Äitiysrahasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

:(

Vieras
Olemme yrittäneet toista lasta nyt vuoden verran ja olen laskenut että jos tässä kierrossa tärppää niin uuden vauvan laskettu aika on pariviikkoa aikaisemmin ennenkuin esikoisemme täyttää 3 vuotta. Joten silloinhan saisin saman äitiys ja vanheimpain rahan kuin esikoisesta sain (en ole ollut töissä esikoisen syntymän jälkeen eikä minulla ole työtä mihin palaisin). Mutta jos nyt ei taaskaan tärppää niin sittenhän lapsille tulisi ikäeroa yli 3 vuotta niin kuinka käy äitiys ja vanhempain rahan?? Alkaa mietityttämään että onko uuteen vauvaan sitten enää rahaa jos saan minimi rahat kelalta? näinkö tämä menee??

kela.fi
"Voit saada vanhempainpäivärahan edellisen päivärahan perustana olleen työtulon mukaan, jos saat kaksi lasta perättäin kolmen vuoden sisällä. Tällöin seuraavan lapsesi lasketun ajan tulee olla ennen kuin edellinen lapsesi täyttää 3 vuotta."

tulee minimi sen jälkeen.

mutta jos ehdit olemaan yhdenkin kuukauden siinä välissä töissä saat sen yhden kuukauden mukaan rahan, eli se kannattaa sitten taas =)

Alkuperäinen kirjoittaja minimi:
tulee minimi sen jälkeen.

mutta jos ehdit olemaan yhdenkin kuukauden siinä välissä töissä saat sen yhden kuukauden mukaan rahan, eli se kannattaa sitten taas =)

No ei ihan noinkaan, laske miten verotus osuu - jos sun uus raha lasketaan sen vuoden verotuksen mukaan, jolloin olet ollut äitiys- ja vanhempainrahalla edellisestä lapsesta, saat kyllä suurempaa rahaa kuin minimi.

no kelan sivuilla lukee (en jaksa hakea linkkiä, jokainen katsokoon itse) selvästi, että jos tulisi muuten minimi äitiysraha niin jopa kuukauden töissä olon perusteella saa jo paljon paremman äitiysrahan.
jos juuri tilanne, että toisen lapsen laskettu on sen jälkeen kun ensimmäinen on yli 3 ja jäisi suoraan hoitovapaalta uudestaan äitiyslomalle, niin siinä välissä kannattaisi edes se kuukaus olla töissä niin sitä tuloa sitten kelassa käyttävät kaavojensa mukaan ja raha pa-rem-pi paljon!
näin mulle myös sanottiin kelassa kun kysyin asiaa joskus kauan sitten kun kakkonen oli vasta haaveena

ei ole silloin sen verotuksen kanssa mitään tekemistä. eli ei mene viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan

Yhteistyössä