Ajatuksia ruuasta

  • Viestiketjun aloittaja kolemn äiti
  • Ensimmäinen viesti
kolemn äiti
Kyselen ihan mielenkiinnosta tämmöistä:

Ruokaa mahdollisimman halvalla laadusta tinkien vai mahdollisimman terveellistä ja monipuolista ruokaa hinnasta tinkimättä?
Koetko ostavasi terveyttä ruuan mukana vai onko ruoka vain välttämätön menoerä?
Syötkö ajatuksella "kielen pituus matkaa" eli kunhan täyttää mahan ja pitää nälkää, niin hyvä on, vaikkei niin hyvää olisikaan.


Eli minkälaisia ajatuksia ruuasta sinulla on?
 
endis
Tärkein ajatus on oikeastaan se, että mitä vähemmän prosessoitua, sitä parempaa terveyden kannalta. Tämä ei tarkoita välttämättä korkeampaa hintaa. Esimerkiksi hirvenlihaa saa nyt n. 20 eur/kilo. Verrattuna hormoninautaan, joka maksaa enemmän (tuottajalle tosin n. 2 eur per kilo), on hirvenliha suorastaan edullista. Marjat ja sienet voi poimia ihan itse, kanojakin saa pitää vaikka kaupungissa.

Veikkaan, että mitä nuorempi, sitä vähemmän miettii ruoan merkitystä terveydelle. Mitä vanhempi, ja monesti sairaampi, sitä enemmän pohtii ruoan laatua. Voin olla myös väärässä.
 
Jotain tuolta väliltä. Pyrin suosimaan kotimaista, mutta jos hinta on törkykallis (esim tomaatit 6€/kg) niin todennäköisesti valitsen ulkomaista. Luomua samoin jos hinta on suunnilleen sama kuin normaalissa tuotteessa tai tiedän että tuote on muuten ratkaisevasti parempi. Mieluummin ostan normaalia kotimaista kuin ulkomaista luomua. En yleensä osta niitä ihan halpismerkkejä kuten Xtra, joskus tullut kokeiltua ja huonoksi havaittu.
 
ap.
Itse olen miettinyt näitä asioita paljon. Olen aina uskonut siihen, että ravinnolla on suora yhteys ihmisen terveyteen ja hyvinvointiin ja sitä myötä olen yrittänyt perhettäni ja itseäni ruokkia. Valkoista vehnää ja sokeria emme juurikaan syö (vieraita + joku leivottu kahvileipä = OK), marjoja keräämme pakkaseen, vihanneksia ja juureksia kasvatamme itse ja syömme näitä paljon ympäri vuoden, joten paljon niitä täytyy kaupastakin ostaa, myös hedelmiä. Punaista lihaa syömme harvoin, emme viikottain. Kalaa ja kanaa syömme kyllä lähes päivittäin, myös paljon maitotuotteita. Leipänä menee ruisleipää ja omatekoisia kauraleipäsiä. Karkkia/sipsejä yms ostamme aniharvoin, lapsetkaan eivät niistä kauheasti pidä.
Rahaa ruokaan menee paljon. 800 euroa kuukaudessa vähintään. Perhekoko on 2 aikuista ja 2 teinipoikaa, jotka syövät enemmän kuin me aikuiset, vaikka mekään emme pieniruokaisia ole (mies tekee fyysistä työtä + kuntoilee paljon, minä myös liikun paljon).
Minusta olisi ihana ostaa kotimaista ruokaa aina, mutta vastaan tulee rahakysymys.
Tuo raha meillä on kyllä käyttää ruokaan, mutta kotimaisuudesta välillä (tai aika useinkin) joudun tinkimään, eikä sekään tunnu hyvältä.
Itselleni myös ruuan maku on tärkeää, joten tykkään sipistellä ja maustaa ja maistella arkiruuat yhtä huolella kuin juhlaruuatkin :)
 
vieraskin.
Maksan laadusta. Syön kotimaisia kirsikkatomaatteja sen paketin 250 g päivässä. Niitä saakin lähes koko vuoden, mutta hinta on kyllä melkoinen keskitalvella. Silti maksan, kun ulkolaisia en tykkää syydä. Ruoka on nautinto. Ostan mielunmmin kotimaista hiukan vähemmmän kuin ulkolaista halpaa ja pahaa enemmän. Lihan täytyy olla kotimaista myös. Hintatietoinen olen eli en osta mitä vain, mutta mitään ällötyksiä en halua ostaa ja syödä.
 
asx
Ruokaa mahdollisimman halvalla laadusta tinkien vai mahdollisimman terveellistä ja monipuolista ruokaa hinnasta tinkimättä?
-mieluummin monipuolista ja laadukasta kuin hinnasta tinkien, mutta myös jonkinverran sekä että

Koetko ostavasi terveyttä ruuan mukana vai onko ruoka vain välttämätön menoerä?
-ei kumpaakaan

Syötkö ajatuksella "kielen pituus matkaa" eli kunhan täyttää mahan ja pitää nälkää, niin hyvä on, vaikkei niin hyvää olisikaan.
-sekä että
 
ap.
Eipä tuo ole ollut mahdotonta ennen eikä nykyäänkään.
Kaikki on tietystä niin suhteellista, yhden terveellinen ei ole toisen terveellinen sen enempää kuin toisen edullinenkaan ei ole välttämättä toisen edullinen.
Itse yritin yhden kuukauden elää nuukasti tinkimättä kauheasti laadusta, vaikeaa oli.
Kun ei viitsisi hirveän yksipuolisestikaan syödä.
Kerro esimerkkejä teidän perheen terveellisistä ja edullisista ruuista.
 
ei yksioikoista
Tärkein ajatus on oikeastaan se, että mitä vähemmän prosessoitua, sitä parempaa terveyden kannalta. Tämä ei tarkoita välttämättä korkeampaa hintaa. Esimerkiksi hirvenlihaa saa nyt n. 20 eur/kilo. Verrattuna hormoninautaan, joka maksaa enemmän (tuottajalle tosin n. 2 eur per kilo), on hirvenliha suorastaan edullista. Marjat ja sienet voi poimia ihan itse, kanojakin saa pitää vaikka kaupungissa.

Veikkaan, että mitä nuorempi, sitä vähemmän miettii ruoan merkitystä terveydelle. Mitä vanhempi, ja monesti sairaampi, sitä enemmän pohtii ruoan laatua. Voin olla myös väärässä.
Hirvenlihassa on esimerkiksi Cesium-137:ää selvästi enemmän kuin kasvatetun karjan lihassa. Hormoninaudasta on turha puhua, sillä EU:ssa kasvuhormonien käyttö tuotantoeläimillä on kielletty.
 
Kohtuudella
Kaikkea kohtuudella-motolla mennään ruuan suhteenkin.

Halpismerkeistä olen löytänyt omat suosikkini mutta ei siltikään eletä tyyliin Lidlin pakasteilla :D ja aina ei niissä "laatu" ole kohdillaan esim. jos nyt joku meillä haluaa sen pitsansa, niin vaikkapa 4 juuston pitsa Lidlistä on armotonta kuraa verraten Ristoranten vastaavaan, vaikka sen tuunaisi vielä tomaatilla, paprikalla ym. Eli jos meille einestä ostetaan niin se tuunataan lisäksi. :) Joskus voi mennä helpoimman kautta enkä tunne huonoa omaatuntoa.
Rankikset ja nakit tms ei myöskään ole kieltolistalla kunhan muu päivän ravitsemus on ns.terveellisempää.

Riistaa, kalaa ja kananmunat saadaan edullisesti kuten osa kasviksistakin, itse kun kasvatetaan & metsästetään ja kalastetaan jne. En laske kuluja näissä koska samalla ovat harrasteita. Mutta kun muiden kauppalaskuja kuuntelee niin ilmeisen halvalla syödään.

Ei tingitä laadusta omasta mielestäni ja arkiruuankin on oltava maukasta vaikka syömme elääksemme lähinnä. Terveellisellä ruualla voi herkutella! Toki kuka minkäkin terveellisenä kokee on suhteellista. Joillekin se on tiukasti tiettyjen ruoka-aineiden välttelyä ja toisille ei. Meillä myös maitotuotteet ovat suosiossa.

Nyt on porolasagne juuri muhimassa ja siihen lisukkeena itsepoimittuja puolukoita survoksena, kurpitsasäilykettä (yksi pesueesta haluaa sitä vähän joka ruuan kanssa.. sitä riittää hyvän sadon vuoksi, argh) ja höyrytettyjä kasviksia. :p
 
Kaikki on tietystä niin suhteellista, yhden terveellinen ei ole toisen terveellinen sen enempää kuin toisen edullinenkaan ei ole välttämättä toisen edullinen.
Itse yritin yhden kuukauden elää nuukasti tinkimättä kauheasti laadusta, vaikeaa oli.
Kun ei viitsisi hirveän yksipuolisestikaan syödä.
Kerro esimerkkejä teidän perheen terveellisistä ja edullisista ruuista.
Suosimme paljon kasviksia ja juureksia kauden mukaan. Ostamme paljon suoraan tuottajilta ja säästämme näin huomattavia summia.

Yksipuolisesti ei tarvitse syödä, terveellisyys ja monipuolisuus on meille tärkeää ollut aina.
Perhekokomme on suurempi kuin teillä ja ruokaan menee kuukaudessa hieman vähemmän kuin teillä.
 
Viimeksi muokattu:
Ostan kotimaista jos se on kohtuuhintaista. Talvella jonkun mainitsema tomaatti voi ola hurjan hintainen. Luomuakin ostan paljon. Maitoa osan luomuna ja osan halppismaitoa kun sitä menee niin paljon. Lihat ostan maustamattomana maksoi mitä maksoi. Ostan aina -30% jos on. Maitotuotteet (rahkat,viilit, jogurtit) ostan maustamattomana, koska valmiiksi maustettu jogurtti on täynnä sokeria. Lapset saa joskus herkkuna vanukasta tai viilistä ym. Hedelmiä pitää riittää jokaiselle pari päivässä. Joka aterialla jotain salaattia tai porkkanatikkuja yms. Eli hevi-osastolle menee paljon rahaa.. Mehua ei juoda kuin pillimehua retkelle tms. Limsaa saa pienen pullon tai tölkin perjantaisin kun on karkkipäivä. Sipsiä on vappuna ja synttäreillä. Leikkeleet on kinkkua tai kalkkunaa, hyvin harvoin makkaraa, joskus sitäkin vaihtelun vuoksi. Alkoholia ostetaan pari kertaa vuodessa. Pullat ja piirakat teen itse, enkä leivo usein. Joskus ostan keksiä,mutta en joka viikko.

Meitä on 2+2 henkeä ja ruokakaupaan menee noin 700-800€/kk. Tässä mukana hygienia tarvikkeet. Paljon teen itse ja valmisruokia ostetaan harvoin. Maksalaatikkoon ja veriletut ostan valmiina. Osa aterioista on kasvisruokaa tai puuroa. Joten kyllä ruoka on kallistunut markka ajoista kun sadalla markalla sai yksin asuja viikon ruuat..
 
Minkäikäisiä lapsia teillä on? Syödäänkö teillä määrällisesti paljon vai oletteko pieniruokaisia?
Ei se perhekoko kaikkea ratkaise, silloin kun pojat olivat pieniä, ruokaa meni paljon vähemmän kuin nyt.
Koska meillä menee ruokaa määrällisesti paljon, on vielä tärkeämpää käyttää rahansa fiksusti ja suunnitella ateriakokonaisuudet niin, että ne ovat ravitsevia, terveellisiä ja takaavat lapsillemme raaka-ainetta terveelliseen kehitykseen ja kasvuun.
Aterioimme 5krt/ vrkssa, säänöllisellä rytmillä.
 
[QUOTE="...";30359027]No kyllä tuo jossain määrin on. Esim. kasvikset ja vihanneksest maksavat talvikaudella melkoisesti, samoin jos haluaa laadukasta lihaa, on sitä turha kuvitella, että sitä mistään saisi edullisesti.[/QUOTE]Laadukasta lihaa saa edullisesti suoraan tuottajilta.
 
ap.
Koska meillä menee ruokaa määrällisesti paljon, on vielä tärkeämpää käyttää rahansa fiksusti ja suunnitella ateriakokonaisuudet niin, että ne ovat ravitsevia, terveellisiä ja takaavat lapsillemme raaka-ainetta terveelliseen kehitykseen ja kasvuun.
Aterioimme 5krt/ vrkssa, säänöllisellä rytmillä.
Onko noin vaikeaa sanoa, että onko ne syöjät tyyliin 5v vai 15v? Vaikea keskustella tuollaisilla ympäripyöreyksillä.
 
"nuuh"
Aina kotimaista jos on tarjolla, mua ei pyörrytä edes tuo talvitomaatin hinta :) Ulkolaiset tomaatit on pahanmakuisia ja niistä aukeaa (varsinkin espanjalaisista) kieli ja ikenet. Ostan vaan sitten vähemmän.
Kala saadaan järvestä ominkätösin, riistaa samoin ja juurekset ostan suoraan tilalta isoina säkkeinä/laatikoina. Tuovat vielä kotiovelle asti peruna-, sipuli- ja porkkanasäkit :) Munia saa 30 kpl kennot sukulaisen minikanalasta. Lihatukusta ostan jauhelihat, broilerit ja possut/naudat. On taatusti tuoretta ja kotimaista ja paljon halvemmalla kun jostain hehtaarihallin tiskiltä.
Kerran viikossa käyn isossa marketissa ja ostan viikon ostokset kerralla. Tänään meni 55€ ja ruokalistan tein sunnuntaihin asti. Lähikaupasta haetaan sit vain maitoo ja leipää täydennykseksi.
 
"Henna"
Liha on aina kotimaista, siitä ei tingitä. Saadaan sukulaisilta myös jonkin verran hirven-ja peuranlihaa. Kananmunat haetaan tuosta läheisestä "munalasta" :D
Myös kasvikset pääosin aina kotimaista, tomaateissa suosin hollantilaisia paremman maun vuoksi.

Mietin myös ruoan terveellisyyttä.

Ja mulle kun tuo ruoka on ainoa "nautintoaine" jota käytän, niin panostan paljon ulkonäköön ja makuun. Olisi tylsää jos syömisen ainoa tarkoitus olisi saada maha täyteen.
Myös ruokailutilanteisiin meillä panostetaan, istutaan rauhassa ja jutellaan siinä samalla.
Hälläväliä-asenne ja ruoka ei kuulu yhteen.
 

Yhteistyössä