Äitiysvapaat työsuhteessa vai työttömänä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Piipi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Piipi"

Vieras
Jään äitiyslomalle syksyllä, ja minulla on vakituinen työsuhde kaupan alalla. Aion jäädä lapsen kanssa kotiin 2-3 vuodeksi ja mahdollisesti suorittaa opintoja siinä sivussa. Kunhan hoitovapaa loppuu, en aio mennä takaisin vakityöhöni, vaan hankkia uuden työn ja uran.

Lähinnä tukirahojen ja käytännön kannalta, kannattaisiko minun jatkaa työsuhteessa, vaikkei ole aikomustakaan palata sinne, vai irtisanoutua äitiysloman alkaessa? Vai olisiko järkevämpää irtisanoutua myöhemmässä vaiheessa?

Olisin kiitollinen, jos joku tukiviidakosta enemmän tietävä osaisi neuvoa. Onko voimassa olevalla vakituisella, kokopäiväisellä työsuhteella siis mitään merkitystä enää siinä vaiheessa, kun lapsi syntyy?

Ei nyt ainakaan äitiysloman alkaessa kannata irtisanoutua, kun työnantajahan on velvoitettu maksamaan palkan ensimmäiseltä kolmelta kuukaudelta. Lisäksi vanhempainvapaa kerryttää lomia normaalisti, eli myös lomarahoja. Ja itse kyllä näillä työllistymisnäkymillä pitäisin työpaikkani, koska tilanne voi olla alalla kuin alalla vaikea muutaman vuoden kuluttua.

Kiitos vastauksista. Missä vaiheessa siis vanhempainvapaalta kertyneet lomapäivät pidetään ja lomarahat maksetaan? Etenkin, kun voidaan olettaa hoitovapaan jatkuvan vielä vanhempainvapaan jälkeen jopa 2 vuotta.

Jos työnantaja maksaa täyden palkan äitiysloman ajalta, joutuuko silloin sitotumaan työhön paluuseen hoitovapaiden jälkeen? Käytännössä varmaan voisin siis palata kuitenkin töihin ja irtisanoutua vaikka kuukauden päästä, jolloin joutuisin olemaan töissä vain pari kuukautta hoitovapaan jälkeen miinus mahdolliset pitämättömät lomat?

Tiedän joutuvani selvittämään näitä asioita itse, koska työpaikallani ei ole koskaan kukaan pitänyt äitiyslomaa, joten työnantajalle asiat eivät ole tuttuja. Tietääkseni työnantaja ei kuitenkaan voi kieltäytyä hoitovapaasta jos lapsi on alle 3-vuotias?

Kaupan alan TES:n mukaan äitiysvapaalla maksetaan

A. 3kk palkan ja sairausvakuutuslain äitiysrahan erotus TAI
B. 3kk palkka, jolloin työnantaja hakee sairausvakuutuslain rahan itselleen

Kuntani sivuilla ei ollut mainintaa työssäoloehdosta kuntalisän maksua varten.

Anteeksi monta viestiäni peräjälkeen, mutta tuli vielä mieleen, että kertyyhän sitä eläkettäkin koko kolme vuotta, vaikkei varsinaisesti työpaikalla viettäisi yhtään päivää. Yhteenvetona todettakoon siis, ettei taida kannattaa irtisanoutua ennen kuin hoitovapaan lopussa/jälkeen, kun on varmasti jo uusi työ tiedossa.

Yhteistyössä