Alkuperäinen kirjoittaja maui:
Alkuperäinen kirjoittaja Juristi:
Se nyt on vaan fakta, että äitiysloma ei ole mikään irtisanomisperuste. Kaikki muut selitykset firman käytännöstä ym. ovat täyttä puuta heinää. Ehkä joku pelokas työntekijä vapisee pomonsa edessä kun tämä sanoo, että tulet sitten lapsen jälkeen heti töihin. Se nyt ei vain käy niin. On olemassa lukuisia esimerkkejä jutuista, joissa nän on tehty ja sen jälkeen on tullut pikapikaa työ takaisin ja/tai huomattavat korvaukset laittomasta irtisanomisesta.
Ehkä jotkut uskottelevat tällaisilla "poikkeuksilla ja käytännöillä" itselleen, että tehty ratkaisu oli oikein. Todellinen syy palata töihin on kuitenkin aina joku muu kuin se, että työpaikka tai ura menee. Suomessa toimitaan kuitenkin vielä lakien mukaan.
Ei tietenkään äitiyslomalla olevaa saa irtisanoa, ei kai kukaan niin luule. Mutta hoitovapaan aikana on jo toinen meininki. Ja todellakin työnantajalla ei ole velvoitetta tarjota enää samaa työtä. Ja sinäkin juristina varmasti tiedät, että lainsäädännön rajoissakin voi tehdä aika paljon asioita, jotka mahtuvat vielä laillisen puolelle, vaikka eivät enää oikein lain hengen mukaisa olekaan. Ei tarvitse hakea esimerkkejä sen kauempaa kuin valtion pätkätyölinjasta. Siinä sitä oikein lainsäätäjä itse näyttää hyvää esimerkkiä.
se perussääntö mene niin että työnantajalla ei ole äitiysloman jälkeen velvollisuutta taata juuri samaa tehtävää kuin mistä jäit vapaalle, mutta vastaavan tasoista, ja heikentämättä työsuhteen ehtoja olennaisesti?
Minusta kyllä on aika kohtuutontakin odottaa, että jos olet kotona kolme vuotta että just jetsulleen sama homma odottaisi kun palaa töihin? Organisaatiot muuttuvat tuossa ajassa, samoin voi muuttua firman toiminta muutenkin. Pitää vain hyväksyä tuo ja olla avoin uudelle, sehän voi olla parempaakin kuin vanha työ.
Itse olen rahoitusalalla töissä, joten ei ole tuo julkisen sektorin toiminta ollenkaan tuttua. Mutta yksityisellä puolella kun on, noihin organisaatiomuutoksiin nyt on niin tottunutkin. No big deal.
Itse aion olla kotona siihen asti kun tyttö täyttää vuoden. Ja sitten töihin. Jos joku tuomitsee, siitä vaan. Olen aivan varma että pidemmästä kotona olosta kärsisi myös lapsi pidemmällä tähtäimellä. Huonosti kotona viihtyvä äiti ei voi olla pitkällä tähtäimellä lapselle hyväksi. Ja koska toista lasta ei ole edes tarkoitus hankkia, olisi kiva että tenava myös saisi leikkitovereita. Vaikka sitten sieltä tarhasta. Eikä tarvitse syöksyä saarnaamaan miten voin olla niin kamala että jätän tarkoituksella lapsen ilman sisaruksia. (kts. lauseeni hyvinvoivasta äidistä).