äkkiä apua

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
onko täällä palstalla ylipainoisten lasten äitejä. kuinka olette selvinnyt ylipainosta.
oletteko saaneet apua jos olette niin mistä.nyt tarvitsen kiireesti apua kun lapsilla
on ylipainoa.

Kiireesti?
No ei se paino varmastikaan kiireellä ole myöskään noussut. Ja nopea laihdutus on vaarallista, etenkin lapsille!
Ruokailujen rytmi ja sisältö säännölliseksi ja terveelliseksi ja liikuntaa ohjelmistoon päivittäin. Sitoudu siihen itsekin: ei autoa joka matkalle. Selkeät karkkipäivät ja annoskoot ikätasoisiksi. Ruokajuomaksi rasvaton maito tai vesi. En tiedä, paljonko mehuja tai limppareita voi enimmillään juoda, meillä niitä ei juoda koskaan. Lapset ei tykkää niistä. Eli mieti myös, mitä tottumuksia juurrutat lapsiin.

Kouluterkka ja neukkaterkat neuvovat ohjeissa eteenpäin ja tarvittaessa lääkäri ja ravitsemusterapeutti suunnittelevat teille ateriat ja ruokamäärät.

no oikeasti, äkkiä apua kuvaa justiin sitä syytä, miksi lapsilla on ylipainoa. asiat ei tapahdu äkkiä. kärsimättömät sössii kaiken, kun heidän mielestä jos muutos ei tule eilen, se on liian myöhään.

lapsi on normaalipainoinen, mutta lihoisi herkästi. Me ollaan opetettu liikkumaan paljon. Ja olen itsekin taipuvainen lihomaan. Kävelemme minä ja lapsi tosi paljon. (Mies käyttää pääosin autoa, vain ruokakauppaan mennään autolla). Leikkipuistot, kerhot, uinnit ja lapsen harrastus mennään pääosin julkisilla (meillä 1,2 km bussipysäkille x 2 jokapäivä ja muutama kerta viikossa x 4). Lisäksi lapsi juoksee paljon pihalla kun ulkoilemme. Viemme lapsen kerran viikossa urheiluharrastukseen, jotta tottuu siihen, että pitää liikkua. Lapsi on kyllä luonnostaan aika liikkuvainen ja perheen kesken käymme uimassa ja talvella luistelemassa. Kesällä pyöräillään. Meillä lapsi ei saa koko päivää pelata. Pelata saa max 1 tunti päivässä.

Ruoan suhteen en niin tarkka ole. Normi ruokaa syödään. Pari kertaa kuussa Hesessä tai vastaavassa. Lapsi syö myös vihanneksia ja salaattia. Koska olen sanonut, että niitä pitää syödä. Hedelmät uppoaa heikommin. Herkkujakin annan, mutta jälkiruoaksi, en koskaan ruokien välissä. Sokerimehuja lapsi saa vain juhlapäivinä ja limuja lapsi ei ole juonut koskaan. Lapsella ikää 5 v.

Alkuperäinen kirjoittaja Meidän;28252029:
lapsi on normaalipainoinen, mutta lihoisi herkästi. Me ollaan opetettu liikkumaan paljon. Ja olen itsekin taipuvainen lihomaan. Kävelemme minä ja lapsi tosi paljon. (Mies käyttää pääosin autoa, vain ruokakauppaan mennään autolla). Leikkipuistot, kerhot, uinnit ja lapsen harrastus mennään pääosin julkisilla (meillä 1,2 km bussipysäkille x 2 jokapäivä ja muutama kerta viikossa x 4). Lisäksi lapsi juoksee paljon pihalla kun ulkoilemme. Viemme lapsen kerran viikossa urheiluharrastukseen, jotta tottuu siihen, että pitää liikkua. Lapsi on kyllä luonnostaan aika liikkuvainen ja perheen kesken käymme uimassa ja talvella luistelemassa. Kesällä pyöräillään. Meillä lapsi ei saa koko päivää pelata. Pelata saa max 1 tunti päivässä.

Ruoan suhteen en niin tarkka ole. Normi ruokaa syödään. Pari kertaa kuussa Hesessä tai vastaavassa. Lapsi syö myös vihanneksia ja salaattia. Koska olen sanonut, että niitä pitää syödä. Hedelmät uppoaa heikommin. Herkkujakin annan, mutta jälkiruoaksi, en koskaan ruokien välissä. Sokerimehuja lapsi saa vain juhlapäivinä ja limuja lapsi ei ole juonut koskaan. Lapsella ikää 5 v.

No ei tämäkään lapsi olisi "herkkä lihomaan" jos vanhemmat olisivat todella sisäistäneet terveellisen elämän.
- kerran viikossa järjestetty liikunta on yhtä tyhjän kanssa. 5-vuotiaalle yhtä järjestettyä liikuntakertaa parempi olisi usean tunnin vapaa liikunta/ulkoilu joka päivä
- julkisilla liikkuminen ei ole liikuntaa :) en oikein ymmärrä miksi siitä oli tässä yhteydessä niin tarkkaan kerrottu- ihan kuin oikeasti kirjoittaja luulisi julkisilla liiikumisen olevan liikuntaa...
- pari kertaa kuussa hesessä syöminen on 5-vuotiaalle ihan turhaa. Ja jos vanhempi kirjoittaa "pari kertaa kuussa" on todellisuus yleensä tuplaten tämä määrä
-herkkujen antaminen jälkiruuaksi ei vie niistä kaloreita pois. Jos herkkuja saa joka päivä jälkiruuaksi, niin varmasti "lapsi on herkkä lihomaan". Herkkuja ei arkena tarvita, jälkiruuaksi arkena hedelmiä tai vaikka juurespaloja tai marjoja

Yhteistyössä