielessä. Söin myös jossain vaiheessa lähes joka toinen päivä juustohampurilaisia mäkkäristä. En tiedä onko tuo rasvainen ruokavalio voinut olla aiheuttaja. Olen kuitenkin ruokavaliosta huolimatta hoikka nainen.

Jos jollain on vielä joitain vinkkejä, niin otan kaikki kiitollisena vastaan. Ja sydämelliset kiitokset jo vastanneille vielä <3

noin 16 vuoden kokemus löytyy aknesta täältä. Kaksi Roaccutan kuuria takana. Niidenkin jälkeen akne uusi, ei tosin niin pahana. Vasta nyt 2 raskauden jälkeen iho on parempi, miten lie raskaushormonit autteneet asiaan positiivisesti, mut niin tekivät. Tohdin suositella et ilman reseptiä saat Basiron (muitakin vastaavia löytyy) voidetta apteekista, tosin kuivattaa ihoa melkoisesti ainakin aluksi. Sitten reseptillä oleva A-vitamiinipohjainen Avitcid ON HYVÄ! Lisäksi jos nää ei auta suosittelen ehdottomasti Roaccutan kuuria (vain erikoislääkärin luvalla saat sen). NIin ja tosi hyvät ovat olleet myös Omega 3 -kapselit!!! Nää paransi mun ihoa aikuisiällä todella paljon!

ei nuo yasminellet ihoon vaikuttaneet kun söin 3kk. Piti lopettaa jatkuvan päänsäryn ja mielialanvaihteluiden takia. Iho on pahemmassa kunnossa kun koskaan vaikka ikää 32v.

ap.lle[/b] Colosen kasvohoitotuotteissa on tosi hyvät puhdistusmaito ja kasvovesi,agneiholle.ite olen jo monta vuotta noita tuotteita käyttänyt,ja toiminut on.

vaikka muutama hormooni näppy ennen menkkoja tuleekin,mutta ei naama kuhahda silleen kuin ennen.
itekkin kärsinyt agnesta ja pateista koko nuoruus iän..aikoinaan apucygliniä söin kuurina.

Alkuperäinen kirjoittaja niinukka:
ap.lle[/b] Colosen kasvohoitotuotteissa on tosi hyvät puhdistusmaito ja kasvovesi,agneiholle.ite olen jo monta vuotta noita tuotteita käyttänyt,ja toiminut on.

vaikka muutama hormooni näppy ennen menkkoja tuleekin,mutta ei naama kuhahda silleen kuin ennen.
itekkin kärsinyt agnesta ja pateista koko nuoruus iän..aikoinaan apucygliniä söin kuurina.

Eiks toi puhdistusmaito jätä ihoa rasvaiseksi?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
yasminit ei mulla kyllä auttaneet, pahensivat vaan,niinkun kaikki hormonaalinen ehkäisy :(

Mulla joskus murrosiässä Harmonet-merkkiset pillerit paransi ihoa, vaikka oli siis ehkäisyyn määrätty. Nyt menin lääkärille hakemaan kyseisiä pillereitä, mutta lääkäri sanoi että niillä kestäis puolivuotta ennen kun vaikuttaa akneen ja silloinkin vaikutus minimaalinen. Ja suositteli noita yasmielleja.. nyt oon syönyt niitä viikon ja odotan vaikutusta kun kuuta nousevaa.