Aivoehtoko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Jos miehelle jotain sattuu, niin eikö ulosottovelat siirry mulle, jos ollaan naimisissa? Miehellä nyt yli 40,000? sielä ja ajateltiin, jos varmuuden vuoksi tekis tuon avioehdon, kun ei ikinä tiedä mitä elämässä sattuu. Voiko sen tehdä koskemaan vaan noita velkoja, että muut oikeudet pysyis samana?

Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Ei siirry sinulle mutta yhteinen omaisuutenne menee puoliksi ja siitä miehen osuudesta kuitataan ensiksi saatavat ja lopun saa sitten perikunta.

Entä jos ei oo mitään omaisuutta... ei säästöjä, ei omaa asuntoa, auton rämä...

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:
Joo aivoehto pitäis olla pakollinen joka liitossa. :whistle:

Mä en kyllä kauheen mielellään jää lasten kanssa maksamaan miehen nuoruuden pöllöilystä koituneita velkoja, eli siksi kyselen... Täältä saa taas niin hyviä vastauksia, ku haluaisi jostain asiasta tietää :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Weatherwax:
Ei siirry sinulle mutta yhteinen omaisuutenne menee puoliksi ja siitä miehen osuudesta kuitataan ensiksi saatavat ja lopun saa sitten perikunta.

Entä jos ei oo mitään omaisuutta... ei säästöjä, ei omaa asuntoa, auton rämä...
Sitten velkojat jäävät nuolemaan näppejään. Riippuen siitä onko velkojat hakeneet suppeaa vai laajaa ulosmittausta, koti-irtaimisto saatetaan jättää tykkänään rauhaan ja jos autolla ei todellakaan ole muutamaa satasta enempää arvoa, sekään ei sitten kiinnosta. Suppean ja laajan ulosmittauksen ero on että suppeassa ulosmitataan lähinnä vain palkkaa ja jos on säästöjä tai sijoituksia niin niitä, laajassa ulosmittauksessa voi periaatteessa mennä ihan koti-irtaimistoakin jossain määrin.

Joka tapauksessa sinun osaasi eli normaalitilanteessa puoleen kaikesta, ei kosketa.

Jos avioehdon tekee niin silloin omat velat ja omaisuus pysyy itsellään avioeron/kuoleman koittaessa. Meillä on juurikin sellainen mun velkojen takia. Ukolle ei tullut mieleenkään moista hankkia mutta itse otin puheeksi että mitä jos suojattais sun selusta, ettei tule sulle ikäviä maksuja jos meille tulee ero (velat on siis hankittu ennen tapaamistamme).

Kun velat on hoidettu, voi avioehdon purkaa ja näin ollen kaikki menee puoliksi jos jotain suhteelle käy.

Avioehdossa kannattaa myös muistaa se, että avioehdon aikana otetut lainat yms., jotka ovat vain toisen nimissä jäävät myös toiselle. Eli asuntolainaa tms., jos otat omiin nimiisi niin miehesi ei joudu maksamaan penniäkään avioeron/kuoleman koittaessa. Vaikka se on otettu naimisissaoloaikana.

Ja jos voitat lotossa, ei sinulla ole oikeudellista velvoitetta antaa mitään miehellesi, jos tilanne esim. riitautuisi oikeuteen asti.

Avioehtojakin on erilaisia. Me tehtiin ns. täydellinen, kun ei ollut varaa lakimieheen :ashamed: . Voidaan ehkä parin vuoden päästä tarkastella tilannetta uudelleen B) .

http://www.maistraatti.fi/avioehto.html

Alkuperäinen kirjoittaja Kirvash:
Jos avioehdon tekee niin silloin omat velat ja omaisuus pysyy itsellään avioeron/kuoleman koittaessa. Meillä on juurikin sellainen mun velkojen takia. Ukolle ei tullut mieleenkään moista hankkia mutta itse otin puheeksi että mitä jos suojattais sun selusta, ettei tule sulle ikäviä maksuja jos meille tulee ero (velat on siis hankittu ennen tapaamistamme).

Kun velat on hoidettu, voi avioehdon purkaa ja näin ollen kaikki menee puoliksi jos jotain suhteelle käy.

Avioehdossa kannattaa myös muistaa se, että avioehdon aikana otetut lainat yms., jotka ovat vain toisen nimissä jäävät myös toiselle. Eli asuntolainaa tms., jos otat omiin nimiisi niin miehesi ei joudu maksamaan penniäkään avioeron/kuoleman koittaessa. Vaikka se on otettu naimisissaoloaikana.

Ja jos voitat lotossa, ei sinulla ole oikeudellista velvoitetta antaa mitään miehellesi, jos tilanne esim. riitautuisi oikeuteen asti.

Tässä tapauksessa pitää muistaa että sitten ei se mies myöskään jää asumaan siihen asuntoon ellei ota loppuvelkaa itselleen (ja pankki myös suostuu tähän).

Yhteistyössä