AIVAN USKOMATONTA!! (työkkäristä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kauhistunut!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kauhistunut!

Vieras
Minulle tarjottiin elokuussa kolmen viikon sijaisuutta joka alkaisi 14.8, nainen työpaikalta itse soitti ja kysyi. Kerroin että lähden silloin itse kouluun ja samalla kun kysyi mikä minulla on itsellä tilanne nyt, kerroin että samaan aikaan myös ensimmäinen lapsi aloittaa koulun ja toinen menee tarhaan. Tänään sain työkkäristä kirjeen, että hän on ilmoittanut työkkäriin etten ota työtä vastaan koska lapseni lähtee kouluun. Minun piti tehdä pitkä selvitys asiasta. Tietenkin vein laput joissa näkyi että koulu, johon minut hyväksyttiin alkaa 13.8, tieto alkamisajoista ja paikoista yms. tulee elokuun alussa. Olen tutkinnosta kyllä käynyt ensimmäisen osan jolla se alkaa, mutten silti tiedä kuinka paljon joudun olemaan siellä alusta läsnä. Ainakin että minulle tehdään opintosuunnitelmat ym. Päivärahani katkaistiin viime viikosta ja asiani käsitellään lautakunnassa vasta heinäkuun viimeisellä viikolla. Siis APUA!!!! Olen vielä työtön ja yksinhuoltaja, miten ihmeessä tälläinen on mahdollista??? Jos lautakunta päättää jostain syystä, ettei selitys kelpaa, saan kolmen kuukauden karenssin!! Virkailija jolle koululaput kiikutin virnuili vaan ja sanoi että tuskin on näistä lapuista apua paljoakaan! MITÄ MÄ TEEN! Onko kellään kokemusta näistä?

No ilmotat että otat työn vastaan ja sitten kun koulu alkaa ilmotat että sori vaan.
ange.gif

Ne ei voi sulle langettaa tuommosesta mitään, eli akka on nyt väärissä ohjaksissa. Se karenssi ja rahojen maksu voidaan katkasta enintään siitä päivästä kun työ olisi alkanut, ei etukäteen. Vaadi käyntiaikaa työkkärin johtajan pakeille??

Mun kaverille kävi pari vuotta sitten vähän samalla tavalla.. Hänen piti tehdä kirjallinen selvitys ja vielä sen lisäksi käydä siellä työkkärissä jossain "kuulemisessa" eli suulliseti kertoi/selvitti tilanteen.. Sun koulun alkaminen on tarpeeksi hyvä syy siihen, ette ottanut työtä vastaan, joten ole huoleti! Ethän sä voi samaan aikaan olla sekä töissä että koulussa.. Kyllä se siitä =) Usko pois =)

Minäkin olen viime aikoina ollut järkyttynyt työkkärin toimesta.

Eli, minä kiinnostuin alasta, joka ei vastaa koulutustani, ja johon ei vaadita koulutusta. Kiinnostuin, koska oman alan paikkoja ei ole ja jotain piti keksiä.

Sain selville, että lähes kaikki työpaikat tuolle alalle täytetään palkkatuen turvin. Aloin selvittää mahdollisuuksiani, soittelin monta kertaa työkkäriin ja selvitin tilannetta. En ole ollut vuotta työttömänä yhtäjaksoisesti kahden viime vuoden aikana, eli en varsinaisesti olisi oikeutettu palkkatukeen. Mutta aikani selvitettyäni sain lomakkeen, jossa minut voitiin katsoa oikeutetuksi tukeen.

No, mitään ei kuulunut, ja taas lähdin itse kyselemään paikoista. Pyysin saada tietää paikoista, ja virkailija tulosti sitä mukaa kun kyselin kiinnostavista paikoista.

Kotona huomasin, että nuo paikat olivat työhönosoituksia, eli minun oli pakko soittaa jokaiseen ja kysyä töitä, vaikka kukaan ei kertonut minulle mitään että näin on. Luulin, että minä vain olin kyselemässä mahdollisuuksista.

Jos en olisi koskaan soittanut, ja pyytänyt oikeutta palkkatukeen, minulla olisi ollut seuraava käynti noin puolen vuoden päästä, jolloin olisin virallisesti ollut oikeutettu palkkatukeen ja siis pitkäaikaistyötön.

Nyt saan karenssin, jos en hae kaikkia töitä, joista pyysin tiedot. Pyytäessäni tiedot en tiennyt että minun on pakko niitä hakea.

(en usko, että kukaan ymmärsi kun en minä itsekään käsitä koko asiaa)

siis tuohon edelliseen, korjaus, en ole ollut kahden viime vuoden aikana vuotta työttömänä edes pätkissä. työttömyys joskus aiempaa katsottiin ja näin sain oikeuden palkkatukeen.

En voi hakea toimeentulo tukea, olen liiton rahalla ja aika hyvällä, niin tiedän niiden laskuperiaatteen, että laskevat minun edellisen kuun tuloista kaiken ylimääräisen seuraavaan kuuhun. Oletko varma, ettei sitä rahaa voi katkaista nyt? En mä tommosesta ole kuullut, että vasta kun työ alkaa niin katkaistaisiin? Ja uskon myös itsekkin, että ei voi olla mahdollista, että saisin karenssin, mutta on nyt todella pitkä aika odotella tietoa!!! Menen huomena johtajan luona käymään, toivottavasti olis fiksumpi. Vai uskallanko mennä ruikuttamaan, vielä suuttuu kun sinne menen valittamaan...

Eipä tuo informaatio pelaa työkkärissä aina: mä olin jo aloittanut uudessa työpaikassa ja silti tuli peräti kaksi puhelinsoittoa samalta työnantajalta parin viikon välein, että tulisinko työhaastatteluun :headwall: :headwall: . Samat selitykset annoin molemmilla kerroilla hämmästyneelle työntarjoajalle. Ei tosin työkkäristä kuulunut mitään. Olisi varmaan pitänyt käydä itse tarkistamassa, etten enää ole työtön työkkärin listoilla :whistle: .

Minä lisäsin, että en ole ollut edes edes pätkissä vuotta työttömänä 2 vuoden aikana, vaan noin puoli vuotta, mutta harkinnanvaraisesti siis katsottiin edellisiä vanhentuneita tietoja, jotka oli jo poistettu heidän tiedostoista. (tiedot tyhjennetään 2 vuoden välein). Eli siis itse pyysin oikeutta ja harkinnanvaraisesti myönsivät. olin aktiivinen ja hain töitä jotka eivät ole minun alan töitä. Jos olisin ollut passiivinen, seuraava työkkärikäynti olisi ollut puolen vuoden päästä.

Kukaan ei missään vaiheessa kertonut, että palkkatukityöpaikan tiedot tulostettaessa minulla ei ole mahdollisuutta kotona miettiä, onko tämä työpaikka sellainen, joka on minulle sopiva.

Mua yritettiin laittaa koulunkäyntiavustajaksi ja koulutoimenjohtaja sanoi, että tähän haetaan henkilöä, joka on käynyt lukion. Mä sanoin, etten ole käynyt lukiota. Työkkäristä ilmoittivat, että karenssi alkaa, kun en ollut ottanut tarjottua työtä vastaan. Sanoin, että otan työn vastaan, jos kelpaan siihen, kun pitäis olla lukio käytynä. Ei tullut karenssia, mutta ei kutsuttu töihinkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tajusin.
Ne työkkärin työntekijät käytttäytyy, kuin työttömyyspäivärahat maksettais niiden omasta palkasta. Saavat varmaan jonkun provisiopalkan jokaisesta karenssista ja säästyneestä tyttömyyspäivärahasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Liinuska74:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Tajusin.
Ne työkkärin työntekijät käytttäytyy, kuin työttömyyspäivärahat maksettais niiden omasta palkasta. Saavat varmaan jonkun provisiopalkan jokaisesta karenssista ja säästyneestä tyttömyyspäivärahasta.

On ne ihme porukkaa muistaakohan ne ollenkaan et työttömät ovat tavallaan niiden "työnantajia".Kun työttömyys saadaan painettua tarpeeksi alas saa työkkärinämmät laittaa ittensä kortistoon.

Alkuperäinen kirjoittaja äitiliini -65:
Eipä tuo informaatio pelaa työkkärissä aina: mä olin jo aloittanut uudessa työpaikassa ja silti tuli peräti kaksi puhelinsoittoa samalta työnantajalta parin viikon välein, että tulisinko työhaastatteluun :headwall: :headwall: . Samat selitykset annoin molemmilla kerroilla hämmästyneelle työntarjoajalle. Ei tosin työkkäristä kuulunut mitään. Olisi varmaan pitänyt käydä itse tarkistamassa, etten enää ole työtön työkkärin listoilla :whistle: .

ilmoititko itse työvoimatoimistoon, ettet enää ole työnhakijana? Jos et, mistä heidän olisi pitänyt se tieto saada, arvaamallako?

Ja alkuperäiselle (ja muillekin tiedoksi), työhallinto on kiristänyt aktivointikäytäntöään siten, että nykyään työpaikkoja ei enää saa antaa "tiedoksi" vaan aina "osoituksena", joka edellyttää paikan hakua. Toki tästä pitäisi ohjeistaa työnhakijoitakin.

Ihan alkukysymykseen taas vastakysymys: olitko ilmoittanut työvoimatoimistoon, että sinut on hyväksytty opiskelijaksi? Jos siellä oli jo tieto opiskelupaikasta, ei mokomaa työhönosoitusta olisi tullut tehdä.

Ja ilmanmuuta, käy johtajan luona. Ihminen hänkin on (yleensä ).

Kun poikani, joka täyttää syyskuussa 18, haki yhteishaussa kolmeen eri oppilaitokseen (pakko hakea, koska on alle 25v, alle 25v työtön ei saa työttömyyskorvausta jos ei ole hakenut vähintään kahteen kouluun ).Yhteen ei pisteet riittäneet, kahteen tuli kutsu pääsykokeisiin samana päivänä, mutta poika sairastui flunssaan ja oli kovassa kuumeessa,eikä siis päässyt kokeisiin ja kokeita ei voi myöhemmin suorittaa. Työkkärin kanta on, että vaikka on lääkärintodistus sairaudesta, pois jäänti on tahallista, ja seurauksena on määrittelemättömän pituinen karenssi. Päivärahaa saa jos menee kurssille tai työharjoitteluun, mutta koska hän juuri oli työharjoittelussa joka päättyi toukokuun lopussa, ei ole asiaa työharj. tai kurssille 5 kuukauteen...
Erään tuttavani veli on ollut jo 5 vuotta karensissa samasta syystä,eli ei päässyt pääsykokeisiin...on nyt velvoitetyöllisetty, eli tekee työtä( 8 tunnin päivät), jotta saa toimeentulotukea, jos kieltäytyy, toimeentulotukea leikataan 40%

APUA!!! Mitä kamalaa kiristystä siellä ihan oikeasti on! Ihmiset pakotetaan vaikka mihin. Samoin eräs viisissäkymmenissä oleva tuttava nainen kertoi, että hänelle oli tullut kirje, että pitää mennä puolenvuoden atk kurssille, hän sanoi ettei ole koskaan koskenutkaan tietokoneeseen, eikä missään nimessä ikinä halua mennä sellaiseen työhönkään missä koneella työskenneltäisiin, mutta ei kelvannut a4 kooinen selvityskään syistä miksi ei halua sille kurssille, vaan kolmen kuukauden karenssipa tuli. Eli varokaa vaan vaikka minne tulee kutsu, niin sinne on mentävä!
Ja kävin tänään muuten sen johtajan juttusilla, niin sanoi vaan että lautakunta sitten miettii sen että onko selvitykseni riittävän pätevä. Nainen joka työtä tarjosi, oli kertonut siellä etten ota työtä vastaan koska en halua pätkätöitä enkä saa lastani hoitoon minnekkään. Joo! Hei kerroin hänelle että toinen lapsi lähtee kouluun ja hänellä on iltapäiväkerhopaikka jo ja toinen on ollut samassa tarhassa kolme vuotta ja jatkaa syksyllä samassa paikassa. Lisäksi kerroin että olen helmikuusta lähtien tehnyt maksimissaan kaksi viikkoa kerrallaan kestäviä pätkätoitä!!! Että kiitos sille eukolle oikein paljon yli kuukauden kestävästä rahattomuuskaudesta. Jos saan päätöksen läpi että syy siellä kelpaa, lähtee silloin niin mukava puhelu sille lehmälle, että tietää mitä sai aikaan!

Mun mielestä johonkin korkeammalle taholle voi valittaa työkkärin, kelan yms. menettelyistä?? Joo on nää aika uskomattomia juttuja, itelle ei ihan vastaavia oo käyny mut kuitenkin sellaisia että on tehny mieli käydä raivoamassa ko. paikoissa niistä ihmeellisistä päätöksistä...

Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
Kun poikani, joka täyttää syyskuussa 18, haki yhteishaussa kolmeen eri oppilaitokseen (pakko hakea, koska on alle 25v, alle 25v työtön ei saa työttömyyskorvausta jos ei ole hakenut vähintään kahteen kouluun ).Yhteen ei pisteet riittäneet, kahteen tuli kutsu pääsykokeisiin samana päivänä, mutta poika sairastui flunssaan ja oli kovassa kuumeessa,eikä siis päässyt kokeisiin ja kokeita ei voi myöhemmin suorittaa. Työkkärin kanta on, että vaikka on lääkärintodistus sairaudesta, pois jäänti on tahallista, ja seurauksena on määrittelemättömän pituinen karenssi. Päivärahaa saa jos menee kurssille tai työharjoitteluun, mutta koska hän juuri oli työharjoittelussa joka päättyi toukokuun lopussa, ei ole asiaa työharj. tai kurssille 5 kuukauteen...
Erään tuttavani veli on ollut jo 5 vuotta karensissa samasta syystä,eli ei päässyt pääsykokeisiin...on nyt velvoitetyöllisetty, eli tekee työtä( 8 tunnin päivät), jotta saa toimeentulotukea, jos kieltäytyy, toimeentulotukea leikataan 40%

Mitään viiden vuoden karensseja ei ole olemassa!!!! Jos heppu hakee syksyn yhteishaussa kolmeen paikkaan eikä pääse niin kyllä siinä raha alkaa juoksemaan niinkuin se laissa sanotaan! Se on vissi asia.

Laiskanpulskeat peräkamarin pojat ei vaan viiti käydä kouluja tai edes pääsykokeita ja sitten maataan kotona ja itketään kun määrätään johonkin työhön. Viiden vuoden karenssi vain ei aikuisten oikeasti ole mahdollista! Ja piste. Sitä voi kysyä ihan mistä työvoimatoimistosta tahansa taikka työministeriltä saakka.

Yhteistyössä