Ajattelin rakentaa aidan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamma-78
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mamma-78

Aktiivinen jäsen
15.07.2007
3 458
0
36
Mulla iski käsillä tekemisvimma. Ollaan puhuttu jo pitkään, et takapihalle pitäisi saada aita, niin ei koirakaan karkaa. Yritin etsiä Googlesta ohjeita aidanrakentamiseen, mut löyty vaan mainoksia. Oisko jollakin hyvää linkkiä, josta löytyisi ohjeita? Mulla kyllä vasara pysyy kädessä, mut tarttisin ohjetta et miten sen aidan saa tukevasti maahan jne. Saas nähdä mitä tulee, ajattelin hakea tänään tarvikkeita... :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja tiesitkö:
Se on yllättävän kallista lystiä! varsinkin siis sellanen perus-lankkuaita. Ihan sikakallis...siitä minäkin haaveilen, mut taitaa jäädä haaveeksi...

puhutaan siis tuhansista euroista. toki riippuu kuin pitkä aita...

Alkuperäinen kirjoittaja tiesitkö:
Se on yllättävän kallista lystiä! varsinkin siis sellanen perus-lankkuaita. Ihan sikakallis...siitä minäkin haaveilen, mut taitaa jäädä haaveeksi...

Just sellaista kappaletavarasta ajattelin, mut onko tosiaan puutavara niin kallista? Meille tulis kyllä vaan rivarin takapihalle sellanen 4,5mx4,5mx5m. Taitais sitten tulla halvemmaksi sellainen rullatavarana myytävä verkkoaita, vaikka se ei niin kiva olekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Mulla iski käsillä tekemisvimma. Ollaan puhuttu jo pitkään, et takapihalle pitäisi saada aita, niin ei koirakaan karkaa. Yritin etsiä Googlesta ohjeita aidanrakentamiseen, mut löyty vaan mainoksia. Oisko jollakin hyvää linkkiä, josta löytyisi ohjeita? Mulla kyllä vasara pysyy kädessä, mut tarttisin ohjetta et miten sen aidan saa tukevasti maahan jne. Saas nähdä mitä tulee, ajattelin hakea tänään tarvikkeita... :whistle:

aidan saa tukevasti maahan kun kaivat semmoisen 40-50 cm syvän kuopan, valat sinne betonin ja tökkäät tolppakengän sinne pystyyn (katso että tulee suht vaateriin). kun betoni on kuivunu niin tolppakenkään jykevä aitatolppa kiinni ja sitten ne aitaprofiilit tolppien välille. tuon kokoisessa betonikakussa pysyy jo jykevämpikin tolppa ja kestää paljonkin painoa, toki jos kevyemmän aidan haluat niin sitten pienempikin riittää. muista myös tiivistää betonikakun ympärystä hyvin esim. soralla.

ja valitettavasti puutavara ON pirun kallista. rahaa saat palamaan satoja euroja.

ei tarvitse välttämättä valaa tolppia maahan kun lyöt vaan sen tolppakengän syvälle maahan ja siihen kyllästetolpan pystyyn. vai meinaatko ihan tavallisesta puusta tehdä?

Alkuperäinen kirjoittaja Mamma-78:
Meille tulis kyllä vaan rivarin takapihalle sellanen 4,5mx4,5mx5m. Taitais sitten tulla halvemmaksi sellainen rullatavarana myytävä verkkoaita, vaikka se ei niin kiva olekaan.

Kysy isännöitsijältä ennen rakentamista, millaisen aidan saa rakentaa. Meillä on ruma verkkoaita ihan siksi, että sen saa rakentaa ilman kaupungin lupia.

Yhteistyössä