Ajatteletteko aina mitä mikäkin maksaa vuositasolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja raha-asioista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

raha-asioista

Vieras
Mä otin kotiin hälytysjärjestelmän ja se kustantaa kuukaudessa vähän reilu 30€, joka minusta ei ole suuri summa. Asiasta kun keskustelin työkaverin kanssa, niin sen mielestä summa oli ihan kamalan suuri, kun se on vuositasolla reilu 400€, se mitä hänelle kuulemma jää kuukaudessa käteen palkasta, kun pakolliset maksut on maksettu. Minä sitten kysyin vaan vastakysymyksenä, että paljonko hänelle menee kuukaudessa tupakkaan rahaa, niin eipä osannut vastata :) Totesi vaan, että meneehän sitä.

Ihmisillä on erilaisia prioriteetteja ja mulle tää talo ja meidän elämä täällä on tärkeitä ja nipistetään sitten jostain muualta.

Jos tässä kaikkea alkaisi miettimään, mitä ne vuodessa tulisi maksamaan, niin eihän sitä mitään voisi hankkia.

Varsinkin kaikissa turhakkeissa mietin useasti, että paljonko vuodessa kuluu.. Jää useasti sitten hankkimatta. Tupakoinnin lopettaminenkin puolison kanssa helpottui muutama vuosi sitten melkoisesti, kun laski mitä maksaa kahden henkilön tupakointi vuodessa. :) pienistäkin jutuista voi tulla iso ylimääräinen summa.

Mun ei tule kerrottua hintoja vuositasolle, mutta samoin kuin Data, niin usein kuitenkin jaan summia kuukausi- tai jopa päivätasolle.

Tää oli aika hyvä kysymys! Pitääkin jatkossa miettiä myös toisinpäin eikä vain perustella miksi joku ei olekaan niin kallista.

Harvemmin tulee mietittyä.

Vähän tosin kyrsii, ku kaverilta ostin säälistä espressokeittimen kytkykahveilla. 32€/kk (kapseleita vissiin 36/kk) menee niihin hiton kapseleihin yhden vuoden ajan. Eli 384€, sillä sais about 95 pakettia juhlamokkaa...

Kyllä ajattelen. Joku kiva pikku turhake maksaa helposti 500€/v, mietin aina myös mitä muuta sillä rahalla voisi tehdä (tuolla laittaa jo esim. ihan kivasti autoa jos tulee tarvis).

Ylipäätään mulla on tiukka budjettikuri, ja ajattelen aina niin että jos haluan käyttää vaikka 20e kuussa kanavapakettiin niin se pitää säästää jostain toisesta kohtaa. Tulee samalla mietittyä onko se kanavapaketti tärkeä, mihin olen valmis sen vaihtamaan. Jos lakkaisin herkuttelemasta, voisin niillä rahoilla tehdä jotain muuta jne.

Kyllä aika useinkin tulee laskettua. Tässä yhtenä vuonna pidin tarkkaa kirjaa koko vuoden menoista ja siinäkin huomasi, mihin kaikkeen rahaa oikeasti menee. Esim. kahvilakäyntejä olen selvästi vähentänyt, kun selvisi paljonko kuukausi-/vuositasolla sinne uppoaa rahaa.

Kyllä lasken, samoin noin päin että paljonko töitä pitää tehdä johonkin isompaan ostokseen. Ja sitten vielä isommista lasken, montako kuukautta pidempään joutuu maksamaan asuntolainaa :P (teen yleensä ylimääräisiä lyhennyksiä, ja jos ostaa jotain isoa = vähemmän lyhennyksiä = pidempi laina-aika). Näin saa minusta kätevästi ja havainnollisesti realisoitua onko joku hintansa väärti vai ei.

Esimerkiksi viimeksi ostamani laukku maksoi vajaan päivän palkan ja auton ostaminen pidemsi asuntolainan maksuaikaa noin 5 kuukautta. "Ihan kivan" hajuveden taas jätin ostamatta koska siihen olisi mennyt puolen päivän nettopalkka.

Wau mitä rahan tuhlausta se olisi meillä!! Nim. 3 isoa moccamasterin pannua päivässä keittävä...

:D Yep. Kyllä meilläkin normaalia kahvia edelleen keitellään. Viikonloppuisin ja silloin kun laiskottaa niin tulee kapselikeitintä käytettyä.
Tekeehän se ihan superhyvää kahvia verrattuna normaalia juhlamokkaa, mutta... Ei oikein ollut hyvä ostos näin jälkeenpäin ajateltuna :laugh:

Kyllä lasken, kiva että on muitakin =) Joku 9,90e/kk kuulostaa edulliselta mutta vuodessa se tekee silti vajaa 120e jne. ... Samoin joku kanavapaketti-nettitv 39,90/kk, huhhuh..

:D Yep. Kyllä meilläkin normaalia kahvia edelleen keitellään. Viikonloppuisin ja silloin kun laiskottaa niin tulee kapselikeitintä käytettyä.
Tekeehän se ihan superhyvää kahvia verrattuna normaalia juhlamokkaa, mutta... Ei oikein ollut hyvä ostos näin jälkeenpäin ajateltuna :laugh:

No laatu korvaa joskus määrän ja jos tuo teille riittää niin silloihan vehje on teille vallan passeli. Minä jatkan juhlamokkaveden keittelyä tuolla suurkeittiöpannulla koska meidän kulutuksella ei ole varaa noin laadukkaaseen. Käydään sitten välillä espressolla kahvilassa ja maksetaan silloin itsemme kipeäksi. :D

[QUOTE="vieras";28325308]En. Mä taas usein lasken kaikki niin että kuinka monta tuntia joudun tekemään töitä, että tienaan tämän paidan hinnan verran rahaa. Esim. jos haluan tämän paidan, joudun tekemään sen eteen 6 tuntia töitä... onko paita sen vaivan arvoinen?

Ehkä ihan hassua, mutta näin vaan on mulla :)[/QUOTE]

Mä teen ihan samaa!

Kyllä lasken, samoin noin päin että paljonko töitä pitää tehdä johonkin isompaan ostokseen. Ja sitten vielä isommista lasken, montako kuukautta pidempään joutuu maksamaan asuntolainaa :P (teen yleensä ylimääräisiä lyhennyksiä, ja jos ostaa jotain isoa = vähemmän lyhennyksiä = pidempi laina-aika). Näin saa minusta kätevästi ja havainnollisesti realisoitua onko joku hintansa väärti vai ei.

Mä lasken samaa. Ja lisäksi olen joskus laskenut paljonko vaikka uusien kalusteiden hankinta pidentäisi asuntolainan maksua verrattuna siihen, että maksamme niillä rahoilla lainaa. Ja sitten laskin paljonko tuo lisäaika kokonaisuudessaan lisää korkokuluja.

Uudet kalusteet 22 vuoden lainalla, jota ei edes ala lyhentämään kuin 20 v:n kohdalla, eivät sitten kuulostaneetkaan enää hintansa väärteiltä. 5000 €:n kalusteista melkein 10000 € oli aika paljon.

Joitain juttuja tulee mietittyä. Lounas töissä on sellainen; eväillä säästää melkoisesti rahaa johonkin muuhun. Ja toisaalta jos jonain päivänä tekee mieli lounasravintolaan, sekin on ok.

En mieti. Joskus luen noiden laskijoiden juttuja ihmetyksen vallassa. Joku 120 € vuodessa ei ole minusta kovinkaan paljon, kun sen suhteuttaa omiin vuosituloihin.

Sitäpaitsi mitä itseäni tunnen, niin se kuukausitasolla säästynyt kymppi kuluisi johonkin muuhun turhaan kuitenkin, ei se miksikään ylimääräiseksi säästöksi muuttuisi.

Tuota työtuntiperustetta käytän toisinaan, eli jos nyt meen taksilla töihin, eka tunti siellä on palkaton. Motivoi kummasti pyöräilemään tai maksamaan bussista, vaikka lähin pysäkki onkin reilun kävelymatkan päässä ja joutuu heräämään aikaisemmin, että ehtii. Auto on meillä yleensä miehen käytössä lähtökohtaisesti, kun se sen maksaakin omista rahoistaan. Kyydittää sitten, jos aikataulut antavat periksi ja toki kuljen autolla, kun se on vapaana.

Samoin joskus mietin, että lähdenkö illalla kaverin kanssa ulos syömään, kun aamupäivän työvuoro on sitten "palkaton". Yleensä kyllä lähden. :D

Yhteistyössä