Ajokortiton! Miksi sinulla ei ole korttia?

  • Viestiketjun aloittaja Törkeää
  • Ensimmäinen viesti
??
koska en omista autoa, ja pääsen pyörällä sen mitä tarviin, nain ukon jolla kortti, mutta ei autoa, kun perhe kasvoi, ostimme auton, ja nyt 15v jälkeen minäkin ajoin kortin, että sinunlaisesi saa rauhan. ei oo pakko ketään ottaa kyytiin..
 
Keittiönoita
En oleta, että kukaan kuskaa mua. On mukavaa, jos joskus pääsee autokyydillä, mutta osaan kulkea ihan sujuvasti julkisillakin. Mulla ei ole korttia siksi, ettei tullut koskaan mentyä autokouluun. Joitakin vuosia sitten mietin, pitäisikö se kortti hankkia. Päädyin kuitenkin siihen, etten opiskellut parempipalkkaiselle alalle sitä varten, että siitä saamani taloudellisen hyödyn upottaisin suurimmaksi osaksi autoon ja sen ylläpitoon. Mulla on työsuhdematkakortti, joka on aina voimassa, joten julkisilla kulkeminen ei senkään puolesta ole mikään ongelma.
 
- olen niin hirvee häsläri, että mua on aina pelottanut se, että jos ajaisin autoa niin ajaisin kyllä aika monen ihmisen päälle, pitkin pihojen pyykkilankoja ja vielä itseni auton kanssa katolleen... fillaria osaan just ja just hallita, mutta onneksi sillä voi pysähtyä jos kenkä on huonosti tai päätä kutittaa tai lapsi siellä takana vinkuroi tms..

- en kannata yksityisautoilua. liputan julkisenliikenteen puolesta ja se toimii täällä pk-seudulla ainakin ihan kympin veroisesti, koskaan ei ole ollut ongelmia.. ilmastonmuutos on tällä hetkellä se ykkös huolenaihe..

- olen myös pieni ihminen (150cm) ja luultavasti olisin auton istuimessa ja auton hallinnassa kyllä ihan täys tipunen.

- eikä mua edes kiinnosta autot,, rumia peltikasoja

---------------

en kyllä koskaan ole odottanut jonkun kuskaavan mua ´siinä samalla´. yleensä kuljen siis julksilla ja tykkäänkin kulkea julksilla :)
 
vieras
En ole hankkinut ajokorttia koska se on niin kallis ja sitten pitäisi ostaa vielä autokin mikä on vielä kalliimpaa. Sitä varten en viitsi ajokorttia hankkia että ehkä joskus tulisi tilanne että voisin ajaa jonkun toisen autolla.

Pärjään hyvin ilman ajokorttia, liikun pyörällä tai kävellen. Joskus matkustan muiden autolla (en kuitenkaan ilmaiseksi!) ja sitten pidemmät matkat junalla tai linja-autolla.


 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja stella80:
en kyllä koskaan ole odottanut jonkun kuskaavan mua ´siinä samalla´. yleensä kuljen siis julksilla ja tykkäänkin kulkea julksilla :)
Tästä tuli mieleeni, että pari kertaa vuodessa systeri pyytää mut mukaansa ostoksille Hakaniemen halliin ja sen alueen etnisiin kauppoihin. Systerillä siis auto ja bussilla+metrolla kulkeminen on hänelle kauhistus.... metrossahan voi saada vaikka kirveestä päähänsä. Ja joka kerta, kun olen mukaan lähtenyt, siellä Hakiksessa - systerin kiertäessä kortteli kortilta etsimässä parkkipaikkaa - mä mietin, että tässä ajassa olisin jo ostokseni tehnyt ja käynyt vielä pullakahvillakinn :D

 
kortin omaava
tällä kaikki selittää ettei kenekään tarvii kuskata, mut miettikääpä oikeesti miten monta kertaa olet joutunut pyytämään toisilta kyytiä????
itseä joskus v-tuttaa kun oltais lähdössä kaveriporukalla jonnekin ni aina oletetaan et se olen minä kuka ajaa! rasittavaa aina kuskata toisia, olis kiva joskus päästä jonkun kyydilläkin eikä aina kuleka meiän autolla ja kilometreja kerääntyy ja bensaa kuluu aina mun autosta, kavereilla osalla kyl kortti mut ei autoa. rasittavaa!!!
 
oma valinta
Alkuperäinen kirjoittaja kortin omaava:
tällä kaikki selittää ettei kenekään tarvii kuskata, mut miettikääpä oikeesti miten monta kertaa olet joutunut pyytämään toisilta kyytiä????
itseä joskus v-tuttaa kun oltais lähdössä kaveriporukalla jonnekin ni aina oletetaan et se olen minä kuka ajaa! rasittavaa aina kuskata toisia, olis kiva joskus päästä jonkun kyydilläkin eikä aina kuleka meiän autolla ja kilometreja kerääntyy ja bensaa kuluu aina mun autosta, kavereilla osalla kyl kortti mut ei autoa. rasittavaa!!!
no älä meee.... tai viet multa kaikeeeeeeeennn....
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kortin omaava:
tällä kaikki selittää ettei kenekään tarvii kuskata, mut miettikääpä oikeesti miten monta kertaa olet joutunut pyytämään toisilta kyytiä????
itseä joskus v-tuttaa kun oltais lähdössä kaveriporukalla jonnekin ni aina oletetaan et se olen minä kuka ajaa! rasittavaa aina kuskata toisia, olis kiva joskus päästä jonkun kyydilläkin eikä aina kuleka meiän autolla ja kilometreja kerääntyy ja bensaa kuluu aina mun autosta, kavereilla osalla kyl kortti mut ei autoa. rasittavaa!!!
oikeesti...en kavereilta kertaakaan.ukko-kulta kuskaa
 
vieras
Ei ole ajokorttia, sillä sain valita ylioppilaslahjani, enkä ajokorttia valinnut.
Toisekseen, en ole sitä koskaan kaivannut, sillä asun kaupungin keskustassa hyvien liikenneyhteyksien ja julkisten vieressä. Pääsen kaikkialle ihan itse ja ilman omaa autoa.
En pyydä keneltäkään autokyytiä mihinkään.
Minulla on myös polkupyörä, joten.. sillä pääsen ihan riittävästi liikkumaan. Autossa istun aina silloin kun äitini hakee minut ja lapset mummolaan, vaikka sinnekin pääsisin ilman häntä. Ja jos nyt ehdottomasti autoa tarvitaan, käytämme taksa tai vuokraamme sellaisen.
Enkä ainakaan itse tarvitse kyytiä edes baari-iltaa varten.
 
Ei vaan ole koskaan tullut ajetuksi. Vanhemmat olisivat kaiken lisäksi vielä kustantaneet sen kortin niinkuin pikkuveljellenikin. Asuin ennen sinkkuna keskustassa jossa autoa ei tosiaan tarvittu. Pyörällä pääsee joka paikkaan. Hienot pyörätiet täällä Porissa. :)

Nyt olisi tarpeellinen kun on lapsi ja toinen tulossa. Toiseen autoon ei kyllä olisi varaa joten en kauhean usein pääsisi autoa käyttämään kortillisenakaan.

En ole koskaan matkustanut siivellä tarjoamatta kuskille bensarahaa lukuun ottamatta omaa miestäni ja vanhempiani.
 
JONSERED Karhunkantaja
Vastaan äijäni puolesta:

Korttia ei ole, sillä on sellaisen päätöksen nuoruudessaan tehnyt jonkin "läheltäpiti" tilanteen johdosta. Ja päätös on päätös.

Tuolla kollilla on ollut ihan riittämiin kuskaajia luontaisetuja vastaan ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja kortin omaava:
tällä kaikki selittää ettei kenekään tarvii kuskata, mut miettikääpä oikeesti miten monta kertaa olet joutunut pyytämään toisilta kyytiä????
itseä joskus v-tuttaa kun oltais lähdössä kaveriporukalla jonnekin ni aina oletetaan et se olen minä kuka ajaa! rasittavaa aina kuskata toisia, olis kiva joskus päästä jonkun kyydilläkin eikä aina kuleka meiän autolla ja kilometreja kerääntyy ja bensaa kuluu aina mun autosta, kavereilla osalla kyl kortti mut ei autoa. rasittavaa!!!
En koskaan. Oikeestaan jos joku frendi sanoo "mä voin sitten hakee sut kuudelta, että ehditään sinne" niin mä sanon "ei kun kyllä meen ratikalla". Mies on oikeestaan se ainut jonka kyydissä olen jos mennään esim ostamaan jotain isompaa tavaraa mitä en saa kuljetttua bussissa tai mennään koko perheellä 80km päähän kavereille kylään..
 
Ei oo ollu ikinä varaa sitä ajaa eikä ole vieläkään.
En tosiaankaan oleta et joku mua ilmaseks kyydittäis...tääl kulkee onneks bussit ihan mukavasti ja mies ajelee ihan mielellään ja kyydittelee jos on tarvetta...ja ihan ilmaseksi jopa.
 
Mie
Helsingissä asumme, sitä ennen asuimme rapakon takana metropoleissa. Ei ole tarvittu autoa tähän päivään asti. Eikä mun tutuilla ole autoa, joten en ole ruinaamassa kyytejä minnekään. Harvalla on korttiakaan. Mun iskä on toisinaan käynyt isommilla kauppaostoksilla meidän kanssa, esim. IKEAssa. Eikö hän sais niin enää tehdä?

Taksia käytän, jos kyytiä tartten ja julkisia en voi hyödyntää. Tulee paljon edullisemmaksi vaikka koko perheen matkakortit kuin yksi auto ja sen viemät eurot. Työmatkat kävelen, töihin on puoltoista kilsaa.
 
njh
En koskaan pyydä kyytiä kavereilta. Mieheltä pyydän joskus erittäin harvoin, mutta muutoin kuljen busseilla kaikki matkat. Eipä ole tullut korttia hankittua ja hyvin olen pärjännyt julkisilla.

Jos sinua harmittaa kuskata ystäviäsi, SANO SE HEILLE. He tuskin ovat ajatustenlukijoita ja voivat kuvitella, että otat heitä ihan mielelläsi matkaseuraksi. Täältä tuskin ystävisäsi tavoitat, koska suurin osa vastaajista ei ole ystäviensä kyytejä tarvinnut/halunnut.
 

Yhteistyössä