Äkkiä apuja! Uunilohesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blushing
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Blushing

Aktiivinen jäsen
12.01.2009
1 606
0
36
Ostin siis ekaa kertaa elämässäni lohifilettä. N. 550g. Nyt siitä pitäis sitten tehä ruokaa :ashamed:
Kävin kattelee netistä ohjeita ja ajattelin lykätä fileen uunivuokaan, päälle ruokakerman ja mausteita. Mutta siinä fileessähän on toisella puolella vielä suomut ja kaikki :o Pitäiskö mun niinkö suomustaa se eka tjtn? Vai paistanko suosiolla tommosena ja teen kastikkeen erikseen?

En oo taitava näissä hommissa en... :ashamed:

:D

Nahkapuoli alaspäin vaan vuokaan ja päälle mausteet ; sitruunapippuria, sitruunanmehua, suolaa, tillitä...mitä vaan haluat. laittaisin ruokakermasta erikseen kastikkeen tai söisin ilman kastiketta muussin kaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mari:
Laita file vuokaan nahka ylöspäin. Se irtoaa sitten kauniisti, kun kala valmis...

EIPÄS,kun nimenomaan NAHKAPUOLI alaspäin!!!Just tänään tein n.kilosen uunikirjolohen ja nimenomaan pistin nahkapuolen alaspäin =) Ensin maustoin sen ja annoin maustua siinä vuoassa sen aikaa ku uuni lämpeni ja sit puolessa välissä lorautin ruokakermaa päälle.Ja namia oli =)

Alkuperäinen kirjoittaja mirena04:
Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Mut siis eiks ne suomut oikeesti irtoo siihen kastikkeeseen jos nahka on alaspäin? :xmas:

Hmm, onkohan lohella edes suomuja....

Kyl mun sormeen ainaki irtos yks ko sitä nostelin sitä palaa. Ja kyl ne pienet pyörylät ihan suomuilta näytti, melko pitkän akvaariokalakokemuksen pohjalta arvioituna :D

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Mut siis eiks ne suomut oikeesti irtoo siihen kastikkeeseen jos nahka on alaspäin? :xmas:

No onko se pakko laittaa se kerma sinne ylipäänsä? Lohi keittyy nesteessä, ei paistu kauniiksi ja rapeaksi.

Njoo. Eipä kai. Ehkä mä teen jonkun sörsselin erikseen sitte.

Siis onko siinä nahassa oikeesti suomut vielä?!?No,pyyhi ensin sitte ne isommat vaikka talouspaperilla pois ja sitte uunivuokaan.Mutta ihan oikeesti nahkapuoli alaspäin=)! Näinhän se kala sitte paistuu ja "ruskettuu"nätisti...eiks vaan?=) Ja tosiaan toi ruokakerma kantsii laittaa sit aika loppu vaiheessa ettei kuivahda sielä jos liian kauan uunissa on.

Ok :D Laitan siis kermoineen päivineen ja varmaan nahkapuoli ylöspäin niin sen saa kiskastua pois ilman että suomuja menee kermaan.

Voi että, ihan naurattaa itteänikin tää tollous :laugh:

Siis mun mielestä tä oli illan pelastus :D

ihan huippuihana juttu :laugh: :hug: :flower:

Jos tekee lohta venäläisittäin, kalan nahka alaspäin (ja ranskankermat, suolakurkut, mausteet ym kalan päälle). Jos paistaa ihan tavan uunilohta, jonka haluaa esim. leivän päälle tms niin nahka ylöspäin, ja riittää kun on suolattu pari tuntia ennen - tai jos tykkää paistaa suolaamattomana niin sekin käy. Molemmilla tavoilla nahka irtoaa kyllä, ja hyvää tulee.

Noniin :D meillä siis meni netti poikki joten enpä ole ehtinyt raportoimaan lohen kohtaloa! Ristiriitaisten neuvojen vuoksi päätin soittaa auttavaan puhelimeen; pikkuveljelleni. Ohjeistuksen mukaan tyhjensin pussillisen pakastesipulia vuoan pohjalle, päälle kermat ja sekaan mausteet. Pedille nostin lohifileen nahkapuoli ylöspäin. Yllättäen sain paistaa koko komeutta lähes tunnin, että lohi oli kypsää! No tuloksena oli joka tapauksessa oikein mehukas päivällinen :)
...Olihan se vähän mautonta, vaikka työnsin vaikka mitä mausteita ja vaikka kuinka paljon!! No ens kerralla tiedän paremmin :saint:

Kiitos kaikille tuesta :flower:

mä teen aina niin,että laitan lohen ensin uuniin nahkapuoli ylöspäin n.10 min,sen jälkeen nahka pois,lähtee vetäisemällä pois,sitten mausteet päälle ja takaisin uuniin

Yhteistyössä