Aivan mahtava tunne kun usko uudistaa elämän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UniQuePopPy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Uskis";26957199]Aika mahdoton tilanne, että robotilla olisi vapaa tahto. Robotti tekisi kuitenkin päätökset saamiensa tietojen perusteella. Ihmisten päätökset ovat välillä niin monimutkaisia että niistä ei ota selvää, eli vapaa tahto on robotin tahtoa vapaampi.
Vaikka ihmisellä olisi kaikki maailman tieto, niin se ei vaikuta aina toimintaan.

"Mun pitäis mennä lenkille, mutta en jaksa, vaikka lenkkeily on terveellistä. Toisaalta pitäis kirjoittaa raporttikin - mut ehtisköhän sen tehdä lasten nukahdettuakin? Toisaalta, en kyllä enää jaksa jatkaa tätä lenkkeilyharrastusta: alussa oli tärkeää näyttää naapureille ja ystäville että mä saan itsessäni jotain aikaankin ja en ole tahdoton lohtusyömäri, mutta nyt sillä asialla ei ole enää väliä. Mä kannan kiloni kunnialla enkä välitä enää muiden mielipiteistä, onhan monia komeita naisia mun työpaikallanikin jotka tekee uraa. Ja sisin on tärkein, kyllähän Pirkko-Liisaakin kaikki kunnioittavat vaikka BMI on 100. Mutta auts, mun mies ei kyllä taida tykätä siitä jos lihon muodottomaksi, eli hänen ilokseen voisin vähän kiinteytyä. No, ehkä kuitenkin vasta huomenna aloitan kuntokuurin, nyt vedän sipsiä!"

Tämä oli siis NAISEN ajattelua: jos olet mies niin ehkä ajattelet vähän robottimaisemmin, en tiedä. :D
Jumala on antanut ihmisille vapaan tahdon, mutta naisten ajattelun kohdalla varmasti Hänkin meinaa tulla hulluksi ja katuu vapaan tahdon myöntämistä...[/QUOTE]

Robotit eivät enää nykyään toimi putkimaisesti ohjelmoituna, joten siinä mielessä vertaus on ihan mielekäs.

[QUOTE="Uskis";26957633]Ihmeet on kivoja, mutta Jumalan tahto on vielä tärkeämpi, ja sen takia menestysteologia menee mettään.
Hellareista ja vapiksesta ammennan teologiani, mutta vuosien etsinnän jälkeen huomaan että sielunmaisemani on luterilainen. Se armo, levollisuus ja rauha. :)[/QUOTE]

Siis luterilaisessa kirkossa on se armollisuus ja rauhallisuus, en tarkoittanut että aina itsessäni. Toivoa aina saa... :)
Mutta nämä on vähän luonneasioitakin, joku tykkää vapaitten suuntien reippaammasta menosta ja hyvä niin.

17 Hänestä kirjoitukset todistavat: -- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta.
18 Näin kumotaan aikaisempi määräys, koska se oli heikko ja hyödytön:
19 eihän laki tehnyt mitään täydelliseksi. Sen tilalle me olemme saaneet parempaa: toivon, joka antaa meille uskalluksen lähestyä Jumalaa.
20 On myös otettava huomioon Jumalan vala. Leevin heimon miehistä tuli pappeja ilman sitä,
21 mutta tämän toisen pappeus vahvistettiin valalla, näillä sanoilla: -- Herra on vannonut valan eikä sitä peruuta: sinä olet pappi ikuisesti.
22 Tästä näemme, kuinka paljon vahvempi on se liitto, jonka takaajana Jeesus on.
23 Muiden pappien määrä on jatkuvasti kasvanut, kun kuolema on estänyt heitä pysymästä virassaan.
24 Mutta Jeesus pysyy ikuisesti, hänen pappeutensa on muuttumaton.
25 Siksi hän pystyy nyt ja aina pelastamaan ne, jotka hänen välityksellään lähestyvät Jumalaa. Hän elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan.
26 Juuri tällaisen ylipapin me tarvitsimme. Hän on pyhä, viaton ja tahraton, hänet on erotettu syntisistä ja korotettu taivaita korkeammalle.
27 Toisin kuin muiden ylipappien, hänen ei tarvitse päivittäin uhrata ensin omien syntiensä ja sitten kansan syntien sovittamiseksi. Hän on antanut kertakaikkisen uhrin uhratessaan itsensä.
28 Laki tekee ylipappeja ihmisistä, jotka ovat heikkoja, mutta lakia myöhemmin vannottu vala nostaa ylipapiksi Jumalan Pojan, joka on saavuttanut ikuisen täydellisyyden.

Viimeksi muokattu:
Robotit eivät enää nykyään toimi putkimaisesti ohjelmoituna, joten siinä mielessä vertaus on ihan mielekäs.

Juu, onhan sitä kehitetty sumealla logiikalla oppivia tietokoneita, mutta ne on kuitenkin ohjelmoitu oppimaan juuri sillä tavalla. Robotilla ei ole persoonaa, sillä ei ole sielua ja tunteita, se ei valikoi persoonalleen sopivia juttuja tai jätä valikoimatta.
Ihmisen erikoisuus on siinä, että vaikka hän olisi virkeä ja toimintakykyinen, vaikka hänelle annettaisiin kaikki hyvät ja vähän pakottavat syyt tehdä joku järkevä asia niin hän ei välttämättä tee sitä. Ja tätä ei voi selittää sillä, että laitetaan tietokone random-asetukselle ja valitsemaan muista hyvistä vaihtoehdoista.

Sitä esim. Terminator-elokuvan tilannetta, jossa tietokoneet tulevat tietoisiksi jonain päivänä itsestään, ei voi tapahtua. Koska: ei ole elävää sielua.
Nyt tää sielu lähtee asioille!

[QUOTE="vieras";26957811]eikö aapeella mene jo ihan aika paljo yli tämä "usko"?!?!?? alkaa olemaan sekoa hommaa![/QUOTE]

Vaahtoaminen on alkuinnostusta. Rauhoittuu sen mukaan kun kokeneemmat uskovaiset kiusaantuu ja ohjaa maltillisempaan ulosantiin.

[QUOTE="Uskis";26957633]Ihmeet on kivoja, mutta Jumalan tahto on vielä tärkeämpi, ja sen takia menestysteologia menee mettään.

Peesi! :)

Hellareista ja vapiksesta ammennan teologiani, mutta vuosien etsinnän jälkeen huomaan että sielunmaisemani on luterilainen. Se armo, levollisuus ja rauha. :)[/QUOTE]

Aika samat ajatukset mulla. Itsellä vähän huonoja kokemuksia menestysteologiasta, silloin kun vielä etsin omaa seurakuntaani... Löysin lopulta vapaakirkon. Nyt olen viime aikoina vuosien tauon jälkeen käynyt luterilaisessa kirkossa, ja se oli kuin olisin kotiin palannut. Koen sen sopivan itselleni paremmin. Vaikka vapislainen edelleen olenkin. :)

[QUOTE="Uskis";26957825]Juu, onhan sitä kehitetty sumealla logiikalla oppivia tietokoneita, mutta ne on kuitenkin ohjelmoitu oppimaan juuri sillä tavalla. Robotilla ei ole persoonaa, sillä ei ole sielua ja tunteita, se ei valikoi persoonalleen sopivia juttuja tai jätä valikoimatta.
Ihmisen erikoisuus on siinä, että vaikka hän olisi virkeä ja toimintakykyinen, vaikka hänelle annettaisiin kaikki hyvät ja vähän pakottavat syyt tehdä joku järkevä asia niin hän ei välttämättä tee sitä. Ja tätä ei voi selittää sillä, että laitetaan tietokone random-asetukselle ja valitsemaan muista hyvistä vaihtoehdoista.

Sitä esim. Terminator-elokuvan tilannetta, jossa tietokoneet tulevat tietoisiksi jonain päivänä itsestään, ei voi tapahtua. Koska: ei ole elävää sielua.
Nyt tää sielu lähtee asioille![/QUOTE]

vrt eläin. Ei sielullisuudella ole rajaa.

Moi!

Haluaisin kysyä ap.lta ja muilta ketjuun kirjoittavilta uskovaisilta mieltäni pinaneen kysymyksen..
Olen paljon tekemisissä uskovaisten kanssa omassa elämässäni. Nyt viimeisin heidän taholtaan
tullut "syytös" on sellainen, että pidän epäjumalia koska pidän kotonani hevosia. Rakastan hevosia
koko sydämestäni, ammattini on myös hevosalalla. Mitä mieltä olette, onko väärin "uhrata" aikaansa
eläimille? Minun Luojani (mikäli sellainen on) rakastaa kyllä eläimiä myös. Kuinka raamatussa tulkitaan suhtautuminen eläimiin ja niistä huolehtimiseen?

Itselläni on paljon negatiivisia kokemuksia "hihhuliuskovaisista" lapsuudesta ja viimeisen kahden vuoden ajalta myöskin. Omille lapsilleni olen antanut täyden vapauden päättää uskonsuunnastaan.

Tiinelli: Aika outo syytös tuo on. Sitäpaitsi jos et ole itse uskossa niin en ymmärrä miksi sinua pitäisi mistään neuvoa tai huomauttaa.
Jumala on luonut eläimet ja luonnon ja haluaa varmasti että niistä huolehditaan hyvin.
Voihan joku asia (vaikka sitten hevoset) tulla liiankin tärkeäksi, mutta tuskin sun kohdalla siitä on kyse...?

Moi!

Haluaisin kysyä ap.lta ja muilta ketjuun kirjoittavilta uskovaisilta mieltäni pinaneen kysymyksen..
Olen paljon tekemisissä uskovaisten kanssa omassa elämässäni. Nyt viimeisin heidän taholtaan
tullut "syytös" on sellainen, että pidän epäjumalia koska pidän kotonani hevosia. Rakastan hevosia
koko sydämestäni, ammattini on myös hevosalalla. Mitä mieltä olette, onko väärin "uhrata" aikaansa
eläimille? Minun Luojani (mikäli sellainen on) rakastaa kyllä eläimiä myös. Kuinka raamatussa tulkitaan suhtautuminen eläimiin ja niistä huolehtimiseen?

Itselläni on paljon negatiivisia kokemuksia "hihhuliuskovaisista" lapsuudesta ja viimeisen kahden vuoden ajalta myöskin. Omille lapsilleni olen antanut täyden vapauden päättää uskonsuunnastaan.

Juu, samaa tekee mieli sanoa kuin sulle vastannut vieras.
Hevoset on sun harrastus ja työ, ja varmasti Jumala on sen kiinnostuksenkohteen sun sydämeen alunperin laittanut. Kuka tykkää harrastaa sienestystä, kuka urheilua jne. Ja hevosten hoitaminen on neutraali harrastus, eri asia olisi jos ilmoittaisit harrastukseksesi jonkun bordellin pyörittämisen.

Tietysti jos sattuisi niin että joku harrastus selkeästi vie koko elämän, niin silloin kannattaa etsiä siihen lisäksi muutakin, esim. justhan joku 22-v. huippu-urheilija lopetti kun huomasi että se urheilu nielee koko elämän. Ja senkin varalta on elämässä kiva olla monia rakkaita juttuja, koska jos yksi juttu viedään pois (sulle tulee esim. allergia) niin ei jää ihan tyhjän päälle.
Mutta en mäkään usko kertomasi perusteella että sulla olisi se hevosharrastus mitenkään kamalaksi riippuvuudeksi muodostunut, maallisesti arvioituna.

No, pakko kiristää nutturaa ja sanoa, että jos tarkkoja ollaan, niin mikäänhän ei saa olla Jumalaa tärkeämpi tässä elämässä, vaikka ne asiat olisi maallisesti katsottuna tasapainossa ei-uskovan elämässä. Eli siinä mielessä ne tutut uskovasi ovat oikeassa. Mutta tuo koskee enemmän sitä kun on jo uskossa, se on enempi uskovien asia eikä sillä "rasiteta" ei-uskovia. Jokainen ei-uskova narahtaa tuossa kohdassa: vaikka ei olisi mitään erityisiä kiinnostuksenkohteitakaan, niin jos oman elämänsä hallintavallan takia ei tule oikean Jumalan luo, niin käytännössä sitä pitää itseään oman elämänsä"jumalana" .
Mutta kyllä uskovanakin saa harrastaa ja iloita täysillä monista jutuista kunhan luotu ei mene Luojan edelle (ja Jeesushan tietysti ON mitä ihanin...<3 ).
Mutta maallisesti katsottuna sun harrastuksesi ei kuulosta addiktoitumiselta.
Hienoa jos tykkäät työstäsi ja olet löytänyt mieluisan ammatin!

[QUOTE="fifiia";26957178]Keskustelu ei ole kovin hedelmällistä eikä ehkä aivan fiksuakaan jos ei yhtään ymmärrä toisen näkemyksiä, ei ainakaan jos siihen ymmärtämiseen ei ole pienintäkään halua.[/QUOTE]

Fiksusti sanottu. Pätee molempiin suuntiin.

Moi!

Olen uskovainen, pidän hevosista, omistankin kimpassa, seuraan raveja ja pelaan ravipelejä. Meitä on moneen junaan.

[QUOTE="vieras";26957833]Vaahtoaminen on alkuinnostusta. Rauhoittuu sen mukaan kun kokeneemmat uskovaiset kiusaantuu ja ohjaa maltillisempaan ulosantiin.[/QUOTE]

:laugh:. Täällä yksi kokeneempi, joka vain innostuu, kun kuulee, miten ihmiset ovat läytäneet Tien Jumalan tykö. Ja en minä ainakaan ole yhtään rauhoittunut kohta 15 v. aikana

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy
[QUOTE="...";26959913]:laugh:. Täällä yksi kokeneempi, joka vain innostuu, kun kuulee, miten ihmiset ovat läytäneet Tien Jumalan tykö. Ja en minä ainakaan ole yhtään rauhoittunut kohta 15 v. aikana[/QUOTE]mutta miksi siitä pitää tehdä numero ja yrittää käännyttää kaikki? :popcorn:

Moi!

No onpa outo juttu. Itsekin tiedän monia uskovia, joilla on hevosia ja hyvin ne hoitavat. Jumalahan laittoi meidät ihmiset vaalimaan ja hoitamaan luontoa ja muita eläviä :)

mutta miksi siitä pitää tehdä numero ja yrittää käännyttää kaikki? :popcorn:

Kuka on tehnyt numeron? Tämähän on vapaa palsta ja kaikki puheenaiheet ok? En mä usko, että aapee kaikkia on käännyttämässä vaan kertomassa, miten usko on tuonut hänen elämäänsä paljon uutta ja hyvää. Sehän on hienoa tässä elämässä että on asioita joista ihmiset saavat voimia, vai? Mistä muuten nimimerkkisi tulee ;)?

[QUOTE="...";26959948]Kuka on tehnyt numeron? Tämähän on vapaa palsta ja kaikki puheenaiheet ok? En mä usko, että aapee kaikkia on käännyttämässä vaan kertomassa, miten usko on tuonut hänen elämäänsä paljon uutta ja hyvää. Sehän on hienoa tässä elämässä että on asioita joista ihmiset saavat voimia, vai? Mistä muuten nimimerkkisi tulee ;)?[/QUOTE]pihalta seisovalta grilliltä:popcorn:

• Tykkää
Reactions: Rigel
[QUOTE="vieras";26960008]Ja lestadiolaiset rakastavat lapsia. Niin on luoja maailman ihanaksi paikaksi tehnyt meidän kaikkien elää.[/QUOTE]

Ei pidä unohtaa katolilaisia jotka rakastavat varsinkin nuoria poikia.

Onkohan tuo aivokemiallisesti rakastumiseen verrattava kokemus?

Voi olla. Katselin yhtenä päivänä sitä uskontokanavaa telkkarista ja siellä ihmiset puhui jeesuksesta ja jumalasta sellaisessa hurmiossa, josta minulle tuli mieleen rakastunut ihminen. Eli kai sitä ihminen ikäänkuin rakastuu uskoon ja ajatukseen jumalasta ja jeesuksesta. Eikä siinä siis mielestäni ole mitään pahaa, kukin löytäköön lohtunsa ja ilonsa :)

• Tykkää
Reactions: UniQuePopPy

Yhteistyössä