Aivan mahtava tunne kun usko uudistaa elämän!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja UniQuePopPy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mille väitteille ja mitä lähteitä?

Oletko ikinä kuullut ristiretkistä? Suomeenkin tuotiin kristinuskoa miekalla ynnä muilla tappokwinoilla. Ja tänäkin päivänä tapetaan ihmisiä Irakissa koska jumalanne käski sinne hyökätä.
Minusta kuulostaa ihan hiton naurettavalta että täällä joku alkaa päättämään mikä on jumalan sanomaa ja mikä ei.

Tuota Iranin tilannetta tässä pyytäisin vähän avaamaan.

[QUOTE="...";26999529]Ai minä vai? Eihän meiltä uskiksiltakaan suvaita moista vaan kaikki tulee perustella hyvin tarkasti omin sanoin.[/QUOTE]

No, totta puhuen oletin jokaisella olevan sen verran yleissivistystä, että tietävät ristiretkistä ihan ennestään koulun historiantunneilta. Näköjään olin väärässä.

Tässä olisi pieni tietoisku yhdeksännestä ristiretkestä: http: // historianet. fi/ arkielama / uskonnon-historia / ristiretket-pyha-sota

[QUOTE="...";26999548]Oletko ikinä kuullut ristiretkistä? Suomeenkin tuotiin kristinuskoa miekalla ynnä muilla tappokwinoilla. Ja tänäkin päivänä tapetaan ihmisiä Irakissa koska jumalanne käski sinne hyökätä.
Minusta kuulostaa ihan hiton naurettavalta että täällä joku alkaa päättämään mikä on jumalan sanomaa ja mikä ei.

Tuota Iranin tilannetta tässä pyytäisin vähän avaamaan.[/QUOTE]

No tässä yksi linkki aiheesta George Bush: "Jumala käski minua lopettamaan Irakin tyrannian"

http: // www. guardian. co. uk / world / 2005 / oct / 07 / iraq. usa

[QUOTE="vieras";26999609]Niin mitä nyt yritätkään sanoa näillä äärimmäisen puolueettomiin (<- tuo oli sarkasmia) lähteisiin viittaavilla linkeillä?[/QUOTE]

Mitä tarkoitat?

[QUOTE="vieras";26999609]Niin mitä nyt yritätkään sanoa näillä äärimmäisen puolueettomiin (<- tuo oli sarkasmia) lähteisiin viittaavilla linkeillä?[/QUOTE]

Ehkä hän yrittää kertoa, että uskonnot todellakin ovat maailman tuho ja vitsaus.

[QUOTE="...";26999621]Mitä tarkoitat?[/QUOTE]

Että mikä pointti näillä linkeillä on? Kuten jo totesin, ei kai kukaan ole väittänytkään, että muiden uskontojen edustajat eivät koskaan tapa toisen uskonnon edustajia. Kyse on ollut siitä, että kristinuskovaiset iloisesti ummistavat silmänsä uskontonsa veriseltä historialta/nykypäivältä.

[QUOTE="vieras";26999631]Ehkä hän yrittää kertoa, että uskonnot todellakin ovat maailman tuho ja vitsaus.[/QUOTE]

Ehkä viesti sitten on mennyt perille, sitähän tässä on yritetty tolkuttaa monta sivua ja parikin ketjua.

[QUOTE="vieras";26995973]Se ero sinussa ja näissä parissa kaikkitietävässä jumalan tulkissa onkin. Sinä uskot, olet (ilmeisen) onnellinen uskossasi ja hyvä niin. Et esitä, että kaikki maailman totuus on sinun hallussasi, muut ovat vain niin eksyksissä, etteivät tajua uskoa sinun sanaasi.

Nämä pari muuta esittävät "faktoja" niinkin kivikovin todistein, kuin "muistelisin lukeneeni, että" ja "olen jostain kyllä kuullut, että", ja siksi kaikki mitä he sanovat on tietenkin Oikea Totuus. Sitten kun näistä totuuksista luonnollisestikin tekee mieli kysyä muutama tarkentava kysymys ja huomauttaa aukoista logiikassa, alkaa kiemurtelu, joka päättyy siihen, että "alkaa väsyttää" tai "nyt ei ehdi enempää". Sen jälkeen tullaan takaisin, unohdetaan aikaisemmat, aloitetaan alusta jostain toisesta raamatun kohdasta ja, kas kummaa, taas iskee väsy, kun joku kysyy sen yhden kysymyksen liikaa.

Turhaahan näistä toki on vääntää. Mutta on se joskus niin viihdyttävää :)[/QUOTE]

Jos olet se sama "vieras" jonka kanssa olen vääntänyt melkein viikon, yötä myöten, niin et voi sanoa että ainakaan minä olisin heti livistänyt paikalta. Eipä silti, sua pitää kiittää siitä että vaikka osaat jankata, niin keskustelu on jatkunut uusille urille.

Mutta nyt kun tulin illalla tänne, niin huomasin että taas nämä samat jutut mistä jo juteltiin.
Haluatteko te että me vastataan näihin kysymyksiin vai ei?
Vai onko tämä teille vain huvia? Nimimerkki Trolli ainakin paljasti ketjun alkupuolella mielenkiintoisen motiivin:
"Hihhuleiden seuraaminen on suurta huvia. Argumenttien lapsellisuus ja typeryys hauskuuttaa minua suunnattomasti."

Ei niin, etteikö uskovaisia saisi pistää lujille ja kysyä mitä tahansa, mutta ei me oikeasti jakseta teille kohta vastata, jos teidän motiivinanne ei ole kuin hauskanpito. Vastaaminen vie aikaa esim. oman perheen parista, eikä ole mieltäylentävää huomata, että joku ei-uskova
- ei haluakaan ymmärtää mitä me sanotaan
- ei mene kuin muutama sivu niin samat asiat tulevat uudestaan esille ja sitten ei-uskovat valittavat kun uskovaiset eivät muka ole vastanneet heille (oottakaa vähän, mä huikkaan tässä välissä: Timppa hoi! Ristiretkistä ja sotivista uskovista on ollut jo juttua sivuilla 24-26).
- jollakulla tai joillakuilla täällä on ihan selkeä tarve sanoa se viimeinen sana, oli se heitto sitten miten käsittämätön tahansa.

En vaadi ainakaan itse siis mitään silkkihansikkailla kohtelua, enkä sitä että mun kanssa pitää olla samaa mieltä. Mutta sellaisia yleismaailmallisia, nettikirjoittelun kirjoittamattomia sääntöjä toivoisin, ja tämä on ihan maallinenkin neuvo.

Tuosta " ei haluakaan ymmärtää mitä me sanotaan": vaikka joku olisi ties mikä skientologi tai natsi, niin ihan tavalliseen kirjoitteluun kuuluu semmoinen edes pieni yritys ymmärtää tämän ajattelua, vaikka pitäisikin oman kantansa. Myöskin tuo on ihan maallinen neuvo, ja tiedättekö mitä: se tekee asiasta kuin asiasta keskustelemisen paljon helpommaksi ja pehmeämmäksi, vaikka itse asiat olisi vakavia ja ristiriitaisia.
Monet ei-uskovat täällä osaavat tuon taidon, mutta eivät kaikki.
Suurin osa juttelee fiksusti vaikeistakin asioista.

Ei tässä loppujen lopuksi ole kyse siitä että kuka voittaa väittelyn, eikä kyse ole paniikinomaisesta kasvojen menetyksen pelosta jos huomaakin olleensa jossain asiassa väärässä. Vaan kaikki me ollaan ihmisiä, samassa veneessä näitä asioita ihmettelemässä ja toisiltamme oppimassa. Minäkin opin ei-uskovilta monta juttua.

Keskustelussa pitää tulla edes prosentin verran toista vastaan. Jos joku buddhalainen tulisi nyt ketjuun selittämään kristityille omasta uskostaan, niin hänelle voisi sanoa: joitain kivoja juttuja sulla buddhalainen on, mutta tässäjatässä olen eri mieltä, voitko vastata tähän?

[QUOTE="vieras";26999631]Ehkä hän yrittää kertoa, että uskonnot todellakin ovat maailman tuho ja vitsaus.[/QUOTE]

Eli ilman uskontoja maailamssa ei olisi pahuutta, sotia tai erimielisyyksiä?

[QUOTE="vieras";26999705]Kristityt republikaanit (150 miljoonaa).[/QUOTE]

Tiedätkö kaikkien niiden henkilökohtaisen mielipiteen?

Onko niin monta suomalaisista uskovaisia kun kirkkoon kuuluu?

Tämä ketju ei vielä ole tuhatsivuinen. Jos joku oikeasti haluaa näitä asioita pohtia ja lukea, niin tämä on muutamassa minuutissa kahlattu, kannattaa lukea ja ajatuksen kanssa.
Jos taas joku haluaa kysyä lisää vanhoista aiheista, tuoda uutta näkökulmaa tai ei ole tyytyväinen meidän esittämiimme vastauksiin, niin pistäkää vaan ihmeessä tulemaan tarkentavia kysymyksiä. Mutta toivomus olisi, että ensin olisi edes yrittänyt ymmärtää mitä me tarkoitetaan ja edes himpun verran ymmärtää ajatusmaailmaamme, se olisi kaino vieno pyyntö. :)
Ja tietty uusia aiheita on kiva pohtia ym. turinaa.

[QUOTE="Uskis";26999708]Vai onko tämä teille vain huvia?[/QUOTE]

Ei-uskovaisille nämä keskustelut ovat pelkkää hupia. Voi lähinnä verrata eläintarhaan jossa käydään koputtelemassa apinahäkin lasiin hauskan reaktion toivossa.

[QUOTE="fifiia";26999711]Eli ilman uskontoja maailamssa ei olisi pahuutta, sotia tai erimielisyyksiä?[/QUOTE]

Hankala sanoa. Mutta tutkimusten mukaan valtiot, joissa on vähiten uskovia, on matalimmat väkivaltatilastot. Voiko tuosta vetää jotain johtopäätöksiä? Sano sinä?

[QUOTE="vieras";26999774]Hankala sanoa. Mutta tutkimusten mukaan valtiot, joissa on vähiten uskovia, on matalimmat väkivaltatilastot. Voiko tuosta vetää jotain johtopäätöksiä? Sano sinä?[/QUOTE]

Ei voi vetää johtopäätöksiä yhden muuttujan perusteella.

Keskustelussa pitää tulla edes prosentin verran toista vastaan. Jos joku buddhalainen tulisi nyt ketjuun selittämään kristityille omasta uskostaan, niin hänelle voisi sanoa: joitain kivoja juttuja sulla buddhalainen on, mutta tässäjatässä olen eri mieltä, voitko vastata tähän?

Paitsi että sinä kertoisit, kuinka hän on väärässä, sinun uskosi on oikea ja tunnet monia ja olet lukenut monista väärin uskovista jotka ovat löytäneet sen oikean jumalan. Sen saman jonka, kappas vaan, sinäkin helvetin peloissasi löysit.

Yhteistyössä