äkilliset alavatsakivut

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja fella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

fella

Vieras
Heräsin tänä aamuna siihen, että alavatsani oli tulessa. Käydessäni vessassa meinasin pyörtyä vessan lattialle, iho muuttui kylmäksi ja hiki nousi pintaan. Konttaamalla palasin takaisin sänkyyn ja särkylääkkeiden voimalla nukuin vielä pari tuntia. Uudestaanherätessäni kipu oli poissa ja olo aivan normaali. Kipu oli hyvin voimakas ainakin puolituntia ennen lääkkeen ottamista.

Minulle kävi samoin myös viime kesänä, tällöin tosin olin töissä ja jouduin ottamaan särkylääkettä ja lepäämään kahvitiloissa, koska en pystynyt tekemään töitä kivun ja heikon olon vuoksi. En kuitenkaan käynyt lääkärillä kipujen vuoksi, ne hävisivät niin totaalisesti tämän kerran jälkeen ja minulla oli paljon ohjelmaa, joten ne unohtuivat pian.

Kummassakin tapauksessa minulla on alkanut kuukautiset pari päivää ennen kivun ilmaantumista ja ne ovat alkaneet pari päivää myöhemmin kuin tavallisesti. Lisäksi kipu tuli molemmilla kerroilla suunnilleen samaan aikaan, aamulla joskus kahdeksan tienoilla.

Onko kenelläkään palstalaisella kokemusta vastaavasta? Mistähän tämä voisi johtua? Minulla on aika gynelle perustarkastukseen huhtikuussa, pitäisikö mennä tavalliselle lääkärille tai yksityiselle gynelle jo aikaisemmin kysymään aiheesta?

että syystä tai toisesta kohtusi kouristaa tuolloin? Toinen vaihtoehto tulee mieleeni, jotta sinulla on ilmaan suolenmutkassa ja se on niin pinkeänä, että tuskaa pukkaa. Molemmat olen kokenut ja kertomasi passaa molempiin.

Tuskinpa vuorokaudenajalla on mitään tekoa ilmiön kansa.

Tuosta ilmasta minulla on kokemusta, eikä tunne ole ollenkaan sama! Ilmavaiva menee ohi pari kertaa asentoa vaihtamalla ja vatsaa hieromalla, mitä tämä ei tehnyt. En myöskään ymmärrä miksi kohtuni kouristelisi kuukautisten yhteydessä vain kaksi kertaa vuodessa, eikös sellaisen pitäisi kuukautisiin liittyvänä tulla jokaisten kuukautisten yhteydessä?

Netistä yritin etsiä erilaisia syitä tuolle, vainoharhaisuutta hankaloittaa hiukan se, että moniin alavatsakipuja aiheuttaviinsairauksiin liittyy muutakin oiretta. Voisiko joku, jolla on kokemusta kystista kommentoida?

Mulla on iän lisääntyessä myös pahentuneet menkkoihin liittyvät kivut ja myös ovulaatio tuntuu tuskaiselta, vaikken ole sitä ennen tuntenut. En tiedä ikääsi, mutta itse lähenen 40:ntä.

Siis tuo kipu oli kuukautisten aikaan? Yöllä kohtu täyttyy verestä ja limasta ja ilmeisesti se yksinkertaisesti kouristeli päästäkseen mähnästä eroon. Eikö sinulla sitten normaalisti ole kuukautiskipuja?

Mulla ei ikinä ole mitään kuukautiskipuihin viittaavaa. Päinvastoin, menkkojen aikana olen tavallista energisempi ja jaksan esimerkiksi juosta huomattavasti tavallista pidempiä lenkkejä. Kyselenkin täällä naistentautien osastolla juuri siksi, että tämä kipu tuli nyt kuukautisten aikaan, mutta en mitenkään usko sen olevan tavallista kuukautiskipua. Jos olisi, niin eikö se sitten pitäisi toistua joka kuukautisten yhteydessä?

Huomenna yritän terkkarilta saada lähetteen lääkärille, jos en saa, niin kai se pitää sitten itsellä aika varata, että saa selvyyden siitä mitä se oli. Lähetteen haluaisin, koska silloin saisin läkärikäynnin ilmaiseksi, mikä sopisi enemmän kuin hyvin opiskelijalle.

Gynelle en täällä pääse ennen huhtikuuta, jolloin minulla on sinne jo normaaliin tarkastukseen varattu aika. Eli normaalille yleislääkärille pitänee mennä, jospa se kuitenkin tietäisi sen verran, että näkee onko jotain oikeasti vialla vai kehittelenkö vain kauhukuvitelmia.

Vastaanpa nyt tähän, vaikka ketju on jo vanha, jos vaikka joku saisi apua itselleen.

Minulla oli samanlaisia kipukohtauksia kuin ketjun aloittajalla, siis kipu todella ennenkokematonta (vaikka kovia kuukautiskipuja ja pierukipuja olikin aiemmin ollut tämä oli omassa sarjassaan), meinasi taju lähteä. Kylmää hikeä pukkasi eikä mikään auttanut, eivät edes kipulääkkeet. Ulostaa teki mieli, mutta se ei juurikaan onnistunut silloin, mutta epäilen, että suoli oli osallisena ongelmassa.

Tätä lähdettiin tutkimaan aika heti, koska tiesin itse, ettei se ollut normaalia. Mitään ei löytynyt. Kohtauksia tuli joidenkin kuukausien välein, ja aloin tietysti niitä pelkäämäänkin, koska kipuillessa en pystynyt mihinkään. Kipu helpotti alussa alle kuudessa tunnissa, mutta myöhemmin meni muutama päivä olon normaalistumiseen.

Joskus vuoden päästä löytyi syy gyneultrassa. Suklaakysta, isompi kuin nyrkki. Ja kun laparoskopiassa se otettiin pois, löytyi endometrioosia ympäri vatsaa. Jollei runsaita kuukautisia ja kovia kuukautiskipuja oteta huomioon, mitään muita oireita endosta ei ollut ollut kuin nuo kipukohtaukset. Ei siis tärinäarkuutta, lapsiakin voin kuulemma tehdä jne. Tähystysleikkauksen jälkeen kipu hävisi, ja sain e-pillerireseptin, joita voin nautiskella vaikka 2 vuotta putkeen ilman taukoja. Helpotti elämää kuukautiskipujen ja runsauden vuoksi todella paljon.

Sellainen vinkki vielä, että jos itsellä herää epäilys endosta, kannattaa ottaa sairausvakuutus ennen lääkäritutkimusta sen takia, että e-pillerit ovat se korvattava hoito. Kyllä siinä kertyy pillereillekin hintaa ennen vaihdevuosia. Itse en asiaa tiennyt, ja makselen siis omasta pussista näitä.

Ja vinkki 2: sokeri ei ainakaan auta ongelmaa (se auttaa vain tulehduksia jne.). Olen vähentänyt paljon sokerinsyöntiäni, ja viimeksi gynellä kohtuni ja munasarjani tuntuivat irtonaisilta, eli endo ei ollut liimaillut elimiäni yhteen eli oli pysynyt aisoissa. Tuskin vähäsokerisuus ainoa syy oli, mutta varmasti yksi rauhoittava tekijä elimistölle.

Yhteistyössä