äitiysrahan verotuksesta -mätkyjä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Laitoin alkuvuodesta tämän vuoden vuositulorajan yläkanttiin, iha siis tarkoituksella ja veroprosentiksi tuli 19.

Jään kohta puoliin äitiyslomalle ( eli olen loppuvuoden kotona) ja kelahan ottaa veroprosentista tiedon verottajalta. Minulla kun tuo prosentti on 18, niin äippärahastahan lähtee silloin 20%:lla, koska se on se kelan vähimmäisprosentti.

Onkohan minulle siis tulossa (sitten ensi vuonna) veronpalautuksia vai ehkä kenties mätkyjä........?

en nyt osaa yhtään ajatella miten se mennee....

Äitiysrahan verotus riippuu ihan täysin vuoden muista tuloista. Se että Kela ottaa tietyn summan on heille vain ns. helpotustekijä, ei tarvitse odotella ihmisten verokortteja. Sillä 20 % ei todellisuuspohjaa kuitenkaan ole.

Viisain on laskea verottajan sivuilta löytyvällä laskurilla niitä tulojaan ja oikeaa veroprosenttia. Äityspäivärhasta kun ei oteta niitä TYEL, eikä työttömyysvakuutusmaksuja niin veroprosentin periaatteessa pitääkin olla isompi.

Eli käytä laskuria, palkkatulot ja niistä maksetut verot, laskuri laskee ne TYEL ja työttömyysvakuutuksen automaattisesti.

Äitiyspäiväraha tulee kohtaa sosiaalietuudet jolloin laskuri osaa olla huomioimatta niistä noita TYEL etc. maksuja.

Jos etukäteen haluaa sumplia niin viisainta olisi pidättää alkuvuoden palkkatuloista isompaa prosenttia ja hakea sitten äitiyspäivärahaa varten oma verokorttinsa, tähän voi suoraan huomioida nuo alkuvuonna maksetut "ylisuuret" verot, turhaa niitä palautuksia vuoden päähän on säästellä.

[QUOTE="...";28227383]Laitoin alkuvuodesta tämän vuoden vuositulorajan yläkanttiin, iha siis tarkoituksella ja veroprosentiksi tuli 19.

Jään kohta puoliin äitiyslomalle ( eli olen loppuvuoden kotona) ja kelahan ottaa veroprosentista tiedon verottajalta. Minulla kun tuo prosentti on 18, niin äippärahastahan lähtee silloin 20%:lla, koska se on se kelan vähimmäisprosentti.

Onkohan minulle siis tulossa (sitten ensi vuonna) veronpalautuksia vai ehkä kenties mätkyjä........?

en nyt osaa yhtään ajatella miten se mennee....[/QUOTE]

Kannattaisko vaikka laskea uusi% sille äitiysrahalle? Se on helppoa varsinkin sen jälkeen kun saat kelasta tiedon että paljon äitiysrahaa saat.

Yhteistyössä